شناسهٔ خبر: 22941215 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

رانتی که تنها در اختیار برخی آقایان است

درست در آخرین روزهای عمر دولت دهم بود که مجوزی برای یک شرکت سبز برای واردات خودروهای هیبریدی و تاکسی هیبرید صادر شد و البته ما آنقدر بدبین نیستیم که فکر کنیم برای دریافت مجوزی که برخی، سال ها دنبال آن می دوند و نمی توانند دریافت نمایند، رانت معاون وقت رییس جمهور دخیل بوده است!

صاحب‌خبر -
درست در آخرین روزهای عمر دولت دهم بود که مجوزی برای یک شرکت سبز برای واردات خودروهای هیبریدی و تاکسی هیبرید صادر شد و البته ما آنقدر بدبین نیستیم که فکر کنیم برای دریافت مجوزی که برخی، سال ها دنبال آن می دوند و نمی توانند دریافت نمایند، رانت معاون وقت رییس جمهور دخیل بوده است!

به گزارش اعتدال به نقل از راد، اینکه مجوز را رییس وقت سازمان  محیط زیست در آخرین روز های ریاستش به نام خود و دوستان بگیرد و احتمالا خودش نیز زیر برگه و یا توصیه نامه را امضا و یا پاراو کند و هزار احتمال دیگر یا اینکه چرا همیشه اولین مجوز ها برای آقایان صادر می شود و بعدا تبدیل به یک انحصار می شود و دیگر کسی نمی تواند حتی نزدیک آن شود؛ همه و همه شاید و البته فقط شاید یک اتفاق باشد!

البته به گفته مدیران شرکت پاکرو قشم سبز آنها فعالیت خود را  از سال 1394 با هدف عرضه خودروهای کم مصرف با آلایندگی پایین برای مصارف شخصی و ناوگان تاکسیرانی آغاز کرده و این شرکت با همین هدف در سال 1393 حتی پیش از آغاز فعالیت تعداد 3500 خودرو هیبریدی را برای عرضه در کشور ثبت سفارش می کند که به دلیل برخی مشکلات ناشی از تحریم ها تنها موفق به واردات 700 دستگاه از این محصولات شده است.

محمدی زاده که به دلیل فعالیت در حوزه محیط زیست به خوبی می داند که شرایط آب و هوایی کشور و میزان آلودگی شهرهای بزرگ ایران چگونه است به درستی به حوزه واردات خودروهای هیبرید ورود کرد که باز هم این مجوزها و کارهای انجام شده هیچ ربطی به رانت ندارد!

در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران مجموعه پاکرو سعی کرد از توان ارتباط گیری مدیران خود کمال استفاده را کرده و از استاندار و نماینده مجلس گرفته تا مدیر دولتی را به غرفه خود آورد تا در یک شوی رسانه ای برای خود یارکشی و شاید کمی سهم گیری کند.

در یکی از این شوهای رسانه ای که در محل نشست خبری در نمایشگاه شهر آفتاب انجام شد، معاون وزیر صنعت و مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تهران به عنوان میهمان حاضر و در کنار محمدی زاده قرار گرفت.

کل سخنان آقای معاون بر این استوار بود که دولت باید از پاکرو و واردات و برنامه های این مجموعه حمایت کند. تقریبا هر جمله ای که وی می گفت آخرش به این عبارت ختم می شد که انشاالله دولت نیز حمایت کند یا دولت هم حتما حمایت خواهد کرد!

البته در میان صحبت های معاون محترم وزیر، جملات درستی بیان می شد مانند اینکه تعرفه واردات خودروهای هیبرید و سبز باید صفر شود. تا اینجا خوب بود اما آخر این جمله با جمله ای دیگر به پاکرو ختم می شد که اصولا ما نمی گوییم برنامه ریزی بود و یا اینکه دوستان قبلا هماهنگ بودند.

در حال حاضر شرکت های بسیاری در سبد خودروهای خود از محصولات هیبرید استفاده می کنند مانند ایرتویا و کارمانیا اما چرا دوستان در مورد این مجموعه ها از دولت طلب صفر شدن تعرفه نکرده و در مقابل جلوی واردات را گرفته اند ما نمی دانیم!

رییس سابق سازمان سازمان محیط زیست ابتدای صحبت های خود از سلامتی مردم و مشکلات آلودگی هوای تهران سخن گفت و اینکه مردم در سال های گذشته که احتمالا به زمان ریاست وی در محیط زیست نیز بر می گردد، مجبور به استفاده از بنزین های نامرغوب تولید داخل شدند و این خیلی بد بود! و این سوال برای نگارنده پیش آمد که مگر تولید بنزین داخلی در پتروشیمی ها که به آن اشاره می کند، در زمان ریاست وی بر سازمان محیط زیست نبود؟ چرا آن موقع هیچ نگفت؟ چرا از تولید بنزین ناسالم دفاع کرد؟ آن موقع یاد سلامتی مردم نبودند آیا؟ و حالا به بهانه  کدام اتفاق یک مرتبه دلنگران آن سال ها شدند و ...!

در یک جلسه یک ساعته مدیر محترم پاکرو از همه چیز گفت. از بدقولی وزارت نفت در پرداخت یارانه و از تبصره 12 تا خوش قولی شهرداری و البته از تولید خودرو در مشهد!

تازه فهمیدیم که موضوع چیست. دوستان مدتی است به فکر تولید خودرو در ایران افتاده اند و وزارت صنعت مجوز تولید نمی دهد و این شوی رسانه ای با کمک مدیران دیروز و امروز تنها برای فشار به دولت برای امضای سریعتر مجوز است.

مجوز برای چه خودرویی؟ هیبرید. کدام برند؟ هیوندای. هدف؟ صادرات و تامین نیاز داخلی.

در حال حاضر کرمان موتور نماینده رسمی هیوندای در ایران است اما این شرکت واردکننده تاکسی های هیبریدی نیز خود را نماینده رسمی هیوندای در ایران و البته در پرانتز هیبرید می نامد که قصد دارد در منطقه اقتصادی طوس و در خط تولید یکی از خودروسازان سابق و ورشکسته سوناتا هیبرید تولید کند اما مجوزش دیر شده و حالا باید کمی فشار بر دولت و وزارت صنعت را زیاد کرد.

پاکرو تاکسی در تهران فعال است اما به زودی به برخی از شهرهای بزرگ کشور نیز سر خواهد زد مانند مشهد و تبریز اما نیاز به امضای مجوز شرکت برای تولید در مشهد نباید فراموش شود.

تقریبا دکتر محمدی زاده نیز در پایان هر جمله خود از لزوم حمایت دولتی از زیر مجموعه خود و از هیبرید و از سلامتی مردم و آلودگی تهران سخن می گفت وباز نگارنده به این فکر افتاد که شاید وی با آن مدیر عزیز سازمان محیط زیست در دولت دهم تنها تشابه اسمی دارد وگرنه نگرانی از بنزین و آب و هوای شهر تهران و...!

اما رانت جالب بعدی که به پاکرو داده اند اما به بقیه نمی دهند!

واردات باطری های شارژی خودروهای سوناتنا هیبرید به کشور ممنوع است اما پاکرو آنها را متقاعد کرده که این باطری ها وارد شوند این نشان می دهد قدرت چانه زنی یک شرکت از قدرت چانه زنی دولت برای دور زدن برخی تحریم ها بیشتر است.

آمار فروش 43 هزار دستگاهی سوناتا در بازار ایران در سال گذشته را محمدی زاده عنوان کرد و به این نتیجه رسید که مردم این برند را دوست دارند اما وی نگفت که استقبال بالای مردم از سوناتای بنزین سوز چه ربطی به هیبرید دارد؟ حال اینکه قیمت این دو محصول نیز با هم تفاوت دارد.

وی از آمادگی پاکرو برای هیبرید کردن 30 هزار تاکسی از 90 هزار تاکسی تهران خبر داد که این می تواند قابل توجه شهرداری تهران باشد که خودش چنین قدرتی ندارد.

گلایه های آقای مدیر:

    1-   بند 12 یا همان تبصره ق سابق تکلیف کرده است که دولت باید 6800 دلار به خودروهای هیبرید و الکترونیک کمک کند اما تا امروز نکرده است.

    2-   معافیت های این خودرو باید اعمال شود و از دادن هزینه های اضافی معاف شویم.

    3-  باید در تعرفه، شماره گذاری و ارزش افزوده به ما کمک شود.

    4-   ما موتور برقی هم وارد کردیم باید از موتورهای ما حمایت شود. 4 میلیون موتور داریم در کشور؛ حداقل یک میلیون را از ما بگیرند.

    5-  ما برای تولید سوناتا در ایران از یک درصد تا 100 درصد برنامه داریم. (گویی این قانون حداقل تولید داخلی 40 درصد کاملا برای دوستان بی معنی است زیرا این چندمین شرکتی است که تولید با بومی سازی زیر 20 درصد را افتخار می داند.)

    6-   دولت حمایت کند تا ما در خرداد 97 اولین سوناتا هیبرید را تولید کنیم.

    7-  خودروساز آماده، شرکت مادر آماده و ما هم آماده؛ دولت باید حمایت کند.( یاد مثل: همه راضی و گوره .... افتادیم)

    8-   ما می توانیم با این تولید باعث ارتقا سطح کشور شویم. (البته امیدواریم این افزایش سطح مانند تولید بنزین در پتروشیمی ها که همزمان با مدیریت ایشان بود نباشد.)

به هر حال گلایه ها و اخبار آقای مدیر تمام شد و دسته آخر یک مصاحبه اختصاصی انجام دادیم و این شوی رسانه ای پایان یافت.

حواشی ایجاد شده توسط دو نفر از پرسنل پاکرو که به گفته خبرنگاران حاضر در روابط عمومی مشغول فعالیت هستند نیز از نکات منفی این جلسه بود که به آن نمی پردازیم زیرا دیگر عادت کرده ایم به جای افراد با دانش و با سواد در حوزه روابط عمومی و ارتباط با رسانه با افرادی رو به رو شویم که بیشتر به دلال ماشین شبیه هستند تا ...! بگذریم.

تنها یک سوال باقی است: آیا مجوز واردات خودروهای هیبریدی خاص و بعد تولید همان خودرو، به همه افراد دارای شرایط عمومی و سرمایه داده می شود و یا تنها به مدیران سابق سازمان محیط زیست و دوستان و آشنایان وزرای سابق و فعلی اعطا خواهد شد.

دسته آخر از دولت می خواهیم به دلیل کمک به ارتقا سطح کشور، حتما به پاکرو مجوز تولید را بدهند زیرا ممکن است اگر این مهم رخ ندهد، از قافله هیبریدی ها عقب بیفتیم و کشورمان خدایی نکرده عقب مانده شود.

به امید دیدن گل روی اولین خودروی تولیدی هیبرید در وطن.

انشالله.

نظر شما