شناسهٔ خبر: 22946710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مصباحی‌مقدم:

اساسنامه جامعه روحانیت مبارز بعد از ١٠ سال بازنگری شد

خبرگزاری میزان- سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از بازنگری اساسنامه این تشکل بعد از ١٠ سال خبر داد.

صاحب‌خبر -
/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف، علت برگزاری این نشست را بازنگری اساسنامه جامعه روحانیت مبارز بعد از ١٠ سال عنوان کرد.

وی گفت: فصل اول اساسنامه به استثنای ماده ٦ تغییری نکرده است، در این ماده یک اصلاحات جزئی، اما بابحث‌های زیاد مورد بررسی قرار گرفت. در تعریف جدید آمده است جامعه روحانیت مبارز، نهادی روحانی، انقلابی (اضافه شده) فرهنگی سیاسی اجتماعی مردمی (اضافه شده) مستقل و فراجناحی است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اهداف و آرمان‌ها (اضافه شد) که به منظور حفاظت از اصول و ارزش‌های انقلابی، اسلامی و نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

مصباحی مقدم درباره علت این تغییر در بند ۶ یادآور شد: تاکنون کار ویژه جامعه روحانیت مبارز مشخص نبود، اما با اضافه کردن این جمله کار ویژه روحانیت مبارز به دقت مشخص شده است و توضیح می‌دهد که جامعه نهادی است انقلابی در برابر روحانیونی که قبل و بعد ازا نقلاب رویکرد انقلابی ندارند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: مردمی بودن جامعه روحانیت مبارز به معنای آن است که اعضا از دریچه‌های مختلف با مردم ارتباط می‌گیرند که برخی به عنوان امام جماعت در مساجد حضور دارند و یا برخی نیز در مراکز علمی خدمات ارائه می‌دهند و ارتباط خود را از طرق مختلف با بدنه مردمی حفظ می‌کنند.

وی گفت: جامعه روحانیت مبارز نمی‌خواهد همه کاهار‌هایی که روحانیون در همه جا می‌کنند، انجام دهند بلکه می‌خواهد از اصول وارزش‌های اسلامی و انقلابی و نظام مقدس جمهوری اسلامی حفاظت و حمایت کند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در ماده ۷ بند‌ها تکرار شده‌اند، اما اصلاحاتی نیز در آن‌ها انجام شده است، بیان کرد: اولین بند تلاش در جهت سازماندهی روحانیت شیعه و رشد واعتلای آن است که کلمه تلاش اضافه شده و حکایت از این دارد که توانایی و امکانات جامعه روحانیت می‌تواند برای سازماندهی روحانیت شیعه که امر گسترده‌ای هم هست و دامنه فراگیرتر از ایران دارد به کار گرفته شود و تلاش در جهت سازماندهی روحانیت شیعه انتظار متواضعی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: اما جهت این سازماندهی نیز مهم است که نوعی محدودیت در کارکرد ما و نوعی کار ویژه را مشخص می‌کند. بند دوم نیزاختصاص به تحکیم مبانی انقلاب اسلامی و دفاع از دستاورد‌های آن دارد تغییر نکرده است.

وی افزود: در بند سوم آمده است حمایت همه جانبه از اندیشه سیاسی امام و اصل مترقی ولایت فقیه که این بند هم تغییر نکرده و بند چهارم نیز شامل تبیین و ترویج گفتمان و راهبرد امام و رهبر معظم انقلاب است که آن هم مشابه قبل است.

مصباحی مقدم با اشاره به تغییر در بند پنجم گفت: گسترش فضایل اخلاقی در جامعه اسلامی که هدف کارویژه روحانیت نیست بلکه هدف هر روحانی در همه جا هست، به گسترش فرهنگ واخلاق اسلامی در جامعه و مقابله با انحرافات فکری، فرهنگی واخلاقی تغییر کرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره بند ششم افزود: هدایت اقشار مردمی و گروه‌های سیاسی اجتماعی از طریق تبیین اجتماعی که این بند دقیقاً در راستای کارویژه بود و تغییر نکرد، اما بند هفت تغییرکرده و اینگونه شد که نظارت بر عملکرد مسئولان نظام و فعالیت حوزه علمیه و روحانیون در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: بند ۸ با تغییر، تبدیل به این جمله شد که ارتباط با مراکز اسلامی در جهت تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی اسلام در دستور کار قرار گیرد، بند ۹ تغییر نکرد و بند ۱۰ نیز به طور کل حذف شد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: این تغییرات دراساسنامه، چندین جلسه در کمیسیون سیاسی روحانیت مبارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس در دو جلسه صحن جامعه روحانیت نیز بررسی شد تا به تصویب نهایی اعضا رسید.
 
 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبی بر اینکه درسال‌های پایانی دهه عدالت و پیشرفت هستیم و این مهم یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، تا چه حد در تحقق این مهم موفق بوده‌ایم، گفت: عدالت یک مسئله بسیار اساسی و فراگیر است و وقتی سخن از عدالت می‌شود عدالت حقوقی، سیاسی و اجتماعی نیز مطرح می‌شود که دو مؤلفه عدالت اقتصادی و توزیع مناسب رفاه و ثروت زیرمجموعه عدالت اجتماعی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هنوزندیده ایم این کار به صورت جدی در دستور کار قرار گرفه باشد گفت: همواره مسئولان نظام، مدیران اجتماعی و نمایندگان در این باره دغدغه دارند وشاهدش این که آنچه در مجلس تصویب می‌شود و نهایتا در شورای نگهبان نیز تأیید می‌شود نگاه عدالتخواهانه نسبت به توزیع منابع درا ستان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین حساسیت نسبت به توزیع یارانه‌ها بین اقشار مختلف مردمی است.

مصباحی مقدم افزود: اخیراً در لایحه‌ای که دولت ارائه کرد نشانه‌هایی از رویکرد عدالت خواهانه دیده می‌شود که دیگر توزیع یارانه به همه خانوار‌ها نباشد و به نیازمندان تعلق بگیرد و این موضوع ذیل محور عدالت توزیعی قرار می‌گیرد وامیدواریم که تصویب شود تا از آن طریق کمیته امداد و بهزیستی درخواست خانواده‌های نیازمند را برای دریافت یارانه بررسی کند ویارانه به این خانواده‌ها تعلق بگیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: نکته مهم در رفتار کمیته امداد و بهزیستی این است که مسئله توانمند سازی خانواده‌های نیازمند را مدنظر داشته باشند و صرف این نباشد که یارانه نقدی بدهند بلکه خارج شدن خانواده‌های نیازمند از وضعیت نامناسب اقتصادی را در دستور کار قرار دهد که البته گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

وی عنوان کرد: عدالت آموزشی نیز بین دختران و پسرانمان داریم و ایران در زمینه عدالت آموزشی خیلی پیشتاز است و این عدالت به گونه‌ای محقق شده که خانواده‌های دور دست روستایی نیز از امکانات آموزشی برخوردارند و خانواده‌های عشایری نیز همزمان با کوچ‌هایی که دارند معلمانشان نیز با آن‌ها کوچ می‌کنند و به آموزش می‌پردازند.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: در مناطقی هم که مدرسه کم داریم با اقدام خیرین مدرسه ساز از جمله بنیاد برکت که وابسته به سازمان اموال تملیکی و زیر نظردفتر مقام معظم رهبری است تاکنون مدارس زیادی ساخته شده است که همه این اقدامات حکایت از آن دارد که بحث آموزش در ایران عدالت آموزشی محقق شده و روند پیشرفت را طی می‌کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره عدالت حقوقی نیز گفت: ماعدالت حقوقی و برابری را در بین ایرانیان داریم و کاستی‌ها در این مورد نیز در حال برطرف شدن است و در عدالت سیاسی، که حق انتخاب شدن و یک حق عمومی محسوب می‌شود و در این راستا زنان پس از انقلاب در انتخابات حاضر می‌شوند و عدالت جنسیتی در موارد سیاسی برقرار است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: عدالت اجتماعی در عرصه‌های دیگر هم معنا می‌یابد که نظام ما عدالت را به صورت جدی دردستور کار قرار داده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی درباره امکان گفت‌وگوی جریان‌های مختلف سیاسی گفت: همواره وحدت وانسجام ملی آن هم در سایه رهبر معظم انقلاب برای ما مهم بوده است و تلاش می‌کنیم این انسجام ملی با گفتگو فراهم شود. بنده به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این راستا چندین گفتگوی رسانه‌ای داشته‌ام و از این دست گفتگو‌ها نیزاستقبال می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری جلسات روحانیت مبارز با حضور رئیس جمهور، عنوان کرد: ما مرتباً دعوتنامه‌هایی برای رئیس جمهور جهت شرکت در جلساتمان می‌فرستیم، اما می‌دانیم ایشان برای حضور در محافل محدودیت‌هایی دارند.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص دعوت از قالیباف برای تبیین موضوع نواصولگرایی در جلسات جامعه روحانیت مبارز نیز اظهار کرد: من چنین حرفی برای دعوت از ایشان درباره بحث در موضوع نواصولگرایی در جامعه روحانیت مبارز نگفته‌ام.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی مسائل بانکی و مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: تاکنون ۹ جلسه در کمیسیون اقتصادی مجمع درباره موضوعات اقتصادی برگزار شده است و یک جلسه هم در روز یکشنبه برگزار شد همچنین جلسه‌ای نیز در روز سه شنبه درباره مسائل پولی و بانکی با حضورنمایندگانی از بانک مرکزی برگزار شد که اعضای کمیسیون هم در مباحث به صورت فعال شرکت کردند و بنا شد به سمت اصلاح نظام بانکی برویم البته این موضوع هنوز درخود مجمع مطرح نشده و هرگاه مطرح شد نتایج را در رسانه‌ها بازتاب می‌دهیم.

وی درپاسخ به سوالی درباره سهم احزاب در بودجه سال ۹۷ و اینکه تاکنون به گفته احزاب یارانه‌ای نگرفته‌اند، گفت: نظر شخصی‌ام این است که احزاب نباید از دولت یارانه بگیرند بلکه باید روی پای خود بایستند تا آزادانه فعالیت کنند، زیرا وقتی احزاب از دولت تأمین می‌شوند به راحتی نمی‌توانند منتقد دولت و حکومت باشند، اما از نظر اجرایی این طوراست که اختصاص بودجه دولتی به احزاب امکانپذیر باشد و احزاب بتوانند از سازمان برنامه و بودجه بخواهند که سهمی برای فعالیتهایشان تخصیص داده شود.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی درباره اینکه جامعه روحانیت در ایجاد جمنا چقدر موثر بوده و نسبت به تغییر ساختار دراین مجموعه تا چه اندازه نقش خواهد داشت اظهار کرد: بنای جامعه روحانیت مبارز در انتخابات امسال این بود که در مدیریت جریان‌های سیاسی همسو کار کند، اما افرادی همان زمان با آقای آیت الله موحدی کرمانی صحبت کرده و گفتند که این روش چندان جذابیتی ندارد و شما اجازه بدهید که حرکت جامع تری شکل بگیرد آن هم که از کف نیرو‌های انقلابی کاندیدا انتخاب شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه آیا جامعه روحانیت مبارز برای آینده قصد دارد که محور جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) شود نیز عنوان کرد: این مسئله وابسته به این است که احزاب و شخصیت‌های سیاسی از جامعه چه مطالبه‌ای دارند؛ بنای ما سروری و تحمیل خود به دیگران نیست جامعه روحانیت بر حسب انتظار احزاب و شخصیت‌های همسو نظر مشورتی خود را اعلام می‌کند.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص فعالیت برخی جریان‌های سیاسی برای انتخابات بعدی نیز افزود: اقدام زود هنگام برای انتخابات مفید نیست مردم باید زندگی آرام و راحتی داشته باشند این معنایش این نیست که احزاب چه در میان اصولگرایان و چه در میان اصلاح طلبان تمهیدی برای فعالیت‌های خود نداشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما