شناسهٔ خبر: 22939301 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی/

تناقض تئوری و عملی دولت در دفاع از آرمان قدس/ ایران سکولار نیست

دیروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه در مجلس حاضر شد و از آرمان فلسطین سخن گفت در حالی که دولت با لایحه های قبلی خود از جمله FATF عملا مانع حمایت ایران از مقاومت شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دیروز رئیس جمهور محترم برای تقدیم لایحه بودجه ۹۷ در مجلس حاضر شدند و در نطق خود اشاره کرد که "از حقوق ملت فلسطین بعنوان آرمان مقدس دفاع میکنیم"
گویا که رئیس جمهور محترم از لایحه‌ی الحاق ج. ا. ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، که ازطرف دولت به مجلس تقدیم شده خبر ندارند. در این لایحه، طبق خواسته کارگروه ضربت اقدام مالی (fatf) که در ماده هشت بخش دوم برنامه اقدام، خواهان اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بوده، معافیت جرم تأمین مالی تروریسم برای مقابله با "اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی" حذف شده است؛ و این حذف معافیت یعنی هر ملتی (مثلا فلسطین) که دربرابر اشغال خارجی مقاومت و اقدام نظامی بکند، تروریست است و ایران نمی‌تواند از آن حمایت بکند.

لازم به ذکر است که حالا که این معافیت حذف شده، باید یک حق تحفظ برای ایران، در این لایحه ذکر می‌شد که متاسفانه دولت چنین کاری نکرده است.
البته صرفا در بخش اعلامیه تفسیری آمده است که هربخشی که ناقض قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هست، لازم الرعایه نمی‌باشد که رئیس جمهور حقوقدان ما از همه بهتر می‌داند که اعلامیه تفسیری ضمانت اجرا ندارد؛ و معلوم نیست چرا این مطلب در اعلامیه تفسیری ذکر شده و متاسفانه چیزی جز دل بستن دولت به جهل احتمالی نمایندگان مجلس، تقریبا دلیل دیگری به نظر نمی‌رسد.

حال باید پرسید که این تناقض تئوری و عملی دولت از کجا می‌آید؟ چرا چندروز بعد ازینکه لایحه‌ای را به مجلس بردند که نتیجه اش منع ایران از حمایت قدس بوده، می‌آیند در مجلس و سخن از حمایت از قدس میکنند؟! مگر اینجا جمهوری اسلامی نیست؟ مگر اینجا کشور سکولار است که صرفا بعد از دیدن تصاویر غمناک کشتارهای غزه و فلسطین، در پشت تریبون‌ها اظهار تاسف و حمایت کنیم و بعدش در عمل مخالفش عمل کنیم؟
درپایان از نمایندگان محترم مجلس خواهشمندیم که در کنار موضع گیری‌ها علیه ترامپ، مانند دولتمان عمل نکنند (که صرفا در پشت تریبون موضع انقلابی میگیرد) و حتما یک حق تحفظ که البته در بخش اعلامیه تفسیری نباشد، در لایحه ذکر کنند تا دست انقلاب اسلامی برای حمایت از جبهه مقاومت کوتاه نشود!

مجید کریمی، مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما