شناسهٔ خبر: 22938712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه هند، پاکستان را مسوول افزایش موارد نقض آتش بس دانست

دهلی نو - ایرنا - سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در پیامی به خواجه آصف همتای پاکستانی خود اعلام کرد پاکستان را مسوول افزایش موارد نقض آتش بس در امتداد خطوط کنترل و مرز های بین المللی می داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه هند با رد اتهامات پاکستان اعلام کرد نیروهای هندی تنها در واکنش متقابل به سوی نیروهای پاکستانی تیراندازی می کنند.
پیام سواراج در پاسخ به نامه خواجه آصف به وی منتشر می شود. وزیر امور خارجه پاکستان در نامه ای از هند درخواست کرده بود که به نقض آتش بس پایان دهد.
پاکستان با متهم کردن هند به نادیده گرفتن پیام صلح اسلام آباد، اعلام کرده است برای کنترل موارد نقض آتش بس ، بار دیگر مساله تشکیل دیده بان نظامی را در سازمان ملل مطرح خواهد کرد.
اما دهلی نو پیش از این نیز اعلام کرده است که تشکیل یک نیروی دیده بان نظامی سازمان ملل را به رسمیت نخواهد شناخت.
پاکستان مدعی شده است که هند در سال 2017 بیش از 1300 بار توافق آتش بس میان دو کشور را نقض کرده است.
این درحالی است که دولت هند معتقد است این نیروهای پاکستانی هستند که تا ماه اکتبر سال جاری، بیش از 700 بار توافق آتش بس با هند را نقض کرده اند.
بر اساس گزارش وزارت کشور هند، در موارد نقض آتش بس از سوی پاکستان که در سال جاری اتفاق افتاده است، 13 غیر نظامی و 17 نظامی کشته شده اند.
پاکستان همچنین روز شنبه معاون سفیر هند را برای اعتراض به نقض آتش بس و هدف قرار دادن عمدی مناطق غیر نظامی توسط نیروهای هندی به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد.
در هفته های اخیر، نیروهای دو کشور تقریبا به صورت روزانه مواضع یکدیگر را در خط واقعی کنترل در کشمیر هدف قرار داده اند.
هند و پاکستان در سال 2003 میلادی توافق آتش بس در مرزهای جامو وکشمیر را امضا کردند.
خط واقعی کنترل مرز بین المللی هند و پاکستان در ایالت جامو و کشمیر گفته می شود.
هند و پاکستان همواره یکدیگر را به نقض آتش بس در خط کنترل متهم می کنند.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
آساق**267**وحیده دینداری**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما