شناسهٔ خبر: 22944412 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

سید صادق موسوی در نشست خبری جشنواره فیلم اروند:

​انتظار بازگشت سرمایه از اختصاص بودجه به فیلم های کوتاه نداریم

تهران(پانا) – مدیرعامل ‌انجمن سینمای جوانان در نشست‌ خبری جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه اروند از سیاست گذاری های جدید این انجمن در حمایت از سینماگران و فیلمسازان ‌جوان‌ خبر داد.

صاحب‌خبر -

نشست خبری جشنواره فیلم اروند باحضور همایون قنواتی دبیر جشنواره و سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای کوتاه صبح امروز _دوشنبه ۲۲ آذر_ در ساختمان انجمن سینمای جوانان برگزار شد. 
همایون قنواتی مدیر فرهنگی منطقه آزاد اروند در‌ابتدای این جلسه گفت:  سینما در آبادان بین مردم علاقه مندان زیادی دارد و دو جریان اجتماعی سینما و فوتبال با مردم این منطقه عجین هستند. اولین سینماها همپای صنعت نفت در آبادان آغاز‌به کار کردند. همچنین سینماگران فعال و مطرحی هم ‌از آبادان به سینما راه یافته اند.
وی افزود: جشنواره اروند با همکاری اداره کل ارشاد استان خوزستان، انجمن سینمای جوانان  کشور و منطقه آزاد اروند برگزار می شود.
قنواتی با اشاره به حضور ۱۰ استان در جشنواره فیلم کوتاه اروند گفت: استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هزمرگان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد،  خوزستان و بوشهر در این دوره از جشنواره حضور دارند. 
وی درباره تعداد آثار راه یافته به جشنواره گفت: ۳۹۵ فیلم به جشنواره ارسال شدند که  ۱۹۸ فیلم داستانی، ۱۱۴ فیلم مستند، ۵۲فیلم تجربی، ۳۱ پویانمایی و ۶۴‌اثر برای حضور در جشنواره نهایی شدند.
قنواتی بیان کرد: همچنین در‌بخش تک عکس ۱۱۵۹ اثر و در‌مجموع ۷۸ به دبیرخانه ارسال شد و ۴۸ تک عکس و‌سه مجموعه عکس‌به داوری‌نهایی راه یافتند. در بخش فیلمنامه نیز ۲۸۹ اثر شرکت کردند که ۲۵۷ در‌بخش آزاد و ۳۲ اثر اقتباسی و ۱۵ اثر دربخش آزاد و سه فیلمنامه را در بخش اقتباسی و ۱۸ اثر برای ورود به مسابقه انتخاب شدند.
مدیر فرهنگی منطقه آزاد اروند افزود: در بخش هیات انتخاب فیلم و فیلمنامه  سید رضا صافی، طوفان ‌نهان قدرتی، محمد حمزه ای، سالم صلواتی و ‌یوسف کارگر، داریوش غریب زاده ، جواد مجابی و فرهاد ‌پروین و در بخش عکس ساعد‌نیک زاد، شادی قدیریان، امیر جوزدانی ما را همراهی می کنند.
موسوی نیز گفت: برگزاری جشنواره های منطقه ای برای انجمن اهمیت زیادی دارد. امسال جشنواره ای منطقه ای را در شهریور ماه در کرمانشاه برگزار کردیم و جشنواره بعدی ‌در‌آبادان خواهد بود. همچنین در‌اسفندماه نیز در‌شهر کاشان جشنواره ای منطقه ای را برگزار خواهیم‌ کرد
وی ادامه داد: گاهی همکاران می گویند اگر جشنواره های منطقه ای برگزار می شوند، دیگر جشنواره های ملی باید حذف شوند. این همواره یک ‌نقد به ما بوده است و گفته می شده تنها فیلم‌های جشنواره های متطقه ای هستند که باید به جشنواره بین المللی فیلم‌کوتاه راه یابند که در جشنواره های منطقه ای شرکت کرده اند اما این اتفاق ممکن است به سینمای کوتاه آسیب بزند. چراکه برخی فیلمسازان آثارشان به جشنواره ها نرسد. بنابراین در تلاش برای تقویت جشنواره های منطقه ای هستیم. 
موسوی خاطرنشان کرد: جشنواره های منطقه ای برای ما که بیش از ۶۰ دفتر در سراسر کشور داریم، مهم است. انجمن سینمای جوانان امروز دفاتر زیادی از تنگستان گرفته تا مهاباد ‌و‌ بیرجند و مشهد و‌ تبریز دارد. 
وی ادامه‌داد: اگرچه انجمن در دوران طلایی اش قرار ندارد، اما‌ اهمیت و‌نقش تاریخی آن نباید فراموش شود. 
مدیرعامل انجمن ‌سینمای جوانان درباره سیاست های این ‌انجمن عنوان‌کرد: طرح جدیدی مبنی بر تکثر و گوناگونی حمایت هایمان در‌آخرین‌جلسه هیات مدیره انجمن تصویب شد. سیاست ما در تولید این است که از فیلم های بیشتری حمایت کنیم. تجربه ثابت کرد وقتی بودجه در اختیار دفاتر قرار می گیرد، عدالت بیشتری در‌توزیع آن وجود دارد. همچنین تمرکز‌ تولید به دفاتر جشنواره ها در سایر استان ها واگذار می شود. 
موسوی با اعلام‌خبر تولید بیش از ۱۰۰ فیلم حرفه ای در انجمن تا پایان سال ادامه داد: قرارداد تولید بیش از ۱۰۰ فیلم‌حرفه ای تا پایان سال بسته شده است. توسعه نمایندگی ها نیز به تصویب رسیده  است. همچنین بیشتر حمایت ها در قالب فاند از این به بعد انجام خواهد شد. پذیرفته ایم که نهادی حامی هستیم و قرار نیست سرمایه ها بازگشت پذیر باشند. 
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره بخش بین الملل نیز توضیح داد: در حوزه بین الملل نیز به پخش‌بهتر فیلم ‌کوتاه که معضلاتی جدی دارد، می اندیشیم. اگرچه جوانان فیلم‌کوتاه بیش از ۸۰۰ حضور بین المللی موفق را پیش از این‌به طور خودجوش تجربه‌کرده‌اند.
وی از فعال شدن آموزش مجازی خبر داد و گفت: در این صورت بسیاری از هنرجویان ‌در خانه درس های نظری را می آموزند. 
قنواتی نیز در ادامه درباره بخش های ویژه جشنواره منطقه ای فیلم اروند توضیح ‌داد: دو فیلم‌هنوز‌اکران نشده «برنده» و «کوه» با تجلیل از امیر نادری سازنده آن ها را در سینما نفت نمایش خواهیم‌داد. کارگاه فیلم نیز ‌با حضور مجید برزگر، کارگاه عکس با تدریس صیف الله صمدیان و‌کیارنگ اعلایی و کارگاه فیلمنامه‌نویسی با حضور داریوش غریب زاده برگزار می شود.
قنواتی درباره تجهیز سینماهای آبادان بیان کرد: اعتبار‌ ۱۰۰ میلیون‌تومانی به تجهیز سینماهای آبادان ‌اختصاص ‌داده‌ شده است. چند ورکشاپ با حضور اساتید سینماگر پیش از این برگزار‌شد. دو یا سه فیلم‌ از فیلمسازان ‌آبادان در جشنواره ‌پذیرفته‌شده و میزان آثار استان خوزستان نسبت به سایر استان ها بیشتر است. 
‎این جشنواره از سوم تا ششم‌دی ماه در آبادان برگزار می شود و پنجم دی ماه ‌در‌سینما نفت مراسم تقدیر از امیر نادری برگزار خواهد شد. در این جلسه از پوستر و تیزر جشنواره نیز رونمایی شد.

نظر شما