شناسهٔ خبر: 22937090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

هنر مدیریت ما، کنترل و کاهش جرایم است

مدیرکل پیشگیرهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: باید دانست که جرایم هرگز ریشه کن نخواهد شد بلکه هنر مدیریت ما است که بتوانیم این جرایم را کنترل کرده، کاهش داده و مهار کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در مراسم رونمایی از سامانه های «نرم افزار اعلام نقاط حادثه خیز»، «سامانه چک های سرقتی» و« طرح نصب ردیاب خودرو » با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه در کاهش جرم گفت: متاسفانه آسیب های اجتماعی در سال‌های اخیر چند وجهی، متعدد، متکثر ، مختلف و دارای لایه‌های پنهان  و آشکار بوده است. همچنین محیط‌های جرم و ابزارهای فرصت ارتکاب جرم و فضای گمنامی برای برخی از جرایم و آسیب ها به صورت متعدد وجود دارد.

وی با بیان اینکه معنای این دو مقدمه این است که راهکارهای سنتی، مقابله و پیشگیری از وقوع جرم کافی نیست و ما نیازمند استفاده از ابزارها، فناوری و تکنولوژی جدید در کاهش جرایم هستیم، عنوان کرد: تاکنون در کشور اقدامات خوبی توسط دستگاه ها در بهره گیری از ابزارهای نوین صورت گرفته است اما این اقدامات جوابگوی همه نیازهای پیشگیرانه ما نیست.

مدیر کل پیشگیرهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  قوه قضاییه اظهار کرد: بر این اساس در طی دو سه سال گذشته ما و معاونت اجتماعی تلاش کردیم که با همکاری و تعامل با بخش خصوصی ضعف عدم استفاده از فناوری ها را برطرف کنیم و بر این اساس تصمیم گرفتیم ایده‌های مناسب را تولید، تکمیل و یا حمایت کنیم تا ضعف عدم استفاده از تکنولوژی‌ها را در حوزه پیشگیری برطرف شود.

ساوری خاطر نشان کرد: در این راستا ما در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در چند سال گذشته تمرکز خود را در هفت راهبرد قرار داده ایم. اولین راهبرد ارتقای آگاهی‌های عمومی و اختصاصی است؛ یعنی آگاه سازی مردم و حتی مسئولین نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود و نسبت به وظایف دستگاه متبوع آنها از جمله راهبردهایی است که مدنظر داشته ایم. در این راستا ۲۲ سازمان در حوزه پیشگیری از آسیب ها و جرایم عهده دار وظیفه هستند. همچنین ۵۶ دستگاه درحوزه پیشگیری از جرم فعالیت دارند.

وی دومین راهبرد را در دستگاه قضایی مربوط به توجیه و ارشاد دانست و افزود: راهبرد سوم ما هشدار و انذار است که در این خصوص نمونه‌هایی در حوزه بهداشتی و سلامت جامعه داشته‌ایم. این هشدارها همان طور که در بحث سلامت موثر عمل کرده است در پیشگیری از جرایم هم موثر خواهد بود.

مدیر کل پیشگیرهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  قوه قضاییه تصریح کرد: برهم زدن موقعیت های وقوع جرم، سلب ابزارها و فرصت های وقوع جرم دو راهبرد دیگر ما در حوزه پیشگیری از جرایم هستند. مثلا در خصوص سلب ابزارها و فرصت ها باید گفت که در کشور ما فرصت های وقوع جرم و ابزارهای ارتکاب جرم بسیار زیاد است؛ مثلا از سیم کارتهای مجهول الهویه تا خودروهای فاقد پلاک و حتی وجود سلاح سرد در سطح شهر از جمله ابزارهای ارتکاب جرم هستند یا مثلا مناطق حاشیه نشین شهرها محیط هایی هستند که منجر به وقوع جرم می شوند.

وی اظهار کرد: افزایش خطر دستگیری راهبرد ششم ما است. ناتوان سازی و متوقف کردن عناصر جرم دراین راهبرد برای ما مدنظر است. البته این راهبرد بدون بهره گیری از علوم پیشگیری امکان پذیر نیست در این خصوص ایجاد بانک اطلاعات ژنتیک و قرار گرفتن اطلاعات ۷۰ هزارنفر از سارقین در این بانک درکاهش جرم بسیار موثر است.

ساوری افزود: آخرین راهبرد و هفتمین راهبرد ما در دستگاه قضایی اجرای عدالت کیفری است با این تفاوت که شش راهبرد اول را ۲۲ و ۵۶ سازمان برعهده دارند اما راهبرد هفتم صرفا وظیفه دستگاه قضایی است.

مدیر کل پیشگیرهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  قوه قضاییه بیان کرد: متاسفانه در کشور این گونه برداشت می شود که تمام وظایف پیشگیرانه در برخورد با  جرایم مربوط به دستگاه قضایی است؛ این درحالی است که وظیفه ذاتی دستگاه قضایی صرفا اجرای عدالت کیفری است.

وی اظهار کرد: در این خصوص به عنوان مثال ۸ تا ۱۸ دستگاه در انجام سه راهبرد اول وظیفه‌مند هستند و ۲۲ تا ۳۰ دستگاه در سه راهبرد دوم وظیفه دارند که اقدامات مبتنی بر وظایف پیشگیرانه را انجام دهند.

ساوری با اشاره به اینکه در معاونت اجتماعی قوه قضاییه دنبال این هستیم که شش راهبرد اول را عملیاتی کنیم، خاطرنشان کرد: البته این کار بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست؛ لذا مشارکت دادن مردم متناسب با ظرفیت‌های آنها از سیاست‌های ما است همچنین استفاده و همکاری با بخش خصوصی از دیگر سیاست هایی است که ما در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در معاونت اجتماعی آن را دنبال می کنیم.

مدیر کل پیشگیرهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  قوه قضاییه گفت: باید دانست که جرایم هرگز ریشه کن نخواهد شد بلکه هنر مدیریت ما است که بتوانیم این جرایم را کنترل کرده کاهش داده و مهار کنیم.

وی اظهار کرد: در راستای استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نیز تعامل با بخش خصوصی در جهت پیشگیری از وقوع جرم  ما در معاونت اجتماعی قوه قضاییه از چند ماه گذشته توانسته‌ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم که در این راستا رونمایی از سه سامانه استعلام چک‌های مفقودی و سرقتی، ‌سامانه اعلام نقاط حادثه خیز جاده‌ها و سامانه نصب ردیاب خودرو در فاز اول برنامه های ما است.

ساوری گفت: البته امیدواریم با کمک اصحاب رسانه که نقش مهمی در پیشگیری از جرایم دارند این سامانه ها به خوبی به مردم معرفی شده و نسبت به آن آگاه سازی صورت پذیرد.

نظر شما