شناسهٔ خبر: 22945103 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در سفری غیرمنتظره به «حمیمیم»

«پوتین» با «اسد» دیدار کرد/ صدور دستور آغاز خروج نیروهای روسی از سوریه

رئیس‌جمهور روسیه در سفری غیرمنتظره به سوریه رفته و ضمن دیدار با «بشار اسد» دستور داد نیروهای روسی خروج از این کشور را آغاز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه) طی سفری از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی «حمیمیم» در لاذقیه شده و با «بشار اسد» همتای سوری خود دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» پوتین در این سفر غیرمنتظره، دستور داد نیروهای روسی خروج از سوریه را آغاز کنند.

پوتین طی بازدید از پایگاه هوایی حمیمیم گفت: «بخش بزرگی از نیروهای ما از سوریه خارج خواهند شد. نیروهای روسیه و سوریه توانستند گروهی از تروریست‌های بین‌المللی با بالاترین توان نظامی را در کمی بیشتر از 2 سال، شکست دهند.»

لحظه ورود پوتین به سوریه و دیدار با اسد

 

وی با تقدیر از نظامیان روسی در سوریه گفت: «شما پیروزمندانه به نزد خانواده‌های خود بازمی‌گردید...اگر تروریست‌ها بار دیگر قد علم کنند، حملاتی را انجام می‌دهیم که مانند آن را تا به حال ندیده باشند.»

رئیس جمهور روسیه افزود: «ما هرگز کسانی را که در نبرد با تروریسم در سوریه کشته شدند، از یاد نمی‌بریم...ما به‌خاطر تلفات دست از نبرد با تروریسم برنمی‌داریم، زیرا خاطره آنها به ما نیروی اضافی جهت ریشه‌کن کردن شرارت می‌دهد.»

پوتین البته اظهار داشت که دو پایگاه هوایی حمیمیم و طرطوس به فعالیت نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه سوریه به عنوان یک دولت مستقل حفظ شد، تاکید کرد که شرایط برای حل سیاسی بحران این کشور، تحت حمایت و نظارت سازمان‌ملل آماده شده است.

«بشار اسد» نیز در دیدار با پوتین، ضمن تشکر از نیروی هوایی روسیه به خاطر حضور تمام‌وقت در آسمان سوریه، گفت دستاوردهای مشترک با روسیه، محسوس و برای ما بسیار مهم است.

اسد با حیاتی دانستن نابودی داعش برای امنیت جهان، تاکید کرد پیروزی‌ها در نبرد با تروریسم، نه تنها بر سوریه بلکه بر کشورهای همسایه نیز تاثیر داشته است.

پوتین نیز خطاب به اسد گفت: «شکست تروریست‌ها نتیجه مهم همکاری مشترک بود. تهدید تروریست‌ها در سوریه باقی است اما شکست داعش برای سوریه، روسیه و تمام جهان بسیار مهم است.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود قصد دارد با ایران و ترکیه برای آغاز فرایند صلح سوریه همکاری کند.

پوتین درباره حضور نظامیان روسی در سوریه نیز تاکید کرد آنها با جنگیدن با تروریست‌ها در سوریه، از کشور خودشان نیز دفاع کردند.

در این سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز پوتین را همراهی می‌کند.

پوتین پس از دیدار با اسد، سوریه را به مقصد مصر ترک کرد.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما