شناسهٔ خبر: 22940619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فراهانی در گفت‌وگو با تسنیم:

واشنگتن به دنبال افزایش پایگاه­‌های خود در سوریه است

R1396/P36447/S8,90,95,1128/CT3

به اعتقاد کارشناس مسائل ترکیه، آمریکا تلاش می­‌کند تعداد پایگاه­‌های کنونی خود را در سوریه به ۱۴ عدد برساند. این کشور شرق سوریه را تنها از طریق کردها می‌تواند حفظ کند.

صاحب‌خبر -

«ابراهیم فراهانی»، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اهداف تداوم حمایت­‌های آمریکا از حزب اتحاد دموکراتیک و تلاش این کشور برای دائمی کردن حضور خود در سوریه، با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال افزایش پایگاه­‌های خود در سوریه است، بیان داشت: حمایت­‌های آمریکا از کردهای سوری متوقف نمی­‌شود.

وی با توجه به شکست پروژه تروریسم در سوریه گفت: حاکمیت داعش در حال حاضر از بین رفته و تنش‌هایی که در سوریه وجود دارد، غیر داعشی است. حمایت حامیان داعش از سال 2015 قطع شد و همین امر یکی از دلایل شکست این گروه تروریستی محسوب می­‌شود.

کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر تداوم حمایت­‌های واشنگتن از حزب اتحاد دموکراتیک و تسلط این گروه بر بخشی از خاک سوریه اشاره داشت: گروه‌های معارض نظامی در حال حاضر در سوریه حضور دارند. کردها هنوز جزء معارضان دولت این کشور به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به حضور کردهای سوریه در رقه تأکید کرد: کردهای سوریه حدود 20 درصد از خاک این کشور را تحت اختیار گرفته‌ و وارد رقه شده‌اند. رقه سنی نشین است و در نزدیکی دیرالزور قرار دارد. این منطقه دارای منابع نفتی فراوانی است.

فراهانی در پاسخ به این پرسش که «آیا واشنگتن میدان سوریه را با متوقف کردن حمایت­‌های خود از حزب اتحاد دموکراتیک خالی می‌گذارد؟» بیان داشت: ترکیه از آمریکا درخواست داشته است که این کشور همان‌گونه که بارزانی­‌ها را تنها گذاشت، کردهای سوریه را نیز تنها بگذارد.

وی با توجه به دیدگاه آمریکا در قبال حزب اتحاد دموکراتیک سوریه گفت: به نظر نمی‌رسد آمریکا همان موضعی که در قبال کردهای عراق اتخاذ کرد، در سوریه نیز داشته باشد. چون دولت عراق با آمریکا هماهنگ است؛ اما واشنگتن هنوز به ماندن بشار اسد در قدرت راضی نیست.

کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر استراتژی واشنگتن در قبال کردهای سوری اشاره داشت: ممکن است کمک­‌های تسلیحاتی آمریکا به کردهای سوری همچون گذشته تداوم نداشته باشد یا این کمک­‌ها را به صورت محرمانه ارسال کند، اما حمایت خود را قطع نخواهد کرد.

وی با اشاره به تلاش آمریکایی­‌ها برای دائمی کردن حضور خود در سوریه یادآوری کرد: واشنگتن در شرق سوریه پایگاه نظامی احداث کرده است. ترکیه پیش از این وجود هشت پایگاه نظامی آمریکا را در سوریه افشا کرده بود.

فراهانی با توجه به اهداف تداوم حمایت­‌های واشنگتن از حزب اتحاد دموکراتیک تأکید داشت: آمریکا تلاش می­‌کند تعداد پایگاه­‌های کنونی خود را به 14 عدد برساند. این کشور شرق سوریه را تنها از طریق کردها می‌تواند حفظ کند.

وی با تأکید بر واقعیت موضع اخیر دونالد ترامپ در مورد احتمال انجام برخی تغییرات در حمایت­‌های واشنگتن از کردهای سوری گفت: آمریکا پایگاه­‌های خود را در سوریه از دست نمی‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا این موضع را تنها برای آرام کردن اردوغان مطرح می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما