شناسهٔ خبر: 22946986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

مدافع جدی افزایش دانشگاه های علمی کاربردی هستم

اصفهان- ایرنا- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مدافع جدی افزایش دانشگاه های علمی کاربردی در کشور هستم به این شرط که کیفی سازی در این دانشگاه ها رعایت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکتر محمدمهدی زاهدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: در دانشگاه های علمی کاربردی، ترکیبی از علم و فن و حرفه را داریم بطوریکه اکنون حدود 60 درصد از دانشجویان این دانشگاه ها در مقطع کاردانی و کمتر از یک درصد در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی هستند.
وی ادامه داد: کیفیت آموزش در برخی دانشگاه های علمی کاربردی وابسته به بخش خصوصی، پایین است و باید به آنها رسیدگی شود از طرفی در برخی مجموعه ها و صنایع مانند وزارت نیرو، شاهد کیفیت خوب و مناسب این دانشگاه ها هستیم.
زاهدی خاطرنشان کرد که از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خواسته ایم که روی کیفیت این دانشگاه ها، کار شود.
بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه اینترنتی دانشگاه جامع علمی کاربردی، این دانشگاه دارای ۸۵۰ مرکز آموزش علمی-کاربردی با حدود 400 هزار دانشجو در سراسر کشور است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اگر نگاه ما به آموزش عالی و دانشگاه ها به این شکل باشد که آنها باید در خدمت مردم، رفع نیازهای جامعه و اعتلای علم و فناوری باشند، نباید درباره زیاد بودن تعداد دانشگاه ها، نگرانی داشته باشیم.

*** وجود 20 نوع مدرسه در کشور
زاهدی در این نشست خبری درباره مدارس اظهار کرد: پیش از این تصور می کردم که 17 نوع مدرسه در کشور داریم اما بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته 20 نوع و مدل مدرسه در کشور داریم که به بهانه های مختلف، شکل گرفته اند.
وی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظرمناسبی نسبت به این تنوع ندارد، اظهار امیدواری کرد: بتوانیم ساماندهی مجدد در این حوزه و کاهش تنوع مدارس داشته باشیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره کتاب های کمک درسی و ادعاهایی مبنی بر وجود مافیاهایی در کشور در این زمینه گفت: اگر معلمی به خوبی در کلاس درس، مفاهیم را به دانش آموزان انتقال دهد هیچ نیازی به این کتاب ها نیست.
وی افزود: اگر نقش کنکور کم رنگ شود به تبع آن نقش کتاب های کمک درسی نیز کمرنگ خواهد شد.
وی درباره محاسبه بیمه معلمان حق التدریسی استخدامی سال 84 بر اساس نرخ روز نیز توضیح داد: در این زمینه نامه ای به وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی نوشتم و از آنها خواهان تجدید نظر در این زمینه شدم و امیدوارم که تجدید نظر شود.
زاهدی تصریح کرد: این موضوع در اختیار دولت است و مجلس نمی تواند دخالت کند.
وی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: در این زمینه در بانک سرمایه، تخلف های جدی رخ داده و هولدینگ های زیادی روی این صندوق ذخیره ایجاد شده است که کار بررسی آنها بسیار مشکل بود.
به گفته وی، گزارش هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از سنگین ترین گزارش های تحقیق و تفحص تهیه شده در کشور بود.

*** در تصویب لایحه بودجه 97 تا جای ممکن با دولت همراهی می کنیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در بررسی و تصویب لایحه بودجه 97 تا جایی که می توانیم با سیاست های دولت، همراهی می کنیم مگر جایی که مخالف برنامه ششم توسعه باشد.
وی اضافه کرد: ما مخالف این هستیم که چوب حراج به مدارس دولتی زده و نقش آنها کمرنگ شود.
وی با بیان اینکه تجهیز مدارس دولتی از جمله اولویت های ما در بودجه سال 97 است، ادامه داد: ما باید نوسازی و تامین وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب برای آنها را در اولویت کارهای خود قرار دهیم.
وی همچنین با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها نیز در اولویت های بودجه سال 97 قرار می گیرد، تصریح کرد: از طرفی باید توجه کنیم که امکان اینکه دولت همه طرح های پژوهشی را پوشش دهد، وجود ندارد اما با روش هایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی از آنها حمایت می کند.
وی درباره بودجه پژوهشی نیز گفت: بر اساس قانون باید دست کم یک درصد از بودجه تولید ناخالص ملی(GDP) در بخش پژوهش هزینه شود اما در سال گذشته حدود 0.46 درصد یعنی کمتر از نصف آنچه قرار بود، در این حوزه عملیاتی شد.
زاهدی با تاکید بر اینکه این رقم فاصله بسیاری با قانون دارد، افزود: این موضوع فقط مختص به پارسال نیست و در سال های گذشته نیز بهمین منوال بوده بطوریکه تا کنون هیچگاه از 0.6 درصد بالاتر نرفته است.
وی با بیان اینکه بعید می دانم این سهم بودجه در سالجاری نیز به یک درصد برسد، تصریح کرد: ما در این زمینه گلایه مندیم زیرا در کشورمان پژوهش در لایه های آخر اولویت بندی است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد : بنظر می آید هنوز بسیاری از مسئولان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی به توان دانشگاه ها و متخصصان ما برای حل مشکلاتشان، باور ندارند اما ما در صنایع دفاعی به توان متخصصان داخلی تکیه و اعتماد کردیم و موفق شدیم لذا می توانیم در سایر حوزه ها نیز به این خودکفایی برسیم.
وی درباره حذف آزمون سراسری کنکور نیز توضیح داد: مجلس در این زمینه اقدام هایی کرده و در بودجه سال 92 پیش بینی کردیم که آموزش و پرورش پس از پنج سال از این تاریخ، بستری را برای برگزاری آزمون های استاندارد در سه سال آخر دوره متوسط فراهم کند بطوریکه 85 درصد از ورودی های دانشگاه از طریق نمرات آزمون های استاندارد باشد.
وی اضافه کرد: از طرفی باید توجه کرد که آزمون ورودی را نمی توان برای برخی رشته های پرمتقاضی در دانشگاه های برتر و بزرگ حذف کرد.
به گفته وی رشته پزشکی در سال گذشته، انتخاب نخست حدود 500 هزار داوطلب ورود به دانشگاه در کشور بود در حالیکه ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه ها بسیار محدود است.
زاهدی اظهار امیدواری کرد که نقش کنکور از سال 98 در کشور کمرنگ شود.
وی همچنین با بیان اینکه نظام آموزشی مدارس و دانشگاه ها متناسب با نیازهای کشور نیست و کمتر به مهارت آموزی و کارآفرینی، توجه شده است، تصریح کرد: از طرفی قبول ندارم که محتوای آموزشی هر سال از سال قبل، بدتر شده است.
زاهدی از رسانه ها خواست تا به جد پیگیر نگاه کارآفرینی و مهارتی به مباحث آموزشی و تغییر از رویکرد مدرک گرایی به آموزش های حرفه ای باشند.
حدود 9 میلیون دانش آموز در 95 هزار مدرسه و حدود چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در حدود دو هزار و 800 مرکز آموزش عالی در کشور تحصیل می کنند.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*

نظر شما