شناسهٔ خبر: 22937116 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از کلاه‌برداری موسسات اعزام دانشجو به روسیه

کلاه روسی برای دانشجویان ایرانی

طی تماس خبرنگار «فرهیختگان» با یکی از دانشجویان ایرانی حاضر در دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه علت گلایه‌های دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در روسیه را پرس‌وجو کردیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چندی است که اقبال دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در روسیه افزایش یافته و هر ساله شمار بیشتری از این تعداد برای ادامه تحصیل به شهرهای مختلف این کشور سفر می‌کنند. در این بین، باید خاطرنشان کرد که هرچند تاریخ دانشگاه و آموزش عالی در روسیه از قدمت مناسبی برخوردار است، اما در شرایط حاضر دانشگاه‌های این کشور امتیاز مناسبی را در رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص نمی‌دهند. افزون بر این، برخی مشکلات امنیتی، اجتماعی در روسیه از طرفی عده‌ای ایرانی فرصت‌طلب نیز با اضافه شدن به این مشکلات از جمله موضوعاتی هستند که سختی تحصیل به زبان مشکل روسی را در این کشور افزایش می‌دهند. با این وجود، پشتوانه و پیشرفت مناسب برخی رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های پزشکی و هوافضا در روسیه، دانشجویان ایرانی بیشتری را برای ادامه تحصیل به این کشور می‌کشاند.  طی تماس خبرنگار «فرهیختگان» با یکی از دانشجویان ایرانی حاضر در دانشگاه رودن یا دوستی ملل روسیه علت گلایه‌های دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در روسیه را پرس‌وجو کردیم.


  شرکت‌های اعزام دانشجو به روسیه

شرکت‌ها و موسساتی وجود دارند که حتی با وجود نام پرآوازه و تجربه و اعتباری که برای خود طی سالیان طولانی به وجود آورده‌اند، کمی با مسائل اخلاقی و وجدانی بیگانه‌اند. کم نیستند دانشجویانی که با تکیه و اعتماد به این قبیل موسسات، با پرداخت هزینه‌های هنگفت قدم به خاک روسیه می‌گذارند، اما در کمال ناباوری تنها رها شده و بدون دانستن زبان با چنان شوکی مواجه می‌شوند که بلافاصله قصد بازگشت می‌کنند. این شرکت‌ها که در میان‌شان، شرکت‌های معتبر نیز وجود دارد، با اخذ مبالغ بالا که غالبا نیمی از آن حق‌الزحمه خودشان است، دانشجو را به مقصد نهایی در روسیه انتقال داده و سپس او را در محیطی که به سختی می‌تواند ارتباط برقرار کند، رها می‌کنند. متاسفانه روس‌ها در زبان انگلیسی بسیار ضعیفند و تنها زبانی که در این کشور می‌توان به کار برد، زبان‌های روسی و تا حدی ترکی است. غیر از آن، تنها با اساتید می‌توان به زبان انگلیسی صحبت کرد، و البته نه همه اساتید. 

دانشجوی سال اول رشته داروسازی دانشگاه رودن یا دوستی ملل (RUDN) درباره نحوه قرارداد این موسسات و شرکت‌ها با دانشجویان ایرانی می‌گوید: «تقریبا تمام اینها خصوصی هستند و مبالغی که از دانشجویان می‌گیرند از پنج تا 25 میلیون تومان است و کسی نمی‌داند علت این تفاوت قیمت فاحش در چیست، چراکه بالاجماع همگی آنها به فکر سود خود هستند و اصلا توجهی به فرد ندارند. در واقع از لحظه‌ای که دانشجو از ایران خارج و به مقصد روسیه روانه می‌شود، او را رها می‌کنند و کاری برای او انجام نمی‌دهند، در حالی که هزینه‌اش را از قبل دریافت کرده‌اند.»

او که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: «در دانشگاه ما 572 نفر در رشته پزشکی و 30 نفر در رشته‌هایی مانند حقوق، فنی و هوافضا پذیرش شده‌اند که دانشگاه یک نفر را به‌عنوان مسئول این دانشجویان برای پیگیری کارهایشان می‌خواهد که باید در قالب انتخابات بین همین دانشجویان مشخص شود که متاسفانه یک تیم آمده‌اند و این موضوع را در دست گرفته‌اند و مافیا تشکل داده‌اند، چراکه برای انجام کارهای دانشجویان مانند گرفتن خوابگاه، مسائل آموزشی و... دوباره از آنها پول دریافت می‌کنند، در حالی که دانشجو قبلا این پول را به موسسه‌ای که او را به این دانشگاه آورده، پرداخت کرده است.» 

این دانشجو یادآور شد: «سالانه 35 میلیون تومان شهریه دانشگاه، هشت میلیون تومان شهریه خوابگاه و بسیاری مبالغ دیگر از فرد دریافت می‌شود که هیچ کدام بر مبنای اصولی و کارکردی نیست و دانشجو چون انتخاب کرده که در روسیه تحصیل کند، مجبور به پرداخت می‌شود.»

  کیفیت آموزش عالی در روسیه

در جریانات علمی همیشه دو مساله وجود دارد؛ تولید علم و انتقال و ارائه آن. شکی نیست که تولید علم در روسیه به قدر کافی وجود دارد، اما نحوه نادرست انتقال و ارائه آن در بازار بین‌الملل موجب شده که این کشور به‌طور شایسته شناخته نشود. اخذ پذیرش و ویزا از روسیه جهت تحصیل به راحتی میسر است، اما آشنایی با زبان روسی یکی از مشکلاتی است که دانشجویان با آن مواجهند. معمولا ایرانی‌ها تا قبل از حضور در روسیه هیچ‌گونه آشنایی با زبان روسی ندارند ‌یا در حد یک دوره کوتاه‌مدت آموزش زبان در موسسات بوده است و پرواضح است که این سطح دانش نمی‌تواند برای حضور در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری کافی باشد، خصوصا در رشته‌های علوم پایه و پزشکی که روس‌ها چندان بر اصطلاحات بین‌المللی تکیه ندارند. فراموش نکنید که عدم تایید مدرک برخی دانشگاه‌ها از جمله مشکلاتی است که غالب دانشجویان علوم پزشکی به آن اشاره دارند. طبق قوانین، حتی افرادی که دانشگاه محل تحصیل‌شان مورد تایید وزارت علوم قرار دارد، باید دو مرحله آزمون علوم پایه و جامع را طی کنند و پس از قبولی در آنها، دو سال و نیم دوره تکمیلی را در یکی از دانشگاه‌های ایران بگذرانند تا بتوانند نظام پزشکی خود را دریافت کنند.

دانشجوی ایرانی دانشگاه رودن در این‌باره می‌گوید: «سال پیش تعدادی دانشگاه توسط وزارت علوم و بهداشت معتبر اعلام شدند، ولی همچنان دانشگاه‌های غیرمعتبر نیز که توسط موسسات اعزام دانشجو پذیرش می‌کنند، وجود دارند.»

  مشکلات اجتماعی و امنیتی

شرایط اجتماعی در یک کشور دیگر برای فردی که نهایتا 20 یا 22 سال دارد بسیار سخت است و وقتی زبان مشترکی هم نداشته باشید، این سختی دوچندان خواهد شد. متاسفانه از 572 دانشجوی پزشکی حاضر در دانشگاه رودن 400 نفر دختران جوانی هستند که با توجه به تفاوت فرهنگ شرق و غرب بسیار دچار مشکلات امنیتی و اخلاقی هستند.

  زندگی در خوابگاه و هزینه‌های زندگی

می‌توان گفت که 99 درصد خوابگاه‌ها به دانشجویان اجازه زندگی تک‌نفره در اتاق‌های دونفره را نمی‌دهند و اگر چنین اجازه‌ای را در موارد خاص بدهند، در ازای پرداخت مبلغ گزاف ماهانه خواهد بود. با این حال، خوابگاه مکانی تعریف‌شده است؛ محلی است برای زندگی تمام دانشجویان از کشورها و فرهنگ‌های مختلف، و دانشجو راهی به جز وفق دادن خود با شرایط ندارد. در برخی دانشگاه‌ها، از قبیل دانشگاه دولتی مسکو، خوابگاهی برای افراد متاهل تعریف نشده است.

 

* نویسنده : یزدان محمدی روزنامه‌نگار

نظر شما