شناسهٔ خبر: 22943718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

واشنگتن‌پست: ایران بزرگ‌ترین ذینفع تصمیم بی‌پروای ترامپ در مورد قدس است

صاحب‌خبر -
خرداد:دونالد ترامپ خاورمیانه‌ای که دچار بحران و جنگ داخلی بود را با دو استثنای شکننده به ارث برد: نخست مناقشه اسرائیل-فلسطین و دوم برنامه هسته‌ای ایران و هردوی این بحران‌ها خاموش شده بودند.

به گزارش خرداد ، رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن‌پست، اما ترامپ با دو تصمیم تحریک‌آمیز و خودخواهانه که علیرغم توصیه‌های اکید تیم امنیت ملی‌اش گرفته شد، وضع موجود در هر دو جبهه را به خطر انداخته است. حال سؤال اینجا است که آیا کنگره یا متحدان اروپایی آمریکا او را از یک حمله سوم فاجعه‌بار نجات خواهند داد.

شباهت‌های رد اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ در ماه اکتبر و تصمیم او در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل طی هفته گذشته بسیار قابل‌توجه هستند. در هر دو مورد، او نیازمند مجوز کنگره برای احیای سیاست رئیس‌جمهور قبلی بود. وزرای وی در وزارت خارجه و وزارت دفاع خواستار جلوگیری از اقدام وی بودند مبادا او سیاست‌های آمریکا را مختل کند و منافع ایالات‌متحده را در سراسر خاورمیانه و ورای آن به خطر بیندازد.

در هر دو مورد، ترامپ از همکاری سر باز زد و به‌خصوص تأکید کرد که آنچه باراک اوباما یا جورج دبلیو بوش یا بیل کلینتون انجام داده‌اند را انجام نخواهد داد. درواقع او اصلاً این واقعیت را پنهان نمی‌کند که انگیزه اولیه‌اش از این اقدامات، اثبات این نکته بوده که او رئیس‌جمهوری متفاوت و تا حدودی بهتر است. 

مشاوران ترامپ سعی کرده‌اند این تصمیمات تکان‌دهنده را در چیزی شبیه به استراتژی بگنجانند: پیشنهاد همراهی کنگره و متحدان اروپایی در یک کمپین برای برطرف کردن نقاط ضعف توافق هسته‌ای؛ برنامه صلح خاورمیانه که فلسطین و اعراب را در مسیر دیپلماسی قرار می‌دهد. اما این فقط ظاهر ماجرا است. درواقع، نه ترامپ نه هیچ‌کس دیگر در این دولت برنامه‌ای ورای تصمیمات وی ندارد و آماده عواقب آن نیست –چه مسئله تجدید خشونت در اراضی فلسطین باشد چه تعمیق شکاف با متحدان اصلی.

ایران بزرگ‌ترین ذینفع این بی‌پروایی ترامپ است. به رسمیت شناختن قدس کار آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه از طریق اتحادی که شامل کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اردن و به‌طور ضمنی اسرائیل می‌شود را سخت خواهد کرد چراکه این اتحاد در حال حاضر به‌واسطه مسئله قدس شکاف برداشته است. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان و متحد ایران خواستار خیزش دوباره فلسطین شده است. اگر این اتفاق رخ دهد، محمود عباس، رئیس سنی و سکولار تشکیلات خودگردان فلسطین احتمالاً کنار زده می‌شود و متحد ایران حماس قدرت خواهد گرفت.

بزرگ‌ترین دستاورد تهران در صورتی شکل خواهد گرفت که ترامپ سومین تصمیم خود را بگیرد. ترامپ به واسطه رد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای 60 روز به کنگره فرصت داده – تا این هفته- تا در مورد اعمال دوباره تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد. کنگره چنین کاری نخواهد کرد و این بدان معنا است که در ژانویه، ترامپ با یک تصمیم قانونی دیگر در مورد اینکه آیا تعلیق تحریم‌ها حفظ شود یا توافق هسته‌ای یک‌بار برای همیشه نابود شود، روبرو خواهد بود.

کارمندان ترامپ، رهبران کنگره از هر دو حزب و رهبران اروپایی نگران یک تصمیم بی‌معنا اما مهم دیگر از سوی رئیس جمهور آمریکا هستند. از آنجایی که ناظران سازمان ملل بارها پایبندی ایران را تأیید کرده‌اند، نه اروپا و نه روسیه و چین ابطال توافق از سوی ترامپ را نخواهند پذیرفت. در این صورت ایران دو گزینه خواهد داشت: پایبندی به توافق و منزوی کردن آمریکا، یا استفاده از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا به‌عنوان بهانه‌ای برای از سرگیری ذخیره اورانیوم با غنای بالا. در این صورت ترامپ هیچ چاره‌ای نخواهد داشت مگر جنگی که ایالات‌متحده اصلاً آمادگی‌اش را ندارد.

نظر شما