شناسهٔ خبر: 22941551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

قاسمی در نشست هفتگی:

اقدام آمریکا درباره قدس خطرناک است/ برخی دول عربی در جریان اقدام ترامپ بودند

نشست سخنگوی وزارت خارجه ایران در محل این وزارتخانه آغاز شد.

صاحب‌خبر -

العالم- ایران/ سیاسی 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر اخیر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران و هم‌چنین مباحث احتمالی که در جریان این سفر در ارتباط با موضوع نازنین زاغری مطرح شده است، گفت: سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران از قبل پیش‌بینی شده بود و این سفر به دعوت وزیر خارجه ایران صورت گرفته بود.

*مسئله نازنین زاغری در سفر جانسون به تهران مطرح شد

بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: در این سفر در مورد مجموعه‌ای از مسائل متعدد با موضوعات مختلف گفت‌وگو شد، یکی از موضوعاتی که احتمالا آقای جانسون در این سفر مطرح کردند موضوع خانم زاغری بود.

وی گفت: خانم زاغری دو تابعیتی هستند ولی از نظر ما ایشان ایرانی هستند و از نظر سیستم قضایی ما ایشان محکوم شده‌اند و دوران محکومیت خود را طی می‌کنند. وزیر امور خارجه نیز در جریان این گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع این خانم را با مقامات ایرانی مطرح می‌کنند ولی این یک موضوع قضایی است.

*ایران از مردم یمن حمایت معنوی می‌کند

وی در خصوص گزارش رویترز مبنی بر شلیک موشک یمن به عربستان و ربط آن به ایران گفت: در مورد گزارشی که به یکی از گروه‌های تحقیقاتی سازمان ملل منتصب شده باید گفت که خبرسازی بوده و هیچ سندیتی ندارد. ما از مردم یمن حمایت معنوی می‌کنیم و اتهامات را تکذیب می‌کنیم. هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد به یمن و مقاومت مردم یمن مربوط است.

قاسمی در خصوص اظهارات روحانی درباره یمن که بزودی امن خواهد شد گفت: (این سخنان) اظهار امیدواری برای آرامش یمن بود. وضعیت فعلی یمن بسیار خطرناک است و درگیری‌ها و اختلافات هفته‌های گذشته دردناک بود. باید تاکید کنم که مشکل اساسی یمن تجاوز عربستان است و آرزوی ما این است که این تجاوز هر چه زودتر پایان یابد.

*برخی دول عربی در قضیه بیت‌المقدس به جهان اسلام و فلسطین خیانت کردند

سخنگو درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گفت: تصمیم آمریکا در این خصوص نسنجیده و ناپخته و خطرناک است و نیاز به اجماع جهان اسلام دارد که متأسفانه با اختلافاتی که در جهان عرب وجود دارد این فرصت را به آمریکا می‌دهد. برخی دولت‌های عربی در این قضیه در جریان بودند که این یک خیانت بزرگ به جهان اسلام و فلسطین است. اما در نهایت متضرر دولت امریکا خواهد بود. ایران با توجه به نگاه به فلسطین و آرمان آن تلاش‌های خود را دارد . طی این هفته در اجلاس استانبول در عالی‌ترین سطح حضور داریم و با طرفهای دیگر در جهان اسلام گفتگو و مذاکره خواهیم داشت.

*مشکلات بانکی همچنان وجود دارند

قاسمی درباره تحریم‌های بانکی و گفتگو با جانسون در این باره گفت: رفع تحریم‌ها صورت گرفته ولی مشکلات بانکی را داریم. در صدد برداشتن این موانع هستیم. بانک مرکزی باید این موانع را دنبال و حل کند و ما نیز در کنار آن هستیم. بانک‌های کوچک و متوسط مشکلی ندارند و مشکلات با بانک‌های بزرگ است. امیدواریم سایر کشورهای اروپایی در این مسیر قدمهای جدیتری بردارند.

*تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس باعث یکصدا شدن بسیاری از کشورها شد

سخنگوی وزارت خارجه  درباره همزمانی سفر جانسون به ایران و اعلام انتقال سفارت آمریکا گفت این سفر از قبل تعیین شده بود و این همزمانی قابل تفسیر خاصی نیست. تصمیم ترامپ باعث یک یکصدا شدن بسیاری از کشورها در نقاط مختلف دنیا شد و مواضع اتحادیه اروپا نیز مشخص بود.

*انگلیس نیات خود را گفت 

وی در خصوص اهداف اقتصادی سفر جانسون به ایران گفت: یکی از موضوعات و محورهای مذاکرات جانسون مسایل دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی بود که در دیدارها به‌خصوص با وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت. طرف انگلیسی نیات خود را درباره روابط با ایران مطرح کرد و طرف ایرانی مشکلات در این مسیر و چگونگی گسترش این روابط را مطرح کرد و امیدواریم در نشست‌های بعدی کارشناسان در این مسیر قرار بگیریم. تفاهمانامه‌ای امضا نشد اما آنچه مورد نیاز بود تا مطرح شود، مطرح شد که در برخی موارد اشتراک‌نظرهای قوی وجود داشت.

قاسمی درباره نتیجه سفر جانسون به ایران و نوع روابط دو کشور گفت: ایران از دهه 50 عبور کرده و موازین سیاست خارجی ما بر اساس اصول خاص خودمان است و یکی از شرایط ما احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورهاست و انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیدوارم گذشته و تجارب لندن از رابطه با تهران فضای مناسب را برای گام مثبت‌تر برای روابط با ایران فراهم کرده باشد.

*از تونس درخواستی برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض نداشته‌ایم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای تونس برای درخواست ایران در میانجیگری بین تهران و ریاض گفت: ما از هر کشوری که در جهت ثبات در منطقه گام بردارد استقبال می‌کنیم اما ما درخواستی را از تونس نداشتیم. مذاکراتی را درباره مسایل دوجانبه و منطقه‌ای داشته‌ایم، اما چیزی به نام میانجی‌گیری مطرح نبوده و نیست.

*عربستان دچار بی‌درایتی شده است 

به گفته قاسمی؛ هیچ تحولی در روابط ایران و عربستان وجود ندارد و (عربستان) با بی‌دقتی و عدم درایت مسایل را دنبال می‌کند و خطاهای گذشته در خصوص همسایگان را دنبال می‌کند.

سخنگو درباره عدم برگزاری نشست خبری طی دیدار جانسون گفت: نشست خبری باید با تفاهم طرفین باشد که برخی مایل نیستند‌.

*موضوع اسارت شهروندانمان توسط دزدان دریایی سومالی، مسئله‌ای ملی است

قاسمی درباره اظهارات روحانی دریاره دزدان دریایی سومالی گفت: تلاش‌های بسیاری برای شهروندان اسیرمان صورت داده‌ایم و این مسئله ملی و نظام است. تمامی کسانیکه میتوانند در این قضیه کمک حال باشند حضور دارند.

*توضیح درباره نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر

سخنگو در خصوص نتیجه نشست وزرای خارجه حاشیه دریای خزر گفت: اجلاس بسیار مهمی بود. دستاوردهای  مناسبی حاصل شد که بیشتر درباره یک کنوانسیونی است که بعد از نشست‌های بیشتر باید به اجلاس سران در آستانه برود. اگر به همین شکل پیش برود در اجلاس سران می‌توانیم به نقاط مشترک ملموس‌تری برسیم. این کنوانسوین فنی است که اصول اساسی رفتار کشورها با خزر را مشخص میکند. در پروتکل‌های ضمیمه آن جزئیات به‌صورت جداگانه و پیوست در آینده تنظیم خواهد شد. گام بزرگی تا الان برداشته شده و توانستند بعد از 21 سال به نقاط مشترک برسند اما هنوز کار باید ادامه پیدا کند.

*بار اول نیست که آمریکا در مقابل جنایات سکوت می‌کند

قاسمی در خصوص بیانیه کاخ سفید و ابراز نگرانی صرف آمریکا از اوضاع یمن گفت: این چیز عجیبی نیست و بار اول هم نیست که آمریکا در مقابل جنایات سکوت کند و یا متجاوز را با فروس سلاح و حمایت در محافل بین‌المللی حمایت کند. اگر شناخت دقیقی از اقدامات نابخردانه آمریکا در غرب اسیا و دیگر نقاط دنیا داشته باشیم این موضوع چیز عجیبی نخواهد بود.

*هیچ علامتی از تغییر رفتار عربستان در جهت منطق دیده نمی‌شود

وی درباره پیش شرطهای روحانی برای رابطه با عربستان گفت: آنچه در رفتار و عملکرد دولت عربستان بنگریم هنوز زود است و هیچ علایمی از تغییر رفتار در جهت منطق در دولت سعودی دیده نمی‌شود و با توجه به مشکلات اساسی که عربستان در منطقه و با همسایگان خود دارد به دنبال دشمنان فرضی است که با نسبت دادن مشکلات به آن‌ها زمان را به سود خود خریداری کند. امیدواریم این تغییر رفتار و درایت در عربستان دیده شود و از کشتار در یمن و افراط‌گرایی خودداری کند و با همسایگان خود حسن همجواری را اتخاذ کند.

*بیانیه اتحادیه عرب درباره تصمیم ترامپ بسیار ضعیف بود

سخنگو در خصوص بیانیه اتحادیه عرب درباره تصمیم ترامپ گفت: بیانیه اتحادیه عرب آنگونه که انتظار میرفت از قدرت لازم برخوردار نبود و بسیار ضعیف بود، یک بی‌توجهی و سیاست خاص منجر شد که این بیانیه در حد لازم و کافی نباشد و انتظار جهان اسلام و عرب بیش از این بود. امیدواریم این تحولات در منطقه این نوع کشورها را به یک نوع واقع‌بینی هدایت کند که این اقدام می‌تواند علیه آن‌ها نیز دنبال شود.خوشبختانه روز چهارشنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را داریم و امیدوارم در آنجا بتوانیم به یک نقطه مثبت‌تری دست یابیم.

*تعبیر برهنه‌کردن مسافران ایرانی در (بازرسی فرودگاه‌های خارجی) درست نیست

قاسمی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برهنه شدن مسافران ایرانی در صربستان گفت من تایید نمی‌کنم، الان و موضوع در حال بررسی است. اما با توجه به شناختی که از بازرسی فرودگاهها دارم بکار گیری برخی تعابیر درست نیست اما اگر صحت داشته باشد به طور قطع برخورد خواهد شد.

*قول طرف انگلیسی درباره موضوع طلب تهران از لندن 

وی در خصوص طلب ایران از انگلیس گفت: این موضوع به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در دستور کار بوده است. در این سفر هم پیرامون آن صحبت و قرار شد مذاکرات ادامه یابد . طرف انگلیسی قول داد پس از بازگشت موضوع را با جدیت بیشتر دنبال کند. البته دستگاه‌های اقتصادی هم پیگیر موضوع هستند.

*سفر ماکرون به ایران در دستور کار است

سخنگو در خصوص سفر مقامات فرانسه به ایران و مواضع ماکرون علیه ایران گفت: روابط ایران و فرانسه مهم است. رایزنی‌های ما همواره وجود داسته است. ما سفر وزیر خراجه فرانسه را داریم و سفر ماکرون هم با توجه به ابراز علاقه وی و دعوت ما در دستور کار است اما زمان آن مشخص نیست که طبیعتا بعد از سفر وزیر خارجه است. ما مواضع خود در قبال اظهارات ماکرون را داشته‌ایم. تصور ما این است که یک بدفهمی و بی‌دقتی در مقامات اروپایی نسبت به منطقه وجود دارد که سفر وی فرصت خوبی است که مجموعه‌ای صحبتهای جدی را داشته باشیم. محورهای زیادی بین تهران و پاریس وجود دارد و سفر وزیر خارجه می‌تواند به تصحیح بسیاری از موارد به آنها کمک کند.

قاسمی درباره دیدار نتایناهو و ماکرون و اظهارات ضد ایرانی‌شان گفت: ترجیح می‌دهم درباره اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صحبت نکنم و تصور نمی‌کنم اظهارات وی درست باشد زیرا ما از طرف فرانسه چنین مواضعی را ندیده‌ایم.

*مقاله ظریف هشداری به اروپا بود

وی در خصوص مقاله ظریف در نیویورک تایمز گفت: فکر نمی‌کنم این جمع‌بندی شود که از مجموعه کشورهای اروپایی ابراز نا امیدی شده و فکر می‌کنم یک خواسته و هشدار است به اروپا که در عمل خواسته و مواضع خود را دنبال کند و برای حیات و اقتدار خود باید در مقطع کنونی و با توجه به شرایط فعلی جهان اقدامات مستحکم‌تری را داشته باشد.

*منافقین یک گروه مرده هستند

قاسمی در خصوص مجوز فرانسه به منافقین برای تظاهرات علیه ایران گفت: یک نوع ناشی‌گری سیاسی یا بداخلاقی نزد اعضای ناآگاه پارلمان اروپا و برخی دولت‌مردان اروپایی است و خیلی ناچیزتر از آن است که ما به این گروه مرده بپردازیم اما این اقدام را محکوم می‌کنیم زیرا این گروه آدم‌کش است. آن‌ها تلاش دارند خود را به عنوان یک گروه فعال مطرح کنند اما بخش عمده‌ای از جهان به بی‌خاصیتی این گروه توجه دارد.

*فرآیند تغییر ساختار وزارت خارجه در حال پیشرفت است

سخنگو در خصوص تغییرات در وزارت خارجه گفت: تغییر ساختار، چیدمان و خیلی مسایل دیگر در حال پیشرفت است و به نقاط مطلوب رسیده‌ایم و با حل و فصل یکی دو مورد دیگر امیدواریم هرچه زودتر این فرایند رسانه‌ای شود.

*مسئله شهادت مرزبانان ایران در ماکو در دست پیگیری است

وی در خصوص وضعیت مرزبانان ایرانی در ترکیه و اتفاق رخ داده در ماکو گفت: این حادثه در 13 آذر در نقطه سفر مرزی بازرگان رخ داد که متأسفانه 5 نفر مجروح و شهید شدند که سروان ملک‌زاده شهید شد. بلافاصله وزیر خارجه ترکیه با ظریف تماس گرفته و تسلیت گفته و اعلام کردند موضوع را با جدیت دنبال می‌کنند. تصورم این است که بررسی‌ها ادامه دارد و در آینده نزدیک نتیجه را ارگان‌های ذیربط را اعلام میکنیم. از همینجا به خانواده این شهید تسلیت عرض میکنم.

*درباره بدعهدی دولت اوباما حضور ذهن ندارم

سخنگو در خصوص مقاله ظریف و بد عهدی طرف امریکایی در دوره اوباما گفت: درباره آن مقطع حضور ذهن ندارم. تخطی و بدعهدی‌های امریکا در دوره ترامپ با جدیت اتفاق افتاده و ادامه دارد. مشکل اصلی و جدی در دولت ترامپ صورت می‌گیرد که به اشکال مختلف هم بیان شده است.

*بانک مرکزی باید رقم طلب اولیه و تبعی ایران از انگلیس را اعلام کند

قاسمی درخصوص دیدار جانسون و مطالبه ایران گفت: طلب ایران یکی از موضوعات مورد مذاکره بود. بانک مرکزی باید درباره رقم اولیه و بعدی اظهار نظر کنند.

*پاسخ جانسون درباره پایبندی به برجام 

وی در باره دیدار جانسون و گفتگو درباره برجام گفت: وی با جدیت اعلام کرد که انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند است و انها را با جدیت دنبال می‌کند.

*در جریان جزئیات دیدارهای مقامات کشورهای 5+1 و کنگره آمریکا هستیم

سخنگو در خصوص سفر برخی مقامات کشورهای 1+5 به کنگره و گفتگو درباره برجام گفت: ما در جزئیات این دیدارها هستیم و دیدارها و تماس‌های زیادی با مقامات اروپایی در سطوح عالی داریم و موضوع برجام را با دقت رصد و دنبال می‌کنیم.

*با تمام توان آرمان فلسطین را دنبال می‌کنیم

قاسمی در خصوص تلاش دستگاه دیپلماسی در قضیه فلسطین گفت ج ا همچون گذشته ارمان فلسطین را با تمام توان دنبال می‌کند و با کشورهای همسو این تلاش را دنبال می‌کند.

*از آخرین وضعیت (پرونده) خاوری اطلاعی ندارم

وی در خصوص وضعیت خاوری گفت: یک موضوع در دست پیگیری توسط اینترپل است و از آخرین وضعیت اطلاعی ندارم.

*مسئله سهم ایران از دریای خزر

سخنگو در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر و سهم ایران گفت: در کنوانسیون مربوط موضوعات مختلف موکول شده به زمان‌های دیگر که این موضوع از موضوعاتی است که به آن پرداخته خواهد شد. تا اجلاس سران کمیته‌های مختلف تشکیل می‌شود و شاید تا آن زمان به نتیجه مشخصی برسیم.

*سفر هیئت بحرینی به فلسطین اشغالی شرم‌آور بود

قاسمی در خصوص سفر هیئت بحرینی به فلسطین اشغالی گفت: این یک اقدام شرم‌آور و بی دلیل بود که می‌تواند چهره کشورهای عربی را کاملا ملوث کند.

*کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا در برجام دنبال می‌شود

وی در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام و انتقال روانچی به ریاست جمهوری گفت: موضوعات مذاکره مشخص است و مواردی همچون کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های امریکا دنبال می‌شود. درباره ترکیب هیئت ایرانی سکوت میکنم.

قاسمی درباره وضعیت زندانی آمریکایی چینی‌تبار گفت: در این باره اطلاع خاصی ندارم و این یک موضوع قضایی است.

 

نظر شما