شناسهٔ خبر: 22946940 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

قاسمی در نشست خبری عنوان کرد؛

سفر شرم‌آور هیأت بحرینی به سرزمین‌های اشغالی/ زاغری دوران محکومیتش را طی می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: نازنین زاغری از نظر ما ایرانی است و به لحاظ سیستم قضایی کشور محکوم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند.

صاحب‌خبر -

هیچ تحولی در روابط با ریاض رخ نداده/ سفر شرم‌آور هیأت بحرینی به سرزمین‌های اشغالیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 20 آذرماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی و به‌ویژه سفر اخیر «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلستان به تهران پاسخ داد.

وی سفر «جانسون» را سفری از پیش تعیین شده و در پاسخ به دعوت ظریف برشمرد و اظهار داشت: در این سفر طیف وسیع و مجموعه زیادی از مسائل در حوزه‌های مختلف وجود داشت که بایستی بین 2 کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و این سفر در آن چارچوب و با مجموعه‌ای از مسائل و موضوعات مختلف انجام شد.

قاسمی افزود: یکی از موضوعاتی که «جانسون» در تهران مطرح کرد موضوع خانم زاغری بود چون ایشان دوتابعیتی و از نظر ما ایرانی است و به لحاظ سیستم قضایی کشور محکوم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند و وزارت خارجه ایران در این خصوص اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه، این موضوع را با مقامات در سیستم قضایی ایران پیگیری و دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این مسئله قضایی و محکومیت است و نهایتاً در اختیار سیستم قضایی ایران است که با توجه به تفکیک قوا باید این موضوع در سیستم قضایی دنبال شود تا ببینیم چه خواهد شد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت که موضوع زاغری توسط طرف انگلیسی در سفر جانسون مطرح شد و توضیحات لازم توسط طرف ایرانی و مکانیسم‌های حقوقی و قضایی و تفکیک قوا و اینکه ایران دوتابعیتی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و وی را شهروند ایرانی می‌شناسد و مجرم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند به جانسون منتقل شد.

وی افزود: این موضوع در دست قوه قضاییه است و دولت و وزارت خارجه نمی‌تواند در آن دخالتی داشته باشد. تفکیک قوا همانطور که در اروپا وجود دارد در ایران هم است.

وی درباره عدم برگزاری نشست خبری پس از دیدار وزرای خارجه ایران و انگلستان با بیان اینکه نشست‌های خبری بایستی با تفاهم 2 طرف صورت گیرد، اظهار داشت: برخی هیأت‌ها خیلی علاقه‌مند به برگزاری این نشست‌ها نیستند و در پرداختن به حواشی برخی سفرها در رسانه‌ها گاهی احساس می‌کنیم که خیال‌پردازی‌ها و اغراق‌گویی صورت می‌گیرد و از چهره، لباس، کیف، کفش و کلاه تفسیرهای عمیق و دقیقی می‌شود که با واقعیت فاصله زیادی دارد.

وی درباره گزارش اخیر «رویترز» در خصوص انجام تحقیقات درباره موشک‌های پرتاب شده به عربستان و ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران این موشک‌ها را در اختیار انصارالله قرار داده، تصریح کرد: آنچه در خبرها عنوان شده خبرسازی است و پایه و اساس جدی ندارد و با اغراض خاص مشخصی این خبر در هفته گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شد.

قاسمی در خصوص اوضاع یمن نیز گفت: امیدواریم یمن بتواند هرچه زودتر به کشوری آرام و امن تبدیل شود. وضعیت فعلی یمن بسیار خطرناک است چه به لحاظ اقتصادی و نظامی و درگیری‌ها و اختلافات و حوادث تلخی نیز در این کشور همواره اتفاق افتاده است.

وی افزود: آرزوی جمهوری اسلامی ایران این است که حل و فصل موضوعات در مذاکرات یمنی - یمنی اتفاق بیفتد. مشکل اساسی یمن تجاوز نظامی عربستان است و آرزوی ما و جامعه جهانی این است که این تجاوز و فاجعه انسانی هر چه زودتر به پایان برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما امیدواریم تراژدی یمن هر چه زودتر پایان یابد و تنها راه‌حل نیز قطع تجاوز نظامی دولت سعودی است.

قاسمی گفت: جمهوری اسلامی برنامه‌های خود را دارد و با توجه به نگاهی که به آرمان فلسطین و مقاومت در منطقه داشته تلاش‌هایی را آغاز کرده و به این تلاش‌ها ادامه خواهد داد. این هفته جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت می‌کند و سعی می‌کنیم با کشورهای همسو، جهان اسلام و کشورهای عربی که در این مسیر حرکت می‌کنند مشورت‌های خود را شدت بخشیم.

قاسمی در خصوص گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی بین ایران و انگلستان در سفر جانسون اظهار داشت: یکی از موضوعات و محورهای مذاکره وزیر خارجه انگلستان در تهران با مقامات ایرانی مسائل دوجانبه و روابط فیمابین بود و در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، سایر حوزه‌ها و به خصوص مسائل بانکی و مالی گفت‌وگوهای مفصلی انجام و در دیدار وزیر خارجه مباحث به صورت تفصیلی بحث و بررسی شد. طرف انگلیسی نیات و آرمان‌های خودش را برای همکاری‌های بیشتر با جمهوری اسلامی مطرح و طرف ایرانی نیز مشکلات و موانعی که احتمالاً بر سر این همکاری‌های اقتصادی و چگونگی گسترش این همکاری‌ها وجود دارد را بیان کرد.

وی افزود: امیدواریم در نشست‌های بعدی و مذاکرات کارشناسی بتوانیم در مسیر بهتری در همکاری‌های اقتصادی فیمابین قرار بگیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: رفع تحریم‌ها صورت گرفته، ما مشکلات بانکی را داریم در برخی حوزه‌ها بیشتر و در برخی موارد کمتر و درصدد برداشتن این موانع هستیم. بانک مرکزی باید این موضوع را دنبال کند و دستگاه دیپلماسی در کنار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اقتصادی در این مسیر گام‌های خوبی را برداشتند.

قاسمی خاطرنشان کرد: هنوز موانع وجود دارد در بانک‌های بزرگ بیشتر و در بانک‌های کوچک و متوسط مسائل ما کمتر است. امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بر این مشکل فائق بیایم. ریشه همه مشکلات به تخطی‌های اساسی آمریکا در اجرای درست برجام برمی‌گردد که باید با آن برخورد مناسب در زمان خود صورت گیرد. امیدواریم سایر کشورهای اروپایی در این مسیر بتوانند قدم‌های جدی‌تر و موثرتری را برای سهل کردن مسیر تبادلات بانکی ایران بردارند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما