شناسهٔ خبر: 22938589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش‌ های جانسون برای ترمیم روابط ایران- انگلیس

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان با درج گزارشی نوشت: سرانجام سفر دو روزه بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به پایان رسید، سفری که بیش از آنکه مضمونی چون مذاکره و دیدار داشته باشد به نظر با هدف ترمیم و عادی سازی روابط دو کشور ایران و انگلیس صورت گرفته بود تا در عمل دو کشور بتوانند بهره حداکثری را از ظرفیت برجام ببرند.

صاحب‌خبر -

در ادامه می خوانیم: زیرا پس از برجام با وجود اینکه تلاش ‌هایی از سوی بریتانیا برای ترمیم روابط به عمل آمد اما در ایران به دلیل نگاه منفی موجود نسبت به سیاست‌های بریتانیا تغییری در روابط حاصل نشد و طی دو سال اخیر همکاری دو کشور به ویژه در بعد اقتصادی و تجاری در سایه ‌این روابط با فضای برجام تطابق نداشت به همین دلیل از آنجا که سردی روابط تهران-لندن بر برجام هم سایه افکنده است، بوریس جانسون در سفر خود به تهران علاوه بر مذاکره پیرامون مسائل اقتصادی و منطقه‌ای بیشتر به دنبال عادی سازی روابط انگلیس و ایران است.

بر این اساس، وزیر خارجه انگلیس که روز گذشته با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد، گفت: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات تهران-لندن در بخش‌های مختلف هستیم. از سویی روحانی در این دیدار به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تأمین و تضمین منافع مشترک اشاره و اظهار کرد: مناسبات دو کشور با وجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاری‌های فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود. همچنین روز یکشنبه، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان در دیدار با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه فضای غالب در آمریکا نیز همچنان معطوف به حفظ برجام است، تاکید کرد: سیاست‌های رئیس‌ جمهور آمریکا نیز در مقابل این توافق چندان زمینه‌ای برای اجرایی شدن ندارد.

** همکاری نامتناسب
رئیس جمهور در دیدار بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان با اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تأمین و تضمین منافع مشترک، گفت: مناسبات دو کشور با وجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌ های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاری‌های فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود. حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیروز در این دیدار با بیان اینکه همکاری ایران و 1+5 در اقدامی بزرگ منجر به توافق ارزشمند و بین‌المللی برجام شد، اظهارداشت: باید تصمیم و اراده مبنی بر استفاده از فضای پس از برجام برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها را در مقام عمل نشان داده و شاهد آثار آن باشیم.

روحانی با اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری ‌های بانکی ایران و انگلستان در راستای اجرای برجام، خاطرنشان کرد: اجرا و حفظ برجام حائز اهمیت بوده و معتقدیم که همه و به ویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌ برداری کنند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال برقراری صلح و ثبات پایدار، پایان یافتن جنگ و خونریزی و ریشه کن شدن تروریسم در منطقه است، تاکید کرد: گفت ‌وگوی لندن با تهران می‌تواند به همکاری برای ثبات بیشتر در منطقه منجر شود.

روحانی افزود: امروز به خوبی روشن است که ‌ایران با نقش آفرینی سازنده خود دو کشور منطقه را از نابودی و تروریسم نجات داده است و هیچ کس نمی‌تواند تردیدی در اقدامات مثبت ایران در منطقه داشته باشد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه‌ این کشور به قدس شریف، تصمیمی نادرست و بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد.

** مصمم به توسعه روابط
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان در دیدار با رئیس جمهور با بیان اینکه امروز به واسطه برجام فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و انگلستان فراهم شده است، گفت: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات تهران-لندن در بخش‌های مختلف هستیم. وزیر امور خارجه انگلستان با تأکید بر اینکه برجام توافق مثبتی است که باید ادامه پیدا کرده و مردم ایران بتوانند از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند، اظهار داشت: فرصت‌های تجاری و اقتصادی بسیار خوبی در ایران وجود دارد و علاقه داریم شرکت‌های انگلیسی نیز بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران مشارکت کنند. جانسون با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم و توسعه صلح و ثبات در منطقه انجام داده است، گفت: انگلستان تصمیم رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس را اقدامی مناسب قلمداد نمی‌کند.

** موانع، در حال رفع
روز گذشته بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیدار کرده و ضمن یادآوری مباحث مطروحه در ملاقات قبلی در لندن، در خصوص موضوعاتی نظیر برجام، تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه تبادل نظر کردند. وزیر خارجه انگلیس ضمن اعلام حمایت کشورش از این توافق، حفظ آن را با اهمیت خواند و به تلاشش در حمایت از برجام در سفر به آمریکا و در ملاقات با نمایندگان کنگره آمریکا اشاره و تأکید کرد که فضای غالب در آمریکا نیز همچنان معطوف به حفظ برجام است.

سیاست‌های رئیس‌ جمهور آمریکا در مقابل این توافق چندان زمینه‌ای برای اجرایی شدن ندارد. او اظهار کرد: موانع بانکی به تدریج در حال رفع شدن است. جانسون بر اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات و بحران‌ های منطقه تأکید کرد. در ادامه صالحی نیز با تأکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر پایبندی به تعهدات از جمله در برجام، بر اهمیت مشاهده فواید عینی تداوم این روند تأکید کرد و به تشریح موانع همکاری از جمله در حوزه بانکی میان دو کشور پرداخته و رفع آنها را برای حفظ برجام ضروری توصیف کرد. دو طرف همچنین آخرین وضعیت در موضوعات منطقه‌ای از جمله عراق، سوریه، یمن و همچنین روابط ایران و عربستان را مورد بررسی قرار دادند. در مورد روابط دوجانبه نیز دو طرف با ابراز علاقمندی برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه علمی، از توسعه بیشتر همکاری‌ها در این رابطه استقبال کردند. همچنین بر همکاری در حوزه‌‌های کاربردی و به خصوص پزشکی هسته‌ای تأکید شد.

*منبع: روزنامه آرمان؛ 1396،9،20
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /*

نظر شما