شناسهٔ خبر: 22937500 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

قاتلان درختان جنگلی کلاردشت پشت میله های زندان

دادگستری مازندران پنج تن از قاچاقچیان چوب را که در چند ماه گذشته دهها اصله درخت را در غرب این استان قطع کرده بودند ، به زندان فرستاد و تاکید کرد که به پرونده آنان خارج از نوبت رسیدگی می شود .

صاحب‌خبر -

 این افراد 28 آبان امسال درختانی را در حاشیه جاده گردشگری عباس آباد - کلاردشت - تیاس قطع کرده بودند و بلافاصله تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند.
به گزارش نامه نیوز دادستان مرکز مازندران اعلام کرد که برای شناسائی و دستگیری این افراد ادارات اطلاعات و سپاه کل استان با ماموران نیروی انتظامی و حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران همکاری داشتند و از قاچاقچیان هنگام دستگیری 2 تن چوب قاچاق هم به دست آمده بود.
حجت الاسلام اسدالله جعفری به آن دسته از افرادی که اقدام به تخریب جنگل با هدف قاچاق محصولات جنگلی و تضیع حقوق بیت المال می کنند ، هشدار داد که دستگاه قضایی با توجه به حساسیت موضوع ، چنین تخلفی را به صورت فوق العاده نظارت خواهد کرد و با متجاوزان قانونی و قاطعانه برخورد می کند. 
** قطع سریالی درختان 
قطع درختان مسیر گردشگری عباس آباد به کلاردشت در ماههای گذشته تبدیل به سریال انتقام گیری قاچاقچیان از ماموران منابع طبیعی شده بود به گونه ای که در آخرین مرحله در اواخر آبان ماه امسال قاچاقچیان 42 اصله درخت جنگلی را در جاده عباس آباد -کلاردشت قطع کردند.
پیش از آن هم هشت قاچاقچی 46 اصله درخت را در همین مسیر قطع کرده بودند.
کارشناسان منابع طبیعی علت قطع سریالی درختان در این منطقه را انتقام گیری قاچاقچیان از ماموران منابع طبیعی به خاطر برخورد قاطع آنان ارزیابی کرده بودند .
برخورد با قاچاقچیان چون و متجاوزان به عرصه ای جنگلی مازندران در پی اجرائی شدن قانون ممنوعیت بهره برداری چوب از جنگل های شمال کشور موسوم به طرح تنفس جنگل تشدید شده است .
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بهره‌برداری از جنگل از امسال تا سه سال آینده ممنوع شده است و فقط درختان پوسیده، افتاده و شکسته باید از جنگل خارج شود.
حفاظت از عرصه های جنگلی مازندران بر عهده 2 اداره کل منابع طبیعی است که یکی با مرکزیت نوشهر متولی حفاظت از جنگل های غرب است و دیگری با مرکزیت ساری حفاظت از سایر مناطق را بر عهده دارد .
بر اساس گزارش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر ، در نیمه نخست امسال 76 فقره پرونده برای متجاوزان به عرصه های طبیعی و جنگلی این منطقه تشکیل شد و دستکم 20 نفر نیز دستگیر شدند.
ادارات کل منابع طبیعی در مازندران دارای گشت های سازماندهی شده شبانه روزی برای حفاظت از عرصه های جنگلی هستند و علاوه بر این از ظرفیت شوراهای اسلامی محل و پایگاه های بسیج هم بهره می گیرند.
حدود 45 درصد از مساحت مازندران را که معادل یک میلیون و 107 هزار هکتار است ، جنگل تشکیل می دهد.
درختان جنگلی مازندران از نوع پهن برگ هستند . مازو ، ممرز ، آزاد ، افرا ، نارون (ملج و اوجا) ، زبان گنجشک ، راش ، نمدار و انجیلی از گونه های مهم درختان جنگلی این استان است .
جنگل مازندران به خاطر وجود گونه های حفاظتی از جمله شمشاد ، سفید پلت و سرخدار شهرت جهانی دارد .
حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

نظر شما