شناسهٔ خبر: 22945860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

موضوع خانم نازنين زاغري قضایی است

سخنگوي وزارت امور خارجه با تأييد طرح موضوع خانم نازنين زاغري از جانب وزير امور خارجه انگليس در سفرش به تهران بر پيگيري پرونده وي از طريق دستگاه قضايي تاكيد كرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از خبرگزاري صدا و سيما؛ بهرام قاسمي در نشست خبري با اشاره به محتواي مذاكرات بوريس جانسون در سفر به تهران گفت: اين سفر به دعوت آقاي ظريف از پيش تعيين شده بود كه در آن طيف وسيع و مجموعه زيادي از مسائل حوزه هاي مختلف كه ميان تهران - لندن وجود دارد بررسي شد.
وي افزود: يكي از موضوعاتي كه جانسون در تهران مطرح كرد موضوع خانم زاغري بود اما با توجه به دو تابعيتي بودن وي ، از نظر ما البته ايراني است و در دستگاه قضايي كشورمان محكوم شده است و دوران محكوميتش را طي مي كند.
قاسمي اضافه كرد: در نهايت وزارت امور خارجه اعلام كرد با توجه به مسائل انسان دوستانه اين موضوع را از طريق مقامات قضايي پيگيري خواهد كرد اما به هر حال مسئله اي قضايي و در اختيار دستگاه قضايي است كه با توجه به محكوميت خانم زاغري و بويژه با توجه به تفكيك قوا در كشورمان در نهايت بايد در نهاد قضايي پيگيري شود.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا طرف انگليسي درباره پرونده خانم زاغري پيشنهاد خاصي ارائه كرد؟ اظهار داشت: قابل انكار نيست كه اين موضوع از جانب آقاي جانسون مطرح شد و طرف ايراني هم توضيحات لازم را درباره ساز و كارهاي حقوق قضايي و تفكيك قوا در كشورمان ارائه كرد.
وي افزود: به آنان گفته شد كه در جمهوري اسلامي ايران شهروندان دو تابعيتي به رسميت شناخته نمي شوند و او را شهروند ايراني مي دانيم كه مجرم و محكوم است كه دوره محكوميتش را طي مي كند و اين موضوع از جانب طرف ايراني به آقاي جانسون منتقل شد.
قاسمي اضافه كرد: البته اعلام آمادگي شد كه موضوع باز هم بررسي شود اگرچه مربوط به قوه قضائيه است و دولت نمي تواند دخالتي در آن داشته باشد و در ايران نيز اصل تفكيك قوا مانند ديگر كشورهاي جهان بويژه كشورهاي اروپايي حاكم است كه دولت نيز از آن تبعيت خواهد كرد.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه همچنین سفر هيئت بحريني به سرزمين هاي اشغالي فلسطين را اقدامي شرم آور و بي دليل دانست.
بهرام قاسمي در نشست خبري امروز خود تصريح كرد: اين اقدام قطعا خطا و شرم آور است كه مي تواند چهره كشورهاي عربي را لكه دار كند.
وي در پاسخ به اين كه آيا سفر اين هيئت بحريني مي تواند حاكي از همكاري برخي كشورهاي عربي با ترامپ در خصوص اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي باشد گفت: قضاوت نهايي نمي كنم اما برخي علايم حاكي از اين است كه برخي كشورهاي عربي كه البته بسيار محدودند ازقبل ، از تصميم آقاي ترامپ باخبر بودند و هماهنگي هايي ميان آنان صورت گرفته است.
قاسمي تصميم امريكا را­ در ­خصوص قدس­ شريف در اين مقطع اقدامي نسنجيده و بسيار خطرناك دانست و ­تاكيد كرد: مقابله با اين اقدام به همدلي و اجماع جهان اسلام و جهان عرب نياز دارد اما متاسفانه كشورهاي عربي با آشفتگي و تكروي ها اين فرصت را به امريكا مي دهند كه چنين گام هايي بردارد و چنين مواضعي را اعلام و آن را امضا كند.­
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: به نظر مي رسد برخي كشورهاي عربي از قبل از اين تحولات آگاهي داشتند و هماهنگي هايي بين شان انجام شده بود كه اين خيانتي آشكار به آرمان فلسطين، قدس شريف و جهان اسلام است.
وي افزود: اما با توجه به شناختي كه از مقاومت اسلامي و گروه هاي جهادي فلسطين در دهه هاي گذشته داريم اقدامات امريكا يكي از خطاهاي فاحش و راهبردي است كه در دهه هاي گذشته تاكنون تكرار شده است و سبب آشفتگي، تنش، آشوب و مشكلات عديده در منطقه خواهد شد.
قاسمي در عين حال اين تصميم دولت امريكا را در نهايت به زيان واشنگتن دانست و افزود:­ اين رويداد اگر چه ممكن است هزينه زيادي بر منطقه تحميل كند، اما باطل هرگز نمي تواند برحق پيروز شود.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص برنامه هاي خاص خود را دارد و باتوجه به نگرشش به آرمان فلسطين و مقاومت تلاش هايي را آغاز كرده است و آن را ادامه مي دهد .
قاسمي افزود: ما در اجلاس سازمان همكاري هاي اسلامي در استانبول در عالي ترين سطح شركت و سعي مي كنيم با كشورهاي اسلامي و عربي همسو در اين خصوص اقدام كنيم ­و مشورت هايمان را افزايش دهيم، اما­ به مجموعه اي از تلاش ها نياز داريم كه پس از بررسي هاي لازم پيگيري مي كنيم. 

نظر شما