شناسهٔ خبر: 22947667 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاهده بالفور جدید و مسئولیت امت اسلام

R36346/P36447/S8,90,1115/CT4 / R36346/P36447/S8,90,1115/CT4

اعلام پایتختی قدس اشغالی برای رژیم صهیونیستی معاهده بالفور جدیدی برای سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به جنایت‌های بیشتر رژیم صهیونیستی است و اگر امت اسلام وارد عمل نشود، آرمان فلسطین به کلی از بین خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری شبکه المنار، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تصمیم خود مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نه تنها فلسطینی‌ها، بلکه تمامی عرب‌ها و مسلمانان را تحقیر کرد. تصمیم وی در شرایطی اتخاذ شد که روند بی‌سابقه عادی‌سازی از سوی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته بود و آنها تلاش داشتند نوک پیکان دشمن امت اسلام را کاملا تغییر دهند. آمریکا از این شرایط به خوبی استفاده کرد تا بتواند آرمان فلسطین را که به عنوان آرمان اصلی امت اسلام به شمار می‌رود، تخریب کند. در سایه این شرایط تحرکات فلسطینی و عربی و اسلامی یکی از بزرگ‌ترین واجبات است و در غیر این صورت پیام‌های منفی ارسال می شود که خطرات موجود ضد فلسطین و امت اسلام را افزایش خواهد داد.

اقدام ترامپ در نادیده ‌گرفتن احساسات مسلمانان و فلسطینیان از بهبود وجهه این کشور به‌عنوان میانجی در مذاکرات سازش فراتر رفته است. به شیوه‌ای که آمریکا به دروغ همواره سعی داشت آن را برای خود به رسمیت شناخته و در میان افکار عمومی عربی و فلسطینی به آن وانمود کند. این در حالی است که پشتیبانی مستمر و فشرده تمامی دولت‌های متوالی آمریکا از رژیم صهیونیستی در ابعاد مادی و معنوی و سیاسی و نظامی ادامه داشته است. این تصمیم تجاوزطلبانه آمریکا همچنین به معنی نادیده گرفتن منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های بین‌المللی در رابطه با فلسطین است.

از منظر مواضع اتخاذ شده در منطقه و کشورهای جهان، به نظر می‌رسد که این تصمیم با محکومیت عربی و بین‌المللی مواجه شده است، به گونه‌ای که همه افراد را حتی در میان متحدان اروپایی نیز منزوی می‌بیند. لذا به نظر می‌رسد این کشور در جلب افکار عمومی بین‌المللی موفق نبوده و نمی‌تواند دیدگاه‌های جهانی نسبت به قدس را تغییر دهد. شاید این روند باعث شود آمریکا در سرعت اقدامات خود برای انتقال سفارت به قدس تعلل نشان داده و آن را از سقف زمانی که به مدت دو سال اعلام کرده، فراتر ببرد. البته این به معنی از بین بردن آثار مستقیم و تبعات دیگر این اقدام نخواهد برد.  

 

تأثیرات معنوی و میدانی اقدام ترامپ


تحرکات جدی مردمی، پیامدهای این تصمیم را از بین می برد

ملت فلسطین انتفاضه جدیدی را آغاز کرده است و همین ملت است که واکنش و مواضع را ترسیم خواهد کرد. فلسطینی‌ها بار دیگر خون گران‌بهای خود را تقدیم می‌کنند و روند انتفاضه خود را که هرگز از بین نرفته بود، احیا کردند. ملت‌های عربی و اسلامی نیز مواضع خود را ابراز داشتند. البته آنها باید بیشترین و شدیدترین سطح مواضع خود را نشان دهند. همان‌طور که دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد، مسئولیت همگانی عدم سکوت در برابر این اقدام است. سکوت در برابر چنین تصمیم های حساس و مهمی که آرمان فلسطین را هدف قرار داده، بسیار خطرناک است. اگر ما اقدامی در این رابطه انجام ندهیم، این موضوع پیام خطرناکی مبنی بر ضعف و خفت ما به دشمن ارسال می‌کند.

مسئولیت ملت فلسطین و ملت‌های منطقه این است که پیامی قاطع و بازدارنده به آمریکا ارائه دهند تا آن را مجبور به عقب‌نشینی کرده و به رژیم صهیونیستی بفهمانند که این تصمیم در راستای منافع آن نیست. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به این آیه قرآن کریم که می‌فرماید "عسى ان تکرهوا شیئا وهو خیرٌ لکم"، ابراز داشت: ما امت اسلام و ملت‌هایی هستیم که قدرت تبدیل این تهدید به فرصت را داریم و می‌توانیم از خطرات برای خود دستاورد بسازیم. اتفاقی که افتاده و در ظاهر پیروزی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود ، می‌تواند یک پیروزی برای امت اسلام و شکست دشمنان آن تبدیل شود. البته این موضوع نیازمند اراده و کار و حضور همگانی است.

شکی نیست که جان‌فشانی‌ها و خون مردم فلسطین که تاکنون به زمین ریخته شده، افق آینده این قضیه را ترسیم خواهد کرد. افقی که یا شامل برعکس کردن قضایا می شود یا اینکه آرمان فلسطین را دفن می‌کند. شاید هم این روند فرصتی برای اتحاد جهت حفظ آرمان قدس و آزادسازی فلسطین باشد. اتفاقی که افتاد  بار دیگر برنامه کاری کشورها را به سمت فلسطین سوق داد، آنهم در شرایطی که بسیاری از کشورها این موضوع را فراموش کرده و به رویکرد جنگ بین جنگ‌ها مشغول شده بودند و به صورت تدریجی روند عادی‌سازی روابط خود با دشمن صهیونیستی را دنبال می‌کردند. در شرایط کنونی آنها طبعاً باید به دنبال قطع مناسبات خود با دشمن و توقف تمامی ابعاد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشند و از تحرکات ملت‌ها ضد این تصمیم حمایت کرده و از ملت فلسطین نیز حمایت کنند. چرا که عقب‌نشینی و امتیاز دادن در این شرایط حساس و خطرناک باعث تشویق تجاوزگران صهیونیستی ضد فلسطینی‌ها شده و روند یهودی سازی را افزایش داده و حتی باعث تحریک رژیم صهیونیستی به تجاوز به لبنان و سوریه می‌شود.

مسئولیت دولت‌های عربی نیز در این شرایط این است که به صورت جدی به دنبال پایان دادن به جنگ‌ها و درگیری‌ها در منطقه باشند که تنها برنده آن رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند، چرا که قدرت این رژیم در ضعف و فروپاشی کشورهای عربی و اسلامی است.

انتهای پیام/

نظر شما