شناسهٔ خبر: 22947641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مرکز هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت خبر داد

راه‌اندازی 12 سامانه پژوهشی توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از راه‌اندازی 12 سامانه پژوهشی در کشور خبر داد و گفت: این سامانه‌ها با شعار "12 سامانه اطلاعات علمی، 12 خدمت نوین پژوهشی در دوازدهمین دولت خدمتگزار" راه‌اندازی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر پیام کبیری در نشست خبری که امروز در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دسترسی به اطلاعات، بعنوان زیرساختی اصیل در حوزه پژوهش محسوب می‌شود، نظامی تحت عنوان "نظام اطلاعاتی پژوهش علوم پزشکی و سلامت کشور" شکل گرفت که اقلام و عناصر این نظام شامل محققان و نویسندگان، طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها، مقالات، مجلات و ثبت اختراع هستند.

وی افزودد: بهره‌برداری از بخش‌های مبتنی بر اخلاق و کارآمد از پژوهش‌های نظام سلامت کشور،‌ توسعه کمی و کیفی پژوهش‌ها،‌ صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها در پژوهش‌های نظام سلامت از جمله اهداف "نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران" هستند.

دکتر کبیری با بیان اینکه در نظام نوین اطلاعات پژوهشی پزشکی ایران، 12 سامانه اطلاعات علمی ایجاد شده است، گفت: هر کدام از این سامانه‌ها یک نوع خدمت پژوهشی ارائه می‌کنند و با شعار "12 سامانه اطلاعات علمی، 12 خدمت نوین پژوهشی در دوازدهمین دولت خدمتگزار"  راه‌اندازی شده‌اند.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در ادامه این نشست اظهار کرد: اولین سامانه علم‌سنجی هیات علمی، سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌ها، سامانه مجلات علمی – پژوهشی علوم پزشکی کشور و بانک اطلاعات مقالات پزشکی کشور از جمله سامانه‌های راه‌اندازی شده هستند.

وی ادامه داد: همچنین سامانه‌های مدیریت انتشار کتب، بانک اطلاعات طرح‌های تحقیقاتی، بانک مجلات نامعتبر و جعلی، کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی، سامانه اخبار پژوهش‌ها و سلامت کشور، سامانه پایان‌نامه‌ها و سامانه مشابهت یاب مقالات از دیگر سامانه‌های راه‌اندازی شده در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هستند.

کبیری با اشاره به اینکه در سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی، افراد می‌توانند تمامی اطلاعات مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را مشاهده کنند، گفت: در این سامانه اطلاعات مختلفی از جمله نام و نام خانوادگی اساتید، رتبه علمی، تعداد مقالات و دانشگاه حوزه فعالیت و میزان استنادات به مقالات اساتید در دسترس افراد قرار دارند.

وی در خصوص راه‌اندازی سامانه مجلات نامعتبر و جعلی، اظهار کرد: این سامانه برای معرفی مجلات و مقالاتی که بدون داوری علمی با دریافت پول، مقالات مختلف را منتشر می‌کنند، ایجاد شده است تا اطلاعات این مجلات را در دسترس پژوهشگران قرار دهد و به این ترتیب اعضای هیات علمی و پژوهشگران از هویت این مجله اطلاع می‌یابند و از انتشار مقالات در این مجلات نامعتبر خودداری می‌کنند. 

کبیری گفت: در گذشته بسیاری از افراد بدون اطلاع از نحوه فعالیت این مجلات با پرداخت هزینه مقالاتی را در این مجلات به چاپ می‌رساندند که موجب از بین رفتن وجهه علمی کشور و افراد می‌شد. در حال حاضر این سامانه به وجود آمده است و هر روز اطلاعات این مجلات را به‌روز رسانی کرده و در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. 

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه در سامانه اخبار پژوهش‌های سلامت کشور، آخرین اخبار مربوط به پژوهش‌های انجام شده در حوزه سلامت قرار می‌گیرد، گفت: این سامانه اخبار پژوهش‌ها را به شکل کاملا ساده در اختیار مخاطب آن به صورت یک پیغام خبری قرار می‌دهد و همه افراد می‌توانند از اطلاعات این سامانه استفاده کنند.

کبیری در پایان این نشست با اشاره به راه‌اندازی "سامانه مشابهت‌یاب مقالات" اظهار کرد: این سامانه برای جلوگیری از دستبرد و سرقت علمی در کشور طراحی شده است و کمک می‌کند تا هر مقاله قبل از انتشار مشابهت‌یابی شود و در صورتی که بخشی از مقاله‌ای به صورت کپی از روی مقاله یا تحقیق دیگری برداشت شده باشد، از انتشار آن مقاله جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما