شناسهٔ خبر: 22942476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بقعه خواجه علی بن مهزیاردر جاجرم مرمت شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به منظور رسیدگی به بقاع متبرکه استان، تکمیل مرمت بنا و ساماندهی محوطه بقعه علی بن مهزیار در سال جاری انجام گرفت.

صاحب‌خبر -

علی اکبر وحدتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: آرامگاه علی بن مهزیار از جمله آثار ارزشمند مذهبی-تاریخی شهرستان جاجرم به شمار می رود که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند.
وی ادامه داد: این آرامگاه پلان چهارتاقی ساده دارد که در پاکار گنبد به صورت هشت ضلعی درآمده و به کمک چهار فیلپوش، گنبد بزرگی بر فراز آن ساخته شده است.
وحدتی اضافه کرد: بقعه خواجه علی بن مهزیار به شماره 16583 در تاریخ 28/12/85 واجد ارزش تاریخی شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، پس از ثبت اثر، فاز اول و دوم مرمت اثر با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال در سال های 89-91 انجام گرفت.
وی با بیان اینکه مرمت خواجه مهزیار شامل مرمت کامل بنا و نیز محوطه سازی اطراف (صحن) بوده است گفت: در سال جاری نیز و از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی و عنایت ویژه ایشان به بقاع متبرکه، مرمت و محوطه سازی بقعه با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال تکمیل شد.
جامعه ایران از دیر باز در نظام معنوی می زیسته و معماری سنتی از آفریده های آن است، از این رو تجسم کالبدی این نگرش به شکل برپایی یادمان ها ظهور پیدا کرده است. اماکن مذهبی و بقاع متبرکه بخش بزرگی از این میراث فرهنگی و مذهبی را تشکیل می دهند و رسیدگی به این اماکن و بقاع به عنوان سرمایه های دینی و اعتقادی جامعه همواره مورد توجه بوده است و تلاش در جهت رسیدگی مطلوبتر و ارائه خدمات بیشتر و پاسداری از این اماکن با توجه به روحیه مذهبی موجود در جامعه و دلبستگی مردم به اماکن مذهبی، از مهمترین وظایف محسوب می شود.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 568 اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما