شناسهٔ خبر: 22938709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

لزوم ورود کتاب به سبد فرهنگی خانواده/توسعه جامعه نیازمند ارتقا بینش فرهنگی است

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با بیان اینکه مهمترین راه ارتقا شیوه زندگی و سبک زندگی قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار است گفت:مهمترین عامل ارتقا سطح فرهنگ و بینش فرهنگی جامعه افزایش اطلاعات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، دکتر متین انجم روز، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت در همایش بررسی رابطه بین سبک زندگی و عناصر هویت بخش در جوامع مختلف که شب گذشته (۱۹ آذر) در نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد، به تفاوت بین جوامع سنتی و مدرن پرداخت و گفت: جوامع دنیای امروزی یا مدرن هستند یا در حال گذار و نمونه کامل یک جامعه سنتی بسیار کم است.

 

وی با بیان اینکه جامعه سنتی در تقابل با جامعه مدرن قرار دارد افزود: مهترین تفاوت این جوامع در روابط است و رابطه های شخصی در برابر روابط غیرشخصی قرار می گیرد زیرا جوامع سنتی دارای پیوندهای عاطفی بوده که ریشه در ناخودآگاه افراد دارد و در جهت منافع گروهی حرکت می کند.

 

انجم روز خاص گرایی در برابر عام گرایی را تفاوت دیگر جوامع سنتی و مدرن اعلام کرد و اظهار داشت: در جوامع مدرن با پدیده عام گرایی مواجه هستیم و فارغ از روابط شخصی، تخصص و شایسته سالاری جایگاهی ویژه دارد.

 

وی ادامه داد: تخصص گرایی، خرد گرایی و عقل گرایی از ویژگی های جوامع مدرن است که بر سبک زندگی تاثیر گذارده و دیگر از پیوندهای عاطفی جوامع سنتی خبری نیست.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با بیان اینکه کنش های سیاسی و اجتماعی جوامع سنتی، عاطفی است تصریح کرد: جوامع سنتی نمی توانند گام مهمی در جهت ورود به سبک زندگی که جوامع را به سمت جلو سوق می دهد، بردارند.

 

وی با اشاره به جوامع درحال گذار اذعان کرد: برخی جوامع، ویژگی ها و جنبه های از زندگی مدرن و سنتی را باهم دارا هستند که به این جوامع، جوامع در حال گذار گفته می شود. این جوامع در برخی ساخت ها مدرن و در برخی سنتی هستند.

 

انجم روز با بیان اینکه مدرنیته یا پیشرفت همزمان دارای دو بخش است اظهار داشت، یک بخش از مدرنیته، مدرنیسم، بینش فرهنگی و بخش دیگر مدرنیزاسیون یعنی جنبه ابزاری و تکنولووژی مدرنیته است که مکمل یکدیگر بوده و فقدان هر کدام جوامع را ثابت نگه داشته و یا به عقب می کشاند.

 

وی اضافه کرد: بینش فرهنگی مدرنیته همان خرد گرایی، علم باوری، حاکمیت قانون، حقوق شهروندی است که این بینش به جوامع سنتی راه نمی یابد و صرف جنبه ابزاری مدرنیته است که در جوامع سنتی دیده می شود و این ابزار  بدون پیش زمینه فرهنگی فایده ایی ندارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت ادامه داد: در جوامع در حال گذار تمام ابزارهای مدرنیته وجود دارد اما به ارتقای سطح فرهنگ کمک نکرده و حتی در جهت توده ایی شدن این جوامع نیز گام بر می دارد زیرا اطلاعات سطحی و بدون تفکر و صرفاً در جهت تاثیرگذاری و جذب مخاطب ارائه شده و عمقی نیست که در فضای مجازی شاهد این نوع از انتقال اطلاعات هستیم.

 

وی با تصریح اینکه یکی از مهمترین گام های افزایش اطلاعات عمیق رجوع به منابع اصلی مانند کتاب و نشریات علمی است تاکید کرد: مهمترین عامل ارتقا سطح زندگی، ارتقا سطح فرهنگ و بینش فرهنگی جامعه است که مهمترین گام آن افزایش اطلاعات است.

 

انجم روز با بیان اینکه در بین ابزارهای اطلاع رسانی، کتاب والاترین جایگاه را دارد خاطرنشان کرد: مهمترین راه ارتقا شیوه زندگی و سبک زندگی قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار است.

 

وی تاکید کرد: باید جامعه را در مسیر ارتقا بینش فرهنگی هدایت کنیم.

نظر شما