شناسهٔ خبر: 22939484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاملی بر سفر دو روزه جانسون به تهران

تهران- ایرنا- سفر دو روزه بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران بیشتر تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌ای و مساله نازنین زاغری شهروند بریتانیایی- ایرانی قرار گرفت، به جای اینکه سفری سیاسی و در جهت پیشبرد اهداف برجام به‌نظر برسد. در نتیجه فضاسازی و تبلیغات رسانه‌ای از اهمیت سفر این مقام انگلیسی به‌ ایران در دوره پسابرجام کاست.

صاحب‌خبر -

روزنامه آرمان در سرمقاله ای به قلم حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل سیاست خارجی، نوشت: اما به‌ هر روی کاملا محسوس است که کشورهای اروپایی از جمله انگلیس تلاش می‌کنند روابط خود با ایران و حتی برعکس ایران با این کشورها را ترمیم ببخشند تا با ترمیم و در نتیجه عادی‌سازی این روابط زمینه اجرای برجام فراهم‌تر شود و علاوه بر آن همراه با عادی‌سازی روابط، اعضای توافق هسته‌ای فشار بیشتری بر آمریکا وارد کنند.

ایران درصدد است از فرصت برجام به بهترین صورت ممکن بهره ببرد، بنابراین نباید سفر جانسون را به تهران ناموفق جلوه داد و با پرداختن به مسائلی دیگر مانند پرونده زاغری از اهمیت سفر این مقام انگلیسی کاست. ناموفق جلوه‌دادن سفر وزیرخارجه انگلیس به تهران، کمکی به منافع ایران نمی‌کند؛ ایران می‌تواند طی رفت‌و‌آمد مقامات خارجی به کشور، نقطه‌ نظرات خویش را در همه ابعاد بیان کند و نیز انتظارات خود را به کشورهای مقابل به ‌ویژه انگلیس منتقل کند. فارغ از هر امر دیگری، مطالبه ‌ایران از انگلیس سال‌هاست که همچنان پرداخت نشده است و امید می‌رود به‌زودی زمینه پرداخت این مطالبه فراهم شود. علاوه بر آن امید می‌رود زمینه همکاری میان ایران و انگلیس فراهم شود، گرچه تا زمانی که روابط ایران و انگلیس عادی نشود، نمی‌توان انتظار همکاری میان دو کشور را داشت.

به ‌هر روی انگلیس یکی از اعضای متعهد توافق هسته‌ای است و در آمریکا و اروپا نفوذ دارد. اینکه بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بریتانیا همکاری بیشتری با ایران داشته باشند و موانع موجود بر سر راه مبادلات بانکی میان ایران و اروپا کاهش یابد، به اجرای مطلوب برجام کمک خواهد کرد، زیرا انگلیس در شرکت‌های بیمه و بانک‌های خود نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

به‌طور کلی همکاری بانک‌های اروپایی از جمله انگلیس با ایران می‌تواند درصد ریسک سرمایه‌گذاری در کشورمان را کاهش دهد. قبل از برجام ‌درصد ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا بود، اما به‌واسطه برجام و ترمیم روابط اروپا با ایران و نیز اعتماد این کشورها به جمهوری اسلامی‌ این رقم درصد کاهش یافت و این به‌ نوبه خود مهم است، اما به هر جهت اننظار می‌رود بیش از حد کنونی کاهش پیدا کند و این مهم تنها در سایه همکاری بانک‌های خارجی امکان‌پذیر است.

اگر کشورهای اروپایی مبادلات بانکی، بیمه، کشتیرانی و سایر موضوعات را عادی کنند، به‌طور قطع در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نیز تاثیر خواهد گذاشت. کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بدین مفهوم است که‌ میلیون‌ها دلار در هزینه بیمه صرفه‌جویی خواهد شد. به همین جهت پیشبرد اهداف برجام نیاز به همکاری همه کشورهای مقابل و نیز ترمیم و عادی‌سازی روابط با برخی از کشورها مانند انگلیس دارد.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،9،20
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

انتهای پیام /*

نظر شما