شناسهٔ خبر: 22938408 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معرفی برترین های چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز

سنندج - ایرنا - چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامگاه یکشنبه در آیینی برترین های خود را شناخت تا پس از چهار روز و اجرای 12 نمایش از گروه های مختلف، پرونده این رودیداد فرهنگی، هنری در استان کردستان بسته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در آیین اختتامیه که در تالار باغ ونوس سقز برگزار شد براساس رای هیات داوران (قطب الدین صادقی، کورش سلیمانی و علی ظفر قهرمانی نژاد) در بخش طراحی بروشور، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به باقر سروش برای طراحی بروشور نمایش «ئه وانگه ل» از بیجار تعلق گرفت.
در بخش موسیقی، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به کامبیز اسدی برای ساخت موسیقی نمایش «پانکیه کان» از سنندج، در بخش طراحی صحنه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسن ترقی برای طراحی صحنه نمایش پانکیه کان از سنندج و در بخش طراح لباس، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سونیا صادقی برای طراحی لباس نمایش «زه ماوه نی خوین» از سقز اعطا شد.
در بخش طراحی نور تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سامان ارمی برای طراحی نور نمایش «سه رده می بی تاوانی» از مهاباد و در بخش گریم تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ماندانا بدوی برای گریم بازیگران نمایش «له پشت درگا» از بوکان تعلق گرفت.
در بخش بازیگری بهترین زن تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به شبنم یوسفی برای بازی در نمایش «عیشا» از ارومیه و در بخش برترین بازیگری مرد تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعد قهرمانی برای بازی در نمایش «له پشت درگا» از بوکان اختصاص یافت.
در بخش نمایشنامه نویسی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به صابر نیکبخت برای نمایش پانکیه کان از سنندج و در بخش کارگردانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسن ترقی برای نمایش پانکیه کان از سنندج تعلق گرفت.
در مراسم پایانی جشنواره تئاتر کُردی سقز پیام عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان قرائت شد.
به گزارش ایرنا، چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامگاه پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر آغاز شد و شامگاه یکشنبه با معرفی گروه ها و نفرات برتر بکار خود پایان داد.
در این دوره از جشنواره 12 نمایش از شهرهای مختلف ایران در بخش رقابت و 2 نمایش در بخش جانبی به روی صحنه رفتند و نمایش های خود را برای تماشاگران پر شور سقزی اجرا کردند.
این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقا، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان برگزار شد.
جشنواره تئاتر کُردی از سال 78 به مدت شش سال متوالی برگزار شد اما به دلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاری آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.
این جشنواره در سال های 91 و 92 برگزار نشد و از 93 دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و سال 94 نیز دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور 12 گروه نمایشی از ایلام، بانه، بوکان، تهران، دیاربکر ترکیه، سقز، سلیمانیه عراق، سنندج، شیروان، کرمانشاه و مریوان از 15 تا 19 شهریور در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز برگزار شد.
دکتر قطب الدین صادقی، کوروش سلیمانی و علی ظفر قهرمانی نژاد نمایش های این دوره را داوری کردند.
شهرستان سقز با حدود 170 هزار نفر جمعیت در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7249/9102

انتهای پیام /*

نظر شما