شناسهٔ خبر: 22944380 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تمهیدات سازمان میادین میوه و تربار شهرداری تهران برای شب یلدا

یک قلم میوه و تره بار خارجی هم در بازارهای تهران وجود ندارد

دهمین جشنواره ارگانیک توسط سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران با همکاری انجمن ارگانیک ایران از 22 آذرماه سال جاری کار خود را آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رحیمی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران در نشست خبری این جشنواره که امروز دوشنبه برگزار شد، گفت: دهمین دوره جشنواره از روز چهارشنبه 22 آذرماه سال جاری به مدت 10 روز کار خود را در بوستان گفت‌وگو آغاز خواهد کرد.

وی افزود: هر ساله به دلیل استقبال مردم از این جشنواره مجبور بودیم چند روزی آن را تمدید کنیم اما امسال تصمیم گرفتیم که از ابتدا مدت برگزاری جشنواره را 10 روز اعلام کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در قالب نظارت بر رعایت استانداردها و همچنین کمیته پایش را از تفاوت‌های دهمین دوره جشنواره ارگانیک نسبت به دوره‌های قبل خواند و افزود: رعایت استانداردها در این دوره به صورت سختگیرانه مورد توجه قرار گرفته؛ چراکه ما خود را امانتدار مردم می‌دانیم و مکلف هستیم که اعتماد مردم در این حوزه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. این اعتماد سرمایه ما محسوب می‌شود لذا برای رعایت استانداردها از ظرفیت دستگاه‌های ذی‌ربط استفاده کرده‌ایم و کمیته پایش برای تایید استانداردهای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در این جشنواره تشکیل شده است.

رحیمی ادامه داد: در این دوره کمپینی با محوریت هنرمندان همزمان با جشنواره شکل می‌گیرد و در طول برگزاری جشنواره نیز هنرمندان ضمن حضور در جشنواره با مردم در ارتباط خواهند بود تا فرهنگ و پیام استفاده از محصولات ارگانیک را ترویج کنند.

وی با اشاره به محل برگزاری این جشنواره که محل برگزاری نمایشگاه‌های شهرداری تهران دربوستان گفت‌وگو است، تاکید کرد: بیش از 120 بهره‌بردار و تولیدکننده در حوزه محصولات ارگانیک و داروهای گیاهی در دهمین دوره جشنواره حضور دارند و حدود 6 کشور شامل فرانسه، پرو، انگلستان و... نیز محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. امسال تبلیغات و نصب بنرهای جشنواره با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، به صورت گسترده‌تری انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران با تاکید بر لزوم همکاری وتعامل دستگاه‌های ذی‌ربط برای توسعه محصولات ارگانیک در کشور گفت: در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران موضوع حمایت از تولید محصولات ارگانیک تصویب شد و این حمایت در دوره چهارم نیز ادامه پیدا کرد. امیدواریم در دوره پنجم نیز این حمایت ادامه داشته باشد. چند سالی است که این جشنواره با همکاری انجمن ارگانیک ایران انجام می‌شود اما باید ضمن جذب مشارکت مردم برای توسعه تولید و استفاده محصولات ارگانیک در چند سال آینده این جشنواره را به خود مردم واگذار کنیم.

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص فعالیت سازمان مدیریت میوه و تربار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر 244 بازار در شهر تهران داریم که بدین ترتیب تقریبا سطح پوشش ما در تمام مناطق و نواحی شهر تهران محقق شده در صورتی که 100 نقطه دیگر احداث بازار داشته باشیم در تمامی محلات شهر تهران می‌توانیم پوشش کامل را محقق کنیم که این مهم ظرف دو سال آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: ما برای هر محصولی از جمله تخم‌مرغ و یا اقلامی که برای مردم ضروری، اساسی و استراتژیک است آماده‌ایم تا جهت عرضه، فضای لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا بهترین شکل ممکن این محصولات به دست مردم برسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران درخصوص تمهیدات سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران برای شب یلدا گفت: امسال با توجه به سرمایی که در ساوه وجود داشت، انار بیشتر از سمت فارس می‌آید. ما به بهره‌بردارها تاکید کرده‌ایم که ذخیره‌سازی مناسب انجام دهند و ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم وفور محصولات متناسب با این شب در بازارهای ما وجودداشته باشد. البته قیمت تابع عرضه و تقاضاست اما نظارت خواهیم کرد و قطعا با تخلفات برخورد خواهیم کرد.

رحیمی درخصوص عرضه برخی محصولات خارجی در شرکت شهروند گفت: این شرکت به صورت مستقل از سازمان میوه و تربار به عنوان زیرمجموعه شهرداری تهران فعالیت می‌کند، اما براساس آنچه که توضیحات این شرکت درخصوص عرضه هویج آمریکایی بوده، باید بگویم که این هویج‌ها در ایران در حال تولید است و این محصول متعلق به کشورمان است.

وی ادامه داد: بیش از 700 هزار نوبت خرید در شهر تهران به صورت روزانه در بازارهای میوه و تره بار انجام می‌شود که من می‌توانم به صورت قاطع بگویم یک قلم میوه و تره بار خارجی در بازارهای ما پیدا نخواهد شد چراکه به کالای خارجی نرخ نمی‌دهیم و ساز و کار فروش این کالاها در بازارهای ما وجود ندارد البته به جز 4 قلم شامل موز، آناناس، انبه و نارگیل که با مجوز وارد می‌شود و در سازمان میادین به شهروندان عرضه می‌شود، اگر میوه خارجی پیدا شد ما پاسخگو خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران تاکید کرد: ما بازار عرضه محصولات هستیم و تولیدکننده محصولات نیستیم. همه ساختارها برای عرضه کالاهای استراتژیک مردم در بازارهای ما فراهم است.

رحیمی در تشریح عرضه محصولات ارگانیک در بازارهای میوه و تربار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر 30 غرفه برای عرضه محصولات ارگانیک در بازارهای تهران مشغول فعالیت هستند که قطعا برای تامین نیاز شهروندان کم است ما این آمادگی را داریم که غرفه‌های بیشتری برای این کار اختصاص دهیم و به جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم که هر تولیدکننده‌ای که استاندارد کافی را دریافت کند و توسط جهاد کشاورزی به ما معرفی شود، فضای لازم برای عرضه محصولاتش را خواهیم داد. بی تردید هرچه در حوزه تولید و مصرف محصولات ارگانیک و غذای سالم مردم هزینه کنیم، این کار هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.  امروز مصرف یک غذای ارگانیک کار پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها را انجام می‌دهد لذا باید مصرف این محصولات تبدیل به یک مطالبه عمومی مردم شود.

وی تاکید کرد: باید در مصرف استفاده از کود و سموم دقت بیشتری انجام شود، امروز در بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران سبزی بدون گل و ریشه عرضه می‌شود گل و ریشه‌ای که انواع انگل و آفت را به فضای خانه وارد می‌کند. قطعا سلامت مردم قابل معامله نیست. امروز 30 درصد گل و ریشه حذف شده و این امر به یک فرهنگ تبدیل شده است. از سوی دیگر روزانه 181 تن سبزی در بازارهای ما به فروش می‌رود که سالانه حدود 26 میلیارد تومان در پرداخت هزینه مردم برای گل و ریشه صرفه‌جویی می‌شود. این امر یعنی کمک به اقتصاد خانوار و رعایت جنبه‌های بهداشتی.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، نورانی رییس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به اینکه دهمین جشنواره محصولات ارگانیک از ساعت 9 صبح الی 21 در محل بوستان گفت‌وگو به مدت 10 روز پذیرای علاقه‌مندان مصرف محصولات ارگانیک است افزود: امروز بیماری‌های مختلفی گریبان بشر را گرفته است لذا باید به سمت استفاده بیش از پیش از محصولات ارگانیک استفاده کنیم. در همین راستا انجمن ارگانیک ایران در همکاری با شهرداری تهران در برگزاری جشنواره محصولات ارگانیک شرکت می‌کند.

رییس انجمن ارگانیک ایران افزود: در طول 11 سال از شکل‌گیری انجمن ارگانیک با وجود مشکلات مالی که داشته‌ایم توانسته‌ایم گام‌های موثری در توسعه تولید و استفاده محصولات ارگانیک برداریم.

انتهای پیام

نظر شما