شناسهٔ خبر: 22937041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نتیجه تاریخی خط دروغین سازش تنازل فلسطین در برابر اسرائیل بوده است

کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به سابقه مذاکرات سازش و صلح اذعان کرد: «باید این نکته را در نظر داشت که مذاکرات سازش و صلح از ابتدا مطرح بوده است، منتها وقتی ما این خط سیر را پیگیری می‌کنیم و با هم تطبیق می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این خط، خط حل مساله طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی نبوده بلکه خط ساکت کردن فلسطینی‌ها و واگذار کردن حقوق آنها به طرف اسرائیل بوده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سعدالله زارعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به سابقه طولانی خط سازش در مساله فلسطین گفت: «خط سازش از ابتدای اشغال فلسطین مطرح بوده و انگلیسی‌ها به‌طور مشخص در آن ایام به‌دنبال این سازش بودند و پس از اشغال فلسطین هم این خط توسط انگلیسی‌ها و سپس آمریکایی‌ها دنبال شد و تا امروز هم ادامه داشته است.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ضمن اشاره به تصمیم اخیر ترامپ برای استقرار سفارت آمریکا در بیت‌المقدس، مساله فلسطین را برای آمریکا بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: «مساله فلسطین به قدری برای ترامپ اهمیت دارد که یک نماینده ویژه برای این مساله تعیین می‌کند. ترامپ، جرارد کوشنر، داماد خود را به‌عنوان نماینده آمریکا در مذاکرات سازش و صلح تعیین کرده و این نشان از اهمیت موضوع برای آمریکا دارد.»

زارعی با اشاره به سابقه مذاکرات سازش و صلح اذعان کرد: «باید این نکته را در نظر داشت که مذاکرات سازش و صلح از ابتدا مطرح بوده است، منتها وقتی ما این خط سیر را پیگیری می‌کنیم و با هم تطبیق می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این خط، خط حل مساله طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی نبوده بلکه خط ساکت کردن فلسطینی‌ها و واگذار کردن حقوق آنها به طرف اسرائیل بوده است.»

زارعی با اشاره به پیگیری خط‌ دروغین سازش پیش از تاسیس اسرائیل گفت: «این خط دروغین که به ضرر فلسطین بود حتی قبل از آنکه اسرائیل به وجود بیاید پیگیری می‌شد، آن زمانی که اعراب فلسطینی و غیرفلسطینی اعتراضات‌شان بلند بود جنبش‌هایی به رهبری امثال آقای عزه‌الدین قسام پدید آمد یا محمدامین الحسینی مبارزاتی را پیگیری می‌کردند و اسرائیل هنوز تاسیس نشده بود. انگلیسی‌ها روی این نکته تاکید می‌کردند که باید طرف‌های یهودی و مسلمان با هم تفاهم و توافق کنند. آنها این را مطرح می‌کردند اما وقتی در انتهای این ماجرا واکاوی می‌کردیم به این نتیجه می‌رسیدیم که طرف مسلمان باید از حقوق خودش چشم‌پوشی کند و طرف اسرائیلی به موقعیت‌های برتری دست پیدا کند.»

او در ادامه افزود: «الان هم وقتی از خط سازش صحبت می‌شود چه توسط عرب‌ها و چه توسط غیرعرب‌ها در واقع معنایش این است که طرف فلسطینی باز هم در مقابل طرف یهودی و اسرائیلی تنازل کند و در واقع اجازه بدهند که اسرائیلی‌ها بدون درگیری به موقعیت‌های بهتری دست پیدا کنند.»

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای مشخص رسیده است، گفت: «به نظر من همه اینها به نتیجه رسیده است، یعنی در اینکه دست برتر اسرائیل را نسبت به مساله فلسطین به وجود بیاورند که البته این ماموریت مذاکرات مادرید، اسلو، کمپ‌دیوید، وای‌ریور، وادی عربه و طائف بود. همه اینها برای این بود که موقعیت طرف فلسطینی را به نفع موقعیت طرف اسرائیلی تضعیف کند. این اتفاق افتاده و لذا نمی‌توان گفت که خط سازش به نتیجه نرسیده است. خط سازش در معنای دروغین خودش به نتایج زیادی رسیده و الان هم که یک خط سازشی در منطقه وجود دارد در واقع بر مبنای تضعیف فلسطین است.»

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که چه کسانی در منطقه خط سازش را هم‌اکنون پیگیری می‌کنند، گفت: «طرف اصلی این ماجرا سعودی‌ها هستند، همین سعودی که به قطر فشار می‌آورد که حق پذیرایی از حماس در دوحه را ندارد در حالی که همین سعودی نسبت به رفت و آمد تقریبا هر روزه اسرائیلی‌ها به دوحه هیچ مشکل و حرفی ندارند. این را حتی در بیانیه رسمی‌شان هم آورده‌اند.»

زارعی در انتهای ارزیابی خود آینده تصمیم ترامپ را این‌طور پیش‌بینی کرد: «در سطح دنیا و منطقه، خط مقاومت حرف اول را می‌زند، کمااینکه در 15 سال گذشته آنکه عملا منطقه را مدیریت کرده و در برابر توطئه ایستاده و به نتایج مهمی هم دست پیدا کرده، جبهه مقاومت است. بنابراین آینده در منطقه ازآن مقاومت است و در این تردیدی نیست. هرچند این توام با زحمات و فداکاری و مشکلاتی است. همان‌طور که رهبر انقلاب هم در روزهای اخیر تصریح فرمودند، مقاومت در آزادسازی فلسطین حتما موفق خواهد شد.»

نظر شما