شناسهٔ خبر: 22939700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تنوع مراکز تصمیم گیری به اعتیاد دامن زده است

اعتیاد آسیبی است که به یک سازمان و نهاد خاص مربوط نمی‌شود. پیش از پیروزی انقلاب این ناهنجاری وجود داشت و پس از انقلاب نیز بر اساس افزایش جمعیت و برنامه‌ریزی‌های نادرست، مواد مخدر شدیدتر و گسترده‌تر شد.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- اعتیاد آسیبی است که به یک سازمان و نهاد خاص مربوط نمی‌شود. پیش از پیروزی انقلاب این ناهنجاری وجود داشت و پس از انقلاب نیز بر اساس افزایش جمعیت و برنامه‌ریزی‌های نادرست، مواد مخدر شدیدتر و گسترده‌تر شد. ۲۲ سازمان و نهاد وظیفه پیشگیری، کنترل و مقابله با اعتیاد را در کشور دارند و میلیاردها تومان بودجه کشور توسط آن‌ها مصرف می‌شود.

تاکتیک‌های جنگ توسط دشمنان عوض شده و این ماهیت تهاجمی از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است. در همین راستا، از اعتیاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار جنگ نرم استفاده شده است. جمعیت جوانان کشور ما هدف اصلی این تهاجم قرار گرفته و حتی الگوی مصرف مواد نیز از سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده است. مرزهای گسترده با مراکز تولید مواد مخدر و برنامه‌ریزی شدید و جدی جنگ نرم، اصلی‌ترین زیر ساخت‌های گسترش اعتیاد است. افزون بر این، تنوع انواع مواد مخدر که هر روز با یک نام و شکل جدید عرضه می‌شود، مزید بر علت شده است.

خانواده ها، مدارس و رسانه‌ها نخستین سنگرهای مقابله با اعتیاد هستند. اصلی‌ترین دلایل گسترش اعتیاد و تنوع مواد مخدر، عزم قدرتمند جبهه جنگ نرم برای به تباهی کشیدن جوانان ما است و در مقابل تنوع سیاست‌گذاری‌ها، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، نبود انسجام در برنامه‌ریزی‌های درمان معتادان و کنترل‌های پس از درمان، ضعف آموزش توسط خانواده‌ها و رسانه‌ها در محور مهارت‌های زندگی مانند انتخاب دوست، نه گفتن به درخواست‌های غیرمنطقی مزید بر علت شده است.

مهم‌ترین علت از نگاه رفتار شناسی تبلیغات بعضی از شبکه‌های اجتماعی در راستای اعتیادآور نبودن بعضی از مواد مخدر، تغییر مرتب ظاهر بدون آوردن نامی از مواد مخدر، گسترش مواد مخدر روانگردان با تبلیغات لاغری، چاقی، جوان‌سازی پوست و... سبب شده است تریاک و مشتقات آن مقام اول و حشیش و مشتقات آن مثل گل، علف و... رتبه دوم و شیشه و آمفتامین‌ها رتبه سوم را در کشور داشته باشد. متأسفانه افزایش اعتیاد در میان زنان تحت تأثیر تبلیغات دروغین که عنوان شد از علل اصلی اعتیاد آنان است.

برای کمتر شدن این آسیب‌ها و با تکیه بر بیش از سی سال پژوهش‌های علمی و فعالیت‌های میدانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شود تمرکز سیاست‌گذاری‌ها و انسجام برنامه‌ریزی‌ها در یک نهاد و جلب همکاری سایر سازمان‌ها به عنوان نهاد معین صورت پذیرد. پس از آن به آموزش و اطلاع‌رسانی چه در زمینه مهارت‌های زندگی و چه در محور اهداف شوم مافیای بین‌المللی بیشتر پرداخته شود. پیشگیری‌های فرهنگی- اجتماعی همراه با اجتماعی نمودن و جلب مشارکت تشکل‌های مردمی شناسنامه‌دار در جهت درمان و جامعه‌پذیری معتادان نیز از دیگر اقدام‌های نجات دهنده معتاد و جامعه است که اگر پیوسته دنبال شود می‌توان امیدوار بود جمعیت معتادان رو به کاهش رود.

نظر شما