شناسهٔ خبر: 22938207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جاذبه‌های طبیعی و جانوری گواتر یکی از مناظر خیره‌کننده جهان

نمایندگی سیستان و بلوچستان

‌مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: تالاب صورتی و جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و جانوری گواتر یکی از محدود مناظر خیره‌کننده جهانی است.

صاحب‌خبر -

‌طاهره شهرکی درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-‌ اظهار کرد: جاده ساحلی چابهار-گواتر در شرق بندر چابهار با جاذبه‌های متنوع طبیعی و جانوری یکی از محدود مناظر خیره‌کننده جهانی برای گردشگران است.

وی افزود: یکی از جاذبه‌های اعجاب انگیزی که در امتداد این جاده به چشم می‌خورد، تالاب لیپار است که در آنجا رنگ آب در ماه‌هایی از سال صورتی است چراکه وفور مواد آلی و معدنی به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون موجب افزایش بیش از حد پلانکتون‌های گیاهی می‌شود وهمین فعل وانفعالات رنگ آب را تغییر می‌دهد.

به گفته مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار، این پدیده‌ منحصر به فرد در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر دیده می‌شود و اگر گردشگران درفصل پرآبی به این تالاب بیایند، پرندگانی هم‌چون چنگر، فلامینگو، حواصیل، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا را نیز از نزدیک خواهند دید.

شهرکی تاکید کرد: یکی دیگر از جاذبه‌های جاده ساحلی چابهار-گواتر خلیج گواتر واقع در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان است که با جاذبه‌های منحصر‌به فرد جانوری و طبیعی در جنوبی‌ترین و شرقی‌ترین نقطه ایران واقع است.

به گفته این مدیر گردشگری، در این خلیج علاوه‌بر جنگل‌های زیرآب رفته حرا، لاک‌پشت سبز، سارگپه و عقاب‌ بزرگ‌ترین خزنده ایران "گاندو" یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی نیز به سختی به چشم می‌خورد چراکه برخلاف تصور گاندو جانوری خجالتی، محتاط و ترسو است و به محض اینکه با حضور کسی یا چیزی به عنوان مزاحم‌ احساس خطر کند، در آب فرو می‌رود.

وی بیان کرد: گاندو با کمتر از سه هزار سرجمعیت در دنیا در خطر انقراض و نابودی است و هرچند زیستگاه اصلی این گونه جانوری کشورهای جنوب شرق آسیاست، چیزی بالغ بر 400 سر تمساح نیز درایران و در محدوه خلیج گواتر شامل رودخانه‌های سرباز، باهوکلات و کاجو زندگی می‌کنند.


انتهای پیام

نظر شما