شناسهٔ خبر: 22946796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوترش : 'اول آمریکا' منافع واشنگتن را به خطر انداخته است

نیویورک - ایرنا - دبیرکل سازمان ملل متحد معتقد است که آمریکا باید با طرز فکر جهانی اقدامات خود را انجام دهد و وقتی می گوید 'آمریکا در اولویت است' منافع این کشور را به خطر انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، آنتونیوگوترش در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان افزود: آمریکا در اولویت است باور دارد که منافع مردم آمریکا به وسیله خود آمریکا تامین می شوند و سازمان های بین المللی نقش چندانی در آن ندارند.
وی ادامه داد:این حقیقت ندارد. ایالات متحده خیلی بزرگ تر و با اهمیت تر از آن است که قادر باشد تنها به خود فکر کند.چگونگی رخدادهای جهانی با چگونگی رخدادهای آمریکا در هم تنیده است. در نتیجه بسیار مهم است که ایالات متحده با یک طرز فکر جهانی اقدام کند.
این در حالی است که رئیس جمهور ترامپ در اولین سال تحصیلی خود، کنوانسیون های پاریس را رهاکرد و از عضویت در یونسکو، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد نیز خارج شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: بسیار مهم است که ایالات متحده در اقدامات آب و هوایی شرکت کند، در موضوع مهاجرت مشغول شود و در حل بحران هایی همچون بحران سوریه، عراق، افغانستان یا سودان جنوبی شرکت کند.
گوترش تصریح کرد: نقش ایالات متحده می تواند بسیار مهم باشد، راه حل هایی را پیدا کند که بتواند اهرم فشار را بر بازیگران این درگیری ها به کار گیرد تا آن ها درک کنند که لازم است این درگیری ها متوقف شود.
وی با بیان این که اگر ایالات متحده این فضا را تصرف نکند، کسی دیگر آن را عهده دار خواهد شد، تاکید کرد : نه تنهادیدگاه منفی به نهادهای بین المللی و توافقنامه های جهانی برای منافع آمریکا مضر است، بلکه می تواند منجر به عدم توانایی در تأثیرگذاری بر ثبات جهانی شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در کثرت بحران هایی که داریم، جایی که درگیری ها بسیار با هم مرتبط هستند و به مشکل گروه های تروریستی جهانی هم وصل می باشند، من فکر می کنم رها کردن امور جهانی، بر امنیت تک تک مردم همچون مردم آمریکا تاثیر منفی دارد.
193کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2016 (شهریور 95) به اتفاق، بیانیه سیاسی غیرالزام آوری را موسوم به «بیانیه نیویورک» در خصوص مهاجران و پناهجویان صادر کردند و درباره حفظ حقوق پناهجویان و کمک به تضمین دسترسی آنها به آموزش و شغل متعهد شدند.
اما در بیانیه ای که دولت ترامپ در 12آذر صادر کرد، آمده است: بیانیه نیویورک دارای مفادی است که مطابقتی با سیاست های مربوط به پناهجویان و مهاجرت در آمریکا و سیاست های مهاجرتی دولت ندارد. در نتیجه، ترامپ تصمیم گرفت به مشارکت در این پیمان با هدف دسترسی به توافق بین المللی در سازمان ملل در سال 2018، پایان دهد.
«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: کشورش به اقدامات «سخاوتمندانه» خود در حمایت از پناهجویان و مهاجران در سراسر جهان ادامه خواهد داد اما «تصمیمات ما درباره سیاست های مهاجرتی همواره باید فقط توسط آمریکایی ها انجام شود».
وی افزود: ما درباره بهترین راه برای چگونگی کنترل مرزهایمان و این که چه کسی اجازه دارد وارد کشورشود، تصمیم گیری خواهیم کرد. رویکرد جهانی در بیانیه نیویورک مطابقتی با حاکمیت آمریکا ندارد.
آمریکا مطابق با سیاست ترامپ در خصوص «آمریکا در اولویت است»، از تعدادی از تعهدات جهانی اش در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا از جمله توافق آب و هوایی پاریس خارج شده است.
به تازگی، آمریکا به بهانه «سیاست های ضد اسرائیلی» سازمان فرهنگی و آموزشی یونسکو مستقر در پاریس از این نهاد خارج شد.
به گزارش ایرنا، آمریکا چندی پیش برای دومین بار به صورت خودخواسته از یونسکو خارج شد. «رونالد رایگان» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دهه 1980 در انتقاد به رویکردهای یونسکو در خصوص شوروی سابق از این نهاد خارج شد و در زمان بوش پدر بار دیگر به این سازمان بازگشت.
یونسکو سازمانی است که در حفظ میراث فرهنگی و در مسیر پیشرفت کشورها در بخش های آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی فعالیت می کند؛ آمریکا یکی از بنیانگذاران اصلی یونسکو پس از جنگ جهانی دوم بوده است.
ترامپ همچنین پیشتر با این دلیل که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از آن اعلام کرد.
1429*1590
خبرنگار: محسن طاهرزاده_ انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما