شناسهٔ خبر: 22946219 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

به همت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز؛

کرسی آزاد اندیشی «فضای مجازی، تهدید یا فرصت» برگزار شد

گروه اجتماعی: به همت مرکز علمی کاربدی جهاددانشگاهی تبریز کرسی آزاد اندیشی «فضای مجازی، تهدید یا فرصت» در محل سالن اجتماعات جهاددانشگاهی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، به همت مرکز علمی کاربدی جهاددانشگاهی تبریز کرسی آزاد اندیشی « فضای مجازی، تهدید یا فرصت » با حضور سرهنگ محمودی، رئیس پلیس فتای استان، حیدر قلیزاده، معاون فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی استان، احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی امروز در محل سالن اجتماعات جهاددانشگاهی برگزار شد.

کرسی آزاد اندیشی « فضای مجازی، تهدید یا فرصت » برگزار شد

سرهنگ محسن محمودی، رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی در این نشست با بیان اینکه جهاددانشگاهی همواره در موضوعات مربوط به آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی پیشرو بوده، اظهار کرد: اکنون فضای مجازی فراگیر شده و در تمامی ابعاد شاهد حضور و تاثیرگزاری فضای مجازی هستیم.

وی، گفت: در بحث جرائم، اکثر مردم جرائم سایبری را نمی‌شناسند و‌ جامعه ما در خصوص سواد سایبری آشنایی کاملی ندارد و این امر موجب بروز برخی مشکلات از جمله جرائم فارمینگ، هک و نفوذ و... می شود.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه مرز در حوزه  جرائم فضای مجازی شکسته شده و ما در حوزه قلمرو زمانی و مکانی در فضای مجازی با چالش مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر شکل رسیدگی به جرائم سایبری متفاوت از سایر جرائم شده است، به همین دلیل پلیس فتا در خصوص اطلاع رسانی در جامعه گام موثری برداشته است.

سرهنگ محمودی، با بیان اینکه عمده ترین جرائم سایبری در استان ما نشر اکاذیب، توهین و اهانت است، افزود: علی رغم اینکه مردم آذربایجان‌شرقی، مردمان با فرهنگ، با غیرت ومذهبی هستند و این آسیب در مقابل ارزش‌های اجتماعی ما قرار گرفته است، ولی در فضای مجازی ادبیات، گفتار و کردار ما دارای وجه متمایز با فضای حقیقی شده که آثار و تبعات روانی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اعتیاد اینترنتی با چالش بزرگی مواجه هستیم، افزود: میزان استفاده از اینترنت در یک ماه، ۱۶ ساعت یعنی نیم ساعت در روز برآورد شده است، ما ایرانیان روزانه حدود چهار الی هشت ساعت زمان خود را صرف اینترنت می‌کنیم و این یک نوع اعتیاد اینترنتی است در حالی که در خیلی از کشورها، مراکز ترک اعتیاد اینترنت راه اندازی شده و مردم در این مراکز با کسب آرامش روحی، اعتیاد به اینترنت را  ترک می کنند.

سرهنگ محمودی اظهار کرد: مردم باید آگاهی خود را نسبت تهدیدات فضای مجازی افزایش دهند و توجه به این موضوع مهم را جزو ضروریات زندگی خود قرار دهند‌.

وی با بیان اینکه ما نباید آموزش‌ها را در قالب شهروندی و کنشگران اجتماعی برای همه یکسان اجرایی کنیم، افزود: ما اکنون باید تربیت شهروندان فرهنگی را به صورت جدی آغاز کنیم، بر همین اساس طی جلسه ای با شهردار تبریز در خصوص مسائل شهروندی، پیش بینی شد که همزمان با تبریز ۲۰۱۸، رویداد فرهنگی تربیت شهروندان تحقق یابد.

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان به عنوان یک سازمان پژوهشی و آموزشی در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تجاری سازی فناوری فعال بوده و همچنین به عنوان یک سازمان فرهنگی و اجتماعی پیشرو در حوزه فضای مجازی با خبرگزاری های ایسنا و خبرگزاری قرآنی ایکنا وظایف رسانه ای خود را انجام می دهد

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان در قالب‌های مختلف، فضای مجازی را مورد بررسی قرار داده، افزود: فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در این موضوع موثر بوده و گروه جامعه شناسی توسعه پژوهشکده برنامه ریزی و توسعه جهاد دانشگاهی نیز به تناسب این موضوع مطالعاتی نیز انجام داده اند.

رباب نوروزی، رئیس مرکز علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه نمی توان تکنولوژی را در زندگی نادیده گرفت، افزود: فضای مجازی در جامعه کنونی به عنوان فرصت محسوب می‌شود و با توجه به نوع استفاده افراد، باید سطح آگاهی و فرهنگ خود را جهت استفاده ی صحیح تکنولوژی‌های روز دنیا ارتقا دهند و همواره در آموزش نسل آینده جهت استفاده از آن اهتمام جدی ورزند.

در ادامه این نشست دانشجویان نظرات خود را به عنوان موافق و مخالف فضای مجازی بیان و در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما