شناسهٔ خبر: 22945925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح زمستانی پلیس راه و ارگان های امدادی استان اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا - همزمان با فرا رسیدن فصل سرما طرح زمستانی و رزمایش مشترک پلیس راه ، راهداری و سازمان های امداد و نجات جاده‌ای در استان اردبیل آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، رییس پلیس راه استان اردبیل روز دوشنبه در آیین آغاز طرح زمستانی پلیس راه در هتل کوثر شورابیل گفت: این طرح از بیستم آذر ماه تا 20 اسفند به مدت 90 روز با محوریت پلیس راه و مشارکت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، فوریت های پزشکی ، جمعیت هلال احمر و امدادگران مجاز خودرو در تمام راههای ارتباطی استان بویژه در گردنه های برفگیر صائین ، اسالم ، حیران ، سرچم و راههای سخت گذر و کوهستانی اجرا خواهد شد.
سرهنگ سید حجت فتاحی حضور مستمر پلیس در گردنه های برف گیر و کوهستانی ، روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور ، اجرای عملیات برف روبی و نمک پاشی محورهای برون شهری ، امداد رسانی به مصدومان و در راه ماندگان و کنترل تجهیزات ایمنی زمستانی وسایط نقلیه را از جمله اهداف طرح زمستانی پلیس راه ذکر کرد.
وی افزود: امسال با آغاز طرح زمستانی یکهزارو 63 نفر نیروی امدادی و یگان‌های پلیس‌راه با 543 دستگاه خودرو که در مجموع 95 هزارو و 670 نفر روز نیروی امدادی می شود در محورهای مواصلاتی استان اردبیل مستقر می شوند.
وی بیان کرد: در این مدت پلیس راه روزانه با 260 نفر نیرو، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با 420 نفر نیرو، اورژانس و فوریت های پزشکی با 200 نفر نیرو، هلال احمر با 48 نفر نیرو و امدادگران مجاز با 135 نفر نیروی امدادگر به مسافران و هموطنان ارائه خدمت خواهد کرد.
وی کاهش خسارت های فوتی و جرحی را از دیگر اهداف اجرای طرح زمستانی پلیس راه بر شمرد و اضافه کرد: در طرح زمستانی پارسال پلیس راه استان که به مدت 93 روز بود 25 فقره تصادف با 32 نفر متوفی و 43 تصادف جرحی با 56 مصدوم در جاده های استان اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه بر اساس تجربیات و بررسی های انجام شده ایمن سازی محورها باعث کاهش تصادفات جاده ای شده است، ادامه داد: در طرح زمستانی سال گذشته 36درصد تصادفات به علت تخطی از سرعت مطمئنه، 32 درصد تصادفات به خاطر عدم توجه رانندگان به جلو، 19 درصد به علت انحراف به چپ، هفت درصد تصادفات به دلیل عدم رعایت حق تقدم، چهار درصد به علت خستگی و خواب آلودگی رانندگان، سه درصد به خاطر عدم رعایت فاصله طولی وسایل نقلیه و دلیل پنج درصد هم سایر موارد گزارش شده است.
سرهنگ فتاحی گفت: در این مدت 70 درصد تصادفات مربوط به انواع سواری ها است و فقط 2 درصد تصادفات مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است.
رییس پلیس راه استان اردبیل افزود: همچنین 61 درصد تصادفات در این مدت در محورهای مواصلاتی اصلی استان و 12 درصد در بزرگراه ها اتفاق افتاده است.
وی اظهار کرد: وسایل نقلیه سواری با 75 درصد بیشترین متوفیان تصادفات را به خود اختصاص داده است و بازه سنی اکثر کشته شدگان 21 تا 40 سال می باشد.
وی با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر در تصادفات جاده ای بیشتر است، ادامه داد: بر اسا آمارها در زمستان پارسال بیشترین تصادفات در بازه زمانی ساعت 16 الی 20 اتفاق افتاده است.
وی خط قرمز پلیس در طرح زمستانی را تخلفات حادثه ساز توسط رانندگان عنوان کرد و گفت: عدم وجود جرثقیل در گردنه های سرچم، اسالم و صائین از مشکلات پلیس است که امیدواریم امسال مسئولان متولی در این مورد اقدامات عملی شایسته ای انجام دهند.
در این آیین از تعدادی از امدادگران نمونه راهداری ، هلال احمر ، فوریت های پزشکی ، اورژانس و پلیس راه با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب های بسیار تندی به زمین های کم ارتفاع اطراف خود شامل کرانه های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت های کم ارتفاع استان های آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می شود و به همین لحاظ جاده های این استان اغلب دارای پیچ ها و شیب های بسیار تند هستند.
هشت گردنه سخت گذر به نام های حیران ، صایین ، بودالالو ، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره آغاج و اسلام آباد در راههای ارتباطی این استان قرار دارند.
خبرنگار: نعمت محسن زاده**انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6130/6016

نظر شما