شناسهٔ خبر: 22946946 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

پارسی‌نژاد در نشست «هفته پژوهش و هنر انقلاب»:

ادبیات داستانی امنیت ملی را تضمین می‌کند/ چرا روشفکران علیه دفاع مقدس می‌نویسند

یک نویسنده و پژوهشگر در نشست «هفته پژوهش و هنر انقلاب» با اشاره به اهمیت ادبیات، گفت: ادبیات داستانی امنیت ملی را تامین می‌کند؛ غرب وقتی قصد حمله به کشوری را دارد از ادبیات داستانی استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست هفته پژوهش و هنر انقلاب با موضوع داستان با حضور «کامران پارسی نژاد» نویسنده ادبیات دفاع مقدس و «محمد رودگر» پژوهشگر و نویسنده صبح امروز، (دوشنبه 20 آذرماه) در حوزه هنری برگزار شد.

«کامران پارسی نژاد» نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگ، منطقی و اصولی بین دانشگاه و ادبیات معاصر وجود ندارد. سیستم دانشگاهی باعث شد به گونه ای پیش برویم تا از ادبیات داستان عقب بمانیم.

وی گفت: ما پیشینه خوبی در ادبیات داستانی داریم در حالی که برخی معتقدند ما ادبیات داستانی را وام‌دار غرب هستیم. به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی ایران و بی توجهی نهادها، در گذر زمان به اینجا رسیده ایم. ادبیات داستانی امنیت ملی را تامین می کند؛ در غرب وقتی قصد حمله به کشوری دارند از ادبیات داستانی استفاده می شود. ادبیات داستانی ساحت هستی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

این نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی تصریح کرد: قبل از حمله آمریکا به عراق چندین رمان علیه مسلمانان و عراق نوشته شد اما متاسفانه چنین پیوند و ارتباط منطقی در کشور ما وجود ندارد و برخی از استادان دانشگاه رمان های بزرگ کشورمان را نخوانده اند.

پارسی نژاد افزود: مقوله بی توجهی به ادبیات داستانی در کشورمان ادامه دارد. متولیان فرهنگی به نتایج نشست های تخصصی و کارهای پژوهشی بی توجه هستند. معتقدم هنوز سعدی ها، مولوی ها و بیهقی ها در بین جوانان ما وجود دارند. ما نسل برتریم و استعدادهای بی شماری داریم اما عدم حمایت از عرصه ادبیات و پژوهش به کشور ضربه زده است.

وی ادامه داد: دست ما در حوزه پژوهش خالی است. یک بی نظمی در حوزه مباحث علوم اجتماعی وجود دارد. ادبیات بخشی از علوم اجتماعی است. ما هنوز سیستم مدون آکادامیک نداریم. اگر سیستم درستی در حوزه ادبیات درست می کردیم وظیفه پژوهشگران و نویسندگان مشخص می شد. علوم انسانی پیوند اندام‌واری با هم دارد.

پارسی نژاد خاطر نشان کرد: داستان نویس های جنگ غربی با داستان نویسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما فرق دارند. داستان های انقلاب ما ساده روایت شده اند و بستر قوی برای روایت انقلاب را ندارند. خیلی از نویسندگان جنگ، جنگ جهانی دوم را پیش بینی کردند، این اتفاقات زمینه های پژوهشی دارند. پیوند بین پژوهش و ادبیات بدون حمایت بخش های دولتی رخ نمی دهد. برای سامان دادن ادبیات انقلاب اسلامی نیازمند پژوهش هستیم.

این نویسنده ادامه داد: آنچه از ادبیات انقلاب اسلامی به دست آوردیم را خوب در جامعه و در سطح جهان معرفی نکرده ایم. نویسندگان ایرانی به دلیل به روز نبودن در حوزه زبان بین المللی نمی توانند آثارشان را به جشنواره‌ها و جوایز بین المللی ارسال کنند. 15 سال پیش طرح ترجمه را برای حوزه هنری نوشتم و نهضت ترجمه شکل گرفت اما متاسفانه ترجمه آثار ادبی مترکز بر آثار برجسته کشور نشد. آثار برتر ادبیات دفاع مقدس امروز توسط نویسندگان شهرستانی خلق می شود.

وی با بیان اینکه ادبیات سیاست زده باعث فلج شدن استعدادها می شود، گفت: ادبیات سیاست زده به جامعه نگاه نمی کند و نگاه یک‌سونگر دارد. ادبیات دفاع مقدس متعلق به یک قشر نیست؛ چرا جبهه روشنفکر فکر می کند فقط باید علیه دفاع مقدس بنویسد. این مسئله به دلیل سیاست زدگی است.

پارسی نژاد بیان کرد: نگاه یک‌سونگر باعث می شود نویسنده واقعیت ها را انکار کند اما جبهه روشنفکری غرب اولین مسئله را تمامیت ارضی خودشان می داند و اگر کسی ضد وطن بنویسند وطن فروش تلقی می شود. برخی از داستان نویسان به اسم انتقاد، داستان هایی می نویسند که بعثی‌ها را جبهه امام حسین (ع) معرفی می‌کنند و خودمان را تخریب می کنند.

این نویسنده گفت: نویسنده امروز، دغدغه امروز را نمی داند چون جوان امروز جنگ را ندیده است و باید بفهمیم سوال جوان امروز از انقلاب چه چیزی است تا بتواند فلسفه شهادت را درک کند. نویسنده باید مسئله شهادت را اثبات کند و رابطه علت و معلولی آن را تبیین کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما