شناسهٔ خبر: 22941685 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

میرزایی نکو: طرح مدیریت بحران در کمیسیون‌ها در حال بررسی است

یک عضو کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس گفت: اساس مدیریت بحران به صورت یک طرح آماده شده و در کمیسیون‌ها در حال بررسی است. نسخه چاپ شده این طرح نیز در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. به منظور تکمیل این طرح مجموعه مرکز پژوهش‌ها و سازمان هلال احمر و آتش نشانی و سازمان های دیگر که با این مسئله در ارتباط بودند؛ حضور یافتند.

صاحب‌خبر -

قاسم میرزایی نکو در گفت و گو با ایسنا در خصوص مدیریت بحران کشور بیان کرد: ما خیلی منتظر شدیم تا دولت در این رابطه لایحه ای را به مجلس بفرستد اما متاسفانه لایحه ای از دولت نیامد؛ لذا این طرح برای رسیدگی به مدیریت بحران کشور آماده شد. مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که مدیریت بحران کشور تقسیم شده است. مثلا بودجه آن در اختیار جای دیگری قرار می گیرد و ما از سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی به این مسائل هستیم. سازمان مدیریت بحران نیز خود زیر نظر وزرات کشور است. لذا سازمان‌های مختلف باید جمع بشوند و یک شورا به اصطلاح مدیریت بحران تشکیل دهند که این شورا هیچ گونه اختیار مالی ندارد.

وی افزود: پول مربوط به این بخش توسط سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار می گیرد و این سازمان‌ها در زمان بروز حادثه به دور هم جمع می شوند. مانند اتفاقی که در رابطه با زلزله افتاد. البته در خصوص بحث زلزله با توجه ویژه و دستور مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهور این قضیه سامان پیدا کرد. در بحث زلزله در آنجا متولی‌هایی حضور یافته‌اند و بنیاد مسکن بخشی از کار را در دست گرفته است، اما به هر حال همان مشکلات مدیریت بحران دیده می‌شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس گفت: در حال حاضر اگر دریک شهرستانی سیل بیاید ما با مشکلات مدیریتی مواجه هستیم. به عنوان مثال در شهرستان دماوند سیل آمده بود، رئیس مدیریت بحران کشور آمد و در آنجا نیز از نبود منابع کافی گلایه کردند. این مسئله یک فاکتور مهم بود که در این طرح به آن رسیدگی شده است. مهم‌ترین مسئله‌ای که در این طرح به آن اشاره شده، این است که اعتبارات مدیریت بحران در سطح کشور و در سطح استان‌ها باید مشخص باشد؛ چراکه این اعتبارات است که به مدیریت بحران شکل و سازمان صحیحی می‌دهد.

میرزایی نکو در ادامه گفت: فاکتور بعدی که به آن توجه شده است، انتخاب شورا و بروکراسی بود که زمان زیادی را می‌برد، اما در این طرح به این مسئله توجه شده و تا جای امکان زمان انجام این کارها کاهش یافته است. این طرح هم اکنون آماده شده و برای اظهار نظر نیز به کمیسیون‌ها دیگر نیز فرستاده شده که اگر مطلبی دارند به آن اضافه کنند. البته چون در حال حاضر بودجه را داریم بعید می‌دانم به صحن بیاید؛ چراکه که این طرح بندهای زیادی دارد که باید در فرصت مناسبی بررسی شود.

وی در خصوص مدیریت بحران شهر تهران بیان کرد: مدیریت بحران تهران زیر نظر سازمان مدیریت بحران است که برای مدیریت بحران، ستاد تشکیل می شود. در کلانشهر ها بستگی دارد که ستاد مربوطه چگونه بتواند مدیریت را هماهنگ کند که اگر بودجه در اختیار آن قرار بگیرد می تواند مدیریت بهتری داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما