شناسهٔ خبر: 22937637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

به بهانه روز جهانی حقوق‌ بشر

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندان‎های آمریکا چه می‌گذرد؟+ فیلم

خبرگزاری میزان- رویترز در گزارشی مستند فاش می‌کند که به اسنادی از چگونگی مرگ صدها نفر در زندان‎ها و بازداشتگاه‌های آمریکا دست‌یافته که نشان می‌دهد بیشتر آنها با یک نوع اسلحه الکتریکی به قتل رسیده‌اند که استفاده از آن در زندان‎ها و در مقابل افراد محبوس غیرقانونی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، روز دهم دسامبر (۱۹ آذر) روز جهانی حقوق بشر نام گرفته تا پشتیبانی از پایه‌ای‌ترین حقوق انسان‌ها به مطالبه‌ای عمومی و جهانی تبدیل شود.


اما در دوره واژگون‌ شدن معنای راستین بسیاری از ارزش‌های بنیادی، واژه‌های مرتبط با پشتیبانی از حقوق انسانی افراد نیز طی ده‌های اخیر به دچار تغییری بنیادی شده و در این میان «دفاع از حقوق بشر» به بدنام‌‎ترین واژه تبدیل شده‌ است.

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟

واژه‌های «حقوق بشر»، «دفاع از حقوق اقلیت‌ها»، «رفع تبعیض»، و «احترام به کرامت انسان‌ها» واژه‌هایی هستند که در دهه‌های اخیر به خدمت سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا و دیگر کشور‌های غربی در آمده است، به طوری که تنها آمریکا با ادعای دفاع از حقوق بشر و پیشبرد به اصطلاح دموکراسی در منطقه خاورمیانه زندگی هزاران انسان را نابود کرده‌است؛ ادعا‌هایی که حتی در چارچوب حاکمیتی خود آمریکا نیز صادق نیست.


خبرگزاری رویترز به تازگی گزارشی تکان‌دهنده از نحوه برخورد با زندانی‌ها در آمریکا منتشر کرده که بیش از پیش ژست‌های پوچ مقامات این کشور مدعی رعایت حقوق‌بشر و احترام به کرامت انسان‌ها را برملا می‌کند.

mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/375617/1429071?width=400&height=300"></script></div>

رویترز نوشته که به اسناد مرگ ۱۰۴ تن از زندانی‌های آمریکا دست یافته که علت مرگ همه آن‌ها برخورد تپانچه برقی یا کلت الکتریکی است؛ در بیشتر موارد افسران زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هنگامی از این اسلحه الکتریکی استفاده کرده‌اند که هیچ ضرورتی نداشته و فرد زندانی و بازداشت‌ شده کاملا غیرمسلح بوده و بسیاری نیز دستانشان با دست‌بند بشته شده یا بر روی کف زمین میخ‌کوب شده بودند.

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟

رویترز در ادامه کلیپی کوتاهی از نحوه شکنجه زندانی‌ها و استفاده مأموران زندان فرانکلین شهر کلمبوس ایالت اوهایو از این اسلحه الکتریکی منتشر کرده‌ است. 


به عنوان مثال در بخشی از این فیلم کوتاه نشان داده می‌شود که «مارتینی اسمیت» ۲۰ ساله چگونه با ضربه ناگهانی تپانچه برقی مأموران زندان نقش بر زمین می‌شود.

 

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟


«مارتینی اسمیت» با بیان این که دلیل بازداشتش صرفا مشاجره و درگیری فیزیکی با نامزدش بوده که می‌خواسته او را کتک بزند می‌افزاید: مأموران در بازداشتگاه از من خواستند تا جواهرات و دیگر وسایلم را تحویل آن‌ها بدهم، من اندکی در برابر خواسته آن‌ها مقاومت کردم که به ناگهان با اسلحه الکتریکی به من حمله شد و من بی‌هوش شدم؛ پس از پنج روز سقط جنین شدم و بچه ام را از دست دادم.


رویترز با اشاره به اینکه مدتی کوتاه پس از این شکنجه، اتهام‌ها علیه خانم «مارتینی اسمیت» در دادگاه خشونت‌های خانگی رد و عملا وی تبرئه شده می‌نویسد: مورد خانم اسمیت تنها یکی از صد‌ها مواردی از سوءاستفاده از ابزار‌های الکتریکی و شکنجه بدنی زندانی‌ها در بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌های آمریکاست که رویترز اسناد آن‌ها را در اختیار دارد.

 

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟


در ادامه این گزارش تصریح شده که رویترز اسناد جزئیات مرگ ۱۰۴ نفر در زندان‌های آمریکا از سال ۲۰۰۰ تاکنون را در اختیار دارد که چگونه با شوک اسلحه الکتریکی تپانچه برقی جان خود را از دست داده‌اند، البته این رقم تنها ۱۰ درصد هزار زندانی است که استفاده از اسلحه از عوامل مرگ آن‌ها بوده‌ است. اگرچه عوامل مختلفی در مرگ این هزار زندانی دخیل بوده، اما براساس یافته‌های کالبدشکافی خبرگزاری رویترز، استفاده از تپانچه برقی (Taser) مهمترین و تنهاترین عامل مرگ ۸۴ زندانی بوده‌ است.


به نوشته رویترز تنها ۲ نفر از ۱۰۴ زندانی که با تپانچه برقی مأموران زندان کشته شده‌اند، هنگام شوک الکتریکی مسلح بوده‌اند؛ دوم سوم از آن‌ها دست‌بند به دست داشته و در بیشتر موارد هنگام حمله مأموران فرد زندانی نقش بر زمین بوده یا توسط مأموران دیگر نگه داشته شده‌اند.

 

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟


رویترز با اشاره به اینکه این آمار مرگ‌ومیر نشان‌دهنده سوء‌استفاده از تپانچه برقی در زندان‌های آمریکاست تشریح می‌کند: اسلحه الکتریکی تپانچه برقی، اساسا برای کنترل خشونت و تهدید متهمان در خیابان طراحی شده و استفاده از آن در زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌ها غیرقانونی است، چرا که زندانی‌ها معمولا در درون سلول زندان محدود شده‌اند و هیچ‌گاه نیز مسلح نیستند.

بنا به گزارش رویترز هم‌اکنون هیچ نظارت سراسری بر استفاده غیرقانونی از تپانچه برقی در زندان‌های آمریکا وجود ندارد در حالی‌که این اسلحه الکتریکی در زندان‌های ۲۷ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا استفاده می‌شود.

 شیوه‌های مخوف اعتراف‌گیری سازمان سیا در کشورهای مختلف

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در گزارش سال 2016 خود اعلام کرده شواهدی بی‌شماری در دست است که نشان می‎دهد سازمان سیا و نیروهای آمریکایی طی بازجویی‌های خود در افغانستان از شکنجه و آزار و اذیت متهمان استفاده کرده و مرتکب جنایت جنگی شده‎اند.

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟

دیوان کیفری بین‌المللی در گزارش سالانه خود تصریح کرده که داده‌های موجود به اندازه‌ای است که می‌توان این نتیجه منطقی را گرفت که نیرو‌های آمریکایی و سازمان سیا در بازجویی از بازداشت‌شدگان از شیوه‌ها و راه‌کار‌های ظالمانه‌ای همچون شکنجه، پایمال نمودن کرامت شخصی و تجاوز به عنف استفاده کرده‎اند که این رفتار‌ها مشمول جنایت جنگی می‌شوند.

نگاهی از درون به حقوق بشر آمریکایی؛ در زندانهای آمریکا چه می‌گذرد؟

گزارش سالانه دیوان همچنین ضمن اشاره به اینکه آمریکا در بازداشتگاه‌های مخفی خود در اروپای شرقی نیز مرتکب جنایت جنگی شده تاکید می کند که این شیوه‌های اعتراف‌گیری سازمان سیا و نیروهای آمریکایی رویه‌ای عادی است.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/375617/1429071?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما