شناسهٔ خبر: 22940587 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست ایرنا با موضوع کارکردها و فرصت های هنرهای تجسمی دفاع مقدس؛

هنر انقلاب و دفاع مقدس سفارشی نیست

تهران - ایرنا - سه هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی کشور، هنر انقلاب و دفاع مقدس را امری سفارش ناپذیر، فطری و باورمند توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست تخصصی کارکردها و فرصت های هنرهای تجسمی دفاع مقدس در توسعه فرهنگ مقاومت به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و با حضور حبیب اله صادقی هنرمند نقاش و تصویر ساز، علیرضا قادری هنرمند کاریکاتوریست و سید هاشمی شهرکی هنرمند عکاس برگزار شد.
حبیب اله صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر در این نشست با اشاره به کارکرد فرهنگ و هنرهای عاشورایی در هنرهای تجسمی اظهار داشت: ویژگی هنر انقلاب و دفاع مقدس سفارشی نبودن آثار بود که بر اساس خویشتن فرمانی، فطری و باور مندانه اثر خلق می شد.
وی گفت: حتی بخشی از نقدهای اجتماعی را بچه های انقلاب که از یاران امام(ره) بودند، به عنوان چشم های بینا دنبال و مراقبت می کردند و هر کجا آسیبی می دیدند که با ارزش های دینی تضاد داشت، نقد می کردند.
این هنرمند نقاش با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس فرصتی بود تا در معرض تابش انسان های خداجو و مردانی که همه وجودشان دفاع از غیرت اسلام بود قرار بگیریم.
وی افزود: پس از آمدن امام(ره) کسانی بودند که به اندیشه های دینی وفادار بودند و در دوران انقلاب اسلامی دو جریان شهید مطهری و شهید شریعتی به صورت حقیقت یاب عمل می کردند.
صادقی ادامه داد: هنرمندان نسل اول انقلاب از ابتدا بر این موضوع مصمم ایستادند که بیانگرانه مولفه های فرهنگی که مد امام(ره) بود را در نهضت جستجو کنند.
این هنرمند تصویرگر افزود: هنر اجتماعی که هنرمندان انقلاب دنبال کردند از اول به صورت مشروع سعی داشت تا شریعت و عرفان علوی و دینی را مستقر کنند و بدنبال نشانه ها و یافته های تصویری بدنبال این بودیم در یک دوره صورت دینی خود را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه قیام کربلا از مترادفات دفاع مقدس است، گفت: هنر عاشورایی بازگشت به خویشتن، بازشناسی تصویری، شاعرانه و عاشقانه از کربلا است و اندیشه که امام(ره) در پیامی به نسل جوان می دهد که این پیام را در هنر دفاع مقدس داریم.
صادقی افزود: ما واقعه اربعین را داریم هنرمندان ما در طول مسیر به خلق اثر می پردازند، این سرعت حوادث به قدری وسیع است که ضرورت مطالعه و مطالبه اجتماعی است.

** در دوران انقلاب اسلامی عکاسان خود را باور کردند
در ادامه این نشست سید عباس میرهاشمی شهرکی هنرمند عکاس اظهار داشت: در دوران انقلاب اسلامی عکاسان خود را باور کردند و برد و نفوذ عکاسی را تا حدی شناختند.
وی ادامه داد: موضوع دفاع مقدس مربوط به یک روز و هفته و مناسبت یا حوزه خاص نبود بلکه عین زندگی مردم است که باید آن را نگاه و کنکاش و این موضوع را تفهیمی بیان کنیم.
این هنرمند عکاس با اشاره به ویژگی عکس های دفاع مقدس گفت: برای پرداختن به این موضوع باید چند سرفصل قرار دهیم و توجه کنیم و در کنار توجه به این سرفصل ها و شکافتن به آن می توانیم این ویژگی ها را استخراج کنیم و شکل بیان به آن دهیم.
وی گفت: نه تنها در حوزه عکس و هنر، در هر موضوعی و رشته ای باید کار کنیم و چرایی و چگونگی واقعه را بررسی کنیم که باید دنیای عکاسی و عکاسان را در زمان خود بشناسیم و قیاس کنیم که می تواند درسهای بزرگی به جامعه ما بدهد.
این عکاس پیشکسوت ادامه داد: عکاسان ما در دوره انقلاب و در سال 57 تازه خود را شناختند و به باور رسیدند که ایران کانون توجه شد و به واسطه اینکه کانون توجه شد اینها به خود باوری رسیدند که حالا می توانند عکس بگیرند و در نشریات مختلف ارائه کنند.
هاشمی شهرکی افزود: در دوران دفاع مقدس سه دسته وارد عکاسی شدند، دسته اول کسانی بودند که با تجربه قبلی وارد عکاسی شدند و با همان تجربه، دوران دفاع مقدس را عکاسی کردند که از ویژگی این عکس ها دارا بودن ترکیب بندی قوی، شناخت لحظه خوب و مبتنی بر نگاه قابل قبول است.
وی ادامه داد: دسته دوم عکاسانی بودند که همزمان با جنگ عکاسی را شروع کردند و می توان گفت که ویژگی صرفا به جهت عکاسی و علم آن نیست بلکه به وجود افراد بازمی گردد و این عکس ها صمیمت بیشتری دارد که عمدتا در منطقه و همراه رزمندگان و فیگور واقعی بودند و تغییر حالت نداشت و این عکاسان ترکیب بندی را دنبال نمی کردند، بیشتر ثبت لحظه اهمیت داشت و عکس ها دارای اطلاعات قوی بود.
رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس افزود: دسته سوم عکاسانی بودند که با دوربین های خانگی عکاسی می کردند و همه جا حضور داشتند که عمدتا عکس های یادگاری می گرفتند.
هاشمی شهرکی ادامه داد: اگر به جنگ عین زندگی نگاه کنیم با هر نوع نگاه و تفکر و پیش بینی می توانیم اثر تولید و موضوع استخراج کنیم.
علیرضا قادری هنرمند کاریکاتوریست نیز در این نشست گفت: هنرمند باید پیام رسان آینده باشد. اکنون تاریخ انقلاب در شرف فراموشی است و بدنبال این هستیم که تحریف صورت نگیرد و امام(ره) را همان گونه که بود نشان دهیم.
فراهنگ ** 9338 ** خبرنگار: صدیقه بهارلو * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما