شناسهٔ خبر: 22939515 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

روزهای سرنوشت‌ساز در انتظار بورس

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز،4 اتفاق پیش‌رو در روزهای آتی می‌تواند روزهای مهمی را برای بورس تهران رقم بزند.
 
اولین و مهمترین عامل در جریان ، تقدیم لایحه بودجه از طرف دولت می‌باشد. با توجه به نفت 55دلاری و نرخ ارز 3500تومانی می‌توان گفت دولت امسال بودجه را کمی محتاطانه طرح ریزی کرده است.

چنانچه سهم پروژه‌های عمرانی و عملیاتی نسبت به گذشته افزایش داشته باشد می‌توان روزهای خوشی را برای گروه‌های انبوه سازی، ساختمانی ، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری‌ها در تالار شیشه‌ای بورس متصور شد.

در بخشی از لایحه بودجه که می‌تواند بر بازار بورس تاثیرگذار باشد آمده است که دولت برای بازپرداخت اصل و فرع اوراق سررسید شده 5هزار میلیارد تومان اوراق منتشر می‌کند.

-    دولت 10هزار میلیارد تومان اوراق جدید منتشر می‌کند. تسویه آنها مقدم بر هر پرداخت دیگری است.
-    دولت 3هزار میلیارد تومان اوراق جهت تسویه بدهی‌های قطعی خود منتشر می‌کند.

-    دولت جهت تسویه بخشی از بدهی‌های خود اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید تا سقف 9.5هزار میلیارد تومان منتشر می‌کند.

-    شهرداری‌ها 8هزار میلیارد تومان اوراق صادر می‌کنند.
-    شرکت‌های دولتی و دولت مجموعا 33هزار میلیارد تومان اوراق جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام منتشر می‌کنند.

عامل تاثیرگذار بعدی که می‌تواند روند بازار را برای چند روز دستخوش تغییر کند، پایان مهلت کنگره ایالات متحده آمریکا در درباره تصمیم گیری در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان است. در واقع کنگره در فاصله روزهای 13دسامبر تا 15دسامبر باید تعیین و تکلیف توپی که ترامپ 2ماه پیش در زمینش انداخت را به پایان رساند.

البته گفتنی است که آمریکا این روزها به لحاظ روانی در موضع ضعف است و انتقادات وسیعی به خاطر فلسطین به آنها وارد شده لذا در این مقطع درگیر شدن با ایران در زمینه تحریم کردن‌های جدید با مشکلاتی مواجه است.

نکته تاثیرگذاردیگر در این روزها تصمیم دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو تا میزان 70% می‌باشد که اگر تصویب شود می‌توان انتظار رشد چشمگیر تقاضا برای گروه خوردوسازی و به دنبال آن قطعه سازی‌ها در بازار سهام را داشت. از آنجا که صنعت خودروسازی در بازار بورس تا حد زیادی نقش تعیین کنندگی دارد، شروع حرکت صعودی این گروه می‌تواند محرک خوبی برای شاخص بازار باشد.

و آخرین اتفاق مربوط است به بازارهای جهانی فلزات که روزهای مهمی را پشت سر می‌گذارند. افزایش مستمر تقاضای فولاد و سنگ آهن در بازار چین، فولادسازان ما را نیز سبز پوش کرده که با تداوم این تقاضا می‌توان به رشد قابل قبول سودسازی از سوی این گروه امید بست.

از طرفی دیگر حال و روز قیمت‌های مس زیاد خوب نیست اما تحلیلگران بر این باورند که شاید با آغاز روند جدید در بهره‌برداری از خودروهای برقی در بیشتر کشورها، تقاضا برای این ماده نیز با افزایش چشمگیری مواجه شود.

منبع:  اقتصاد انلاین

نظر شما