شناسهٔ خبر: 22936211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از عملکرد 100 روزه خود گزارشی ارائه کرد

صاحب‌خبر - ۳ برابر شدن عوارض خروج از کشور
زهرا داستانی
نزدیک به 4 ماه از زمان انتصاب علی‌اصغر مونسان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت دوازدهم حسن روحانی و در سمت معاون ریاست جمهوری می‌گذرد. او به رسم بدعتی که رئیس جمهوری در دولت خود گذاشته در 119 روز از عمر ریاست خود در سازمان گزارشی از عملکرد 100 روزه و ترسیم چشم انداز آینده حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عرصه داخلی و بین‌‌‌‌المللی به رسانه‌ها ارائه کرده است و به برخی از حواشی‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر انتصاب‌ها، سفر خانوادگی یکی از معاونان، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور و درآمد ۱۶۰ میلیارد تومانی سازمان از این طریق پاسخ داده است.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح اقدامات معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: بخش میراث‌فرهنگی اهمیت ویژه‌ای در نگاه و ذهن مردم دارد در نتیجه اهمیت این حوزه بسیار زیاد است. البته در این دوره سعی خواهیم کرد که دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی نیز در تعامل با این حوزه نقش ویژه‌ای را در اقتصاد کشور ایفا کنند. باید در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی از داشته‌های کشور بهره برد، طرح‌های خوبی نیز برای سال آینده آماده شده است و امیدواریم حوزه‌های مربوط به سازمان میراث‌فرهنگی نقشی جدی در ایجاد اشتغال و تولید ثروت ایفا کنند.
پرونده ثبت جهانی راه‌آهن ایران در دست تهیه است
او افزود: با تلاش‌های معاونت میراث‌فرهنگی و همکاری بخش‌های مختلف موفق به ثبت جهانی ورزش چوگان و مهارت ساخت کمانچه شدیم، البته این دو موضوع بسیار چالشی و پیچیده بود. مونسان با اشاره به پرونده راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث‌‌جهانی یونسکو گفت: پرونده مهم دیگری که در حال انجام است موضوع راه‌آهن است، معاونت میراث‌فرهنگی سازمان نیز به صورت جدی در حال تکمیل پرونده برای ثبت جهانی راه‌آهن ایران است. او افزود: در دولت دوازدهم 20 اثر طبیعی، 183 اثر منقول، 100 اثر غیرمنقول و 55 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت و مراتب آن به استان‌های مربوط ابلاغ شد. همچنین 150 اثر غیرمنقول تعیین حریم و ضوابط مربوط به آن ابلاغ شد تا به حفظ این حرایم کمک شود. او تملک 80 اثر تاریخی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی را یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان در دولت دوازدهم دانست و افزود: با توجه به اینکه ایران کشوری تاریخی است و آثار تاریخی زیادی دارد، حداکثر تلاش را انجام می‌دهیم که علاوه بر تامین منابع لازم برای تملک این آثار توافق‌های لازم را نیز برای تملک این آثار پیگیری کنیم.
برنامه‌ریزی برای مرمت 700 بنای تاریخی
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: معاونت میراث‌فرهنگی سازمان برای مرمت 700 بنای تاریخی برنامه‌ریزی کرده است، با توجه به محدودیت منابع و حجم زیاد آن دسته از آثار تاریخی که به مرمت نیاز دارند، امیدواریم بتوانیم از سایر بخش‌ها نظیر شهرداری‌ها، شورای شهرها و بخش غیردولتی نیز کمک بگیریم.
او درباره آخرین وضعیت قانون جامع میراث فرهنگی گفت: قانون حمایت از میراث فرهنگی در حال تدوین است. همین امروز ابلاغیه‌ای از سوی رئیس جمهوری به دست ما رسید و از ما خواسته شد تا اگر خلاء قانونی در حفاظت از آثار تاریخی وجود دارد آن را مورد بررسی قرار دهیم. فاز اول این قانون به اتمام رسیده و امیدواریم که با دستور رئیس جمهوری قانون جامع حفاظت از آثار تاریخی تا سه ماه اول سال آینده قانون را به اتمام برسانیم و آن را تقدیم مجلس کنیم. او درباره نحوه مواجهه سازمان با ارگان‌هایی چون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که برخی از خانه‌های تاریخی را در اختیار دارد، گفت: مالکیت مهم نیست بلکه این مهم است که این خانه‌ها طبق قوانین میراث نگهداری شوند و این اتفاق افتاده و نظارت سازمان بر همه آثار و بناهای تاریخی وجود دارد.
رتبه اول ایران در حوزه ثبت شهرهای جهانی صنایع‌دستی
مونسان در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه صنایع‌دستی گفت: صنایع‌‌دستی یکی از بخش‌های مهمی است که می‌تواند با حداقل سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد کند، در این بخش به ازای هر 50 میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد در حالی‌که این میزان در صنعت حدود 500میلیون تا یک میلیارد تومان است. او با بیان اینکه توزیع عادلانه ثروت یکی دیگر از مزایای توجه به حوزه صنایع‌دستی است افزود: از ابتدای سال حدود 37هزار شغل در این حوزه سامان‌دهی و ایجاد شده است. برنامه‌ای نیز به دولت ارائه شد که اگر مبانی و اعتبارات آن مشخص شود 70هزار شغل در این حوزه ایجاد خواهد شد. معاون رئیس‌جمهوری افزود: برگزاری 13 نمایشگاه داخلی و 4 نمایشگاه خارجی در این حوزه یکی دیگر از اقدامات معاونت صنایع‌دستی در دولت دوازدهم است. همچنین راه‌اندازی کمپین صادرت صنایع‌دستی با شعار آنلاین شوید جهانی بفروشید از دیگر اقدامات این حوزه است که امیدواریم از طریق فضای مجازی بازاریابی و فروش را در این بخش ارتقا دهیم. او با اشاره به آموزش استادکاران و آموزش عمومی و تخصصی حدود 22 هزار و 600 نفر از جوانان گفت: همچنین ثبت جهانی دو شهر مریوان به‌عنوان شهر کلاش و گیوه، ثبت جهانی شهر سیرجان به‌عنوان شهر گلیم و ثبت جهانی شهر کلپورگان در حوزه سفال را نیز در این دوره داشتیم، آخر این هفته جشن شهر جهانی سیرجان در کرمان برگزار می‌شود. با این دو ثبت ما از چین پیشی گرفتیم و در رتبه اول در حوزه ثبت شهرهای جهانی قرار گرفتیم.
39 هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور اضافه می‌شود
مونسان ادامه داد: حدود 621 پروژه در حوزه گردشگری وجود دارد که پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد داشتند با تکمیل این پروژه‌ها حدود 39هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور افزوده می‌شود، حدود 20هزار نفر در این پروژه‌ها در حال فعالیت هستند. این مسئله کمک می‌کند که حوزه گردشگری رشد بیشتری داشته باشد. او افزود: همچنین حدود 430 پروژه در روستاها ومناطق عشایری با پیشرفت فیزیکی 40درصد در حال اجراست. تکمیل این پروژه‌ها کمک می‌کند که روستاها با داشته‌های بسیار زیبا بتوانند در حوزه گردشگری نقش مهمی را ایفا کنند. معاون رئیس جمهوری گفت: به ازای هر گردشگری خارجی 1200 تا 1500 دلار درآمد ارزی عاید کشور می‌شود، این عدد بسیار قابل ملاحظه است. همچنین به ازای هر 6 تا 8 گردشگری خارجی یک شغل در کشور ایجاد می‌شود. او با بیان اینکه هم‌اکنون میزان گردشگران ورودی به کشور 4میلیون 900هزار نفر است، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور این عدد باید تا دوبرابر افزایش پیدا کند. البته در برنامه ششم عدد 20میلیون گردشگر پیش‌بینی شده است.
شیوه نامه اجرایی صدور گواهینامه‌های گردشگری حلال در دست تهیه است
مونسان از تدوین شیوه‌نامه اجرایی صدور گواهینامه‌های گردشگری حلال خبر داد گفت: «این شیوه‌نامه در حال تدوین است. با توجه به اینکه عمده ظرفیت‌های کشور به دور از گناه است می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری حلال و جذب گردشگران حلال استفاده کرد. مذاکرات فشرده‌ای نیز با مسئولان تعدادی از کشورها انجام شده است.»
او با اشاره به اینکه معرفی، بازاریابی و تبلیغات یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری است، ادامه داد: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم کشور را حتی در داخل به‌خوبی معرفی کنیم تا شاهد توزیع یکنواخت گردشگر باشیم. بسته‌های بازاریابی در حال تدوین است تا ظرفیت‌های کشور را به گردشگران داخلی و خارجی به‌خوبی معرفی کنیم. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه پورتال جامع معرفی رویدادهای گردشگری در حال تدوین است، گفت: این پورتال می‌تواند در حوزه معرفی و تبلیغات نقش مهمی ایفا کند. مونسان بیان کرد: با شرکت ترکیش‌ایر توافق‌هایی انجام شده است که پنج شهر ایران در پروازهای این شرکت تبلیغ شوند، آژانس‌های این ایرلاین و شعب و دفاتر آن که بیش از 300هزار دفتر در جهان است نیز به معرفی این پنج شهر کمک خواهد کرد.
درآمد ۱۶۰ میلیاردی از ۳ برابر شدن عوارض خروج از کشور
مونسان افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور را تایید کرد و گفت: ۱۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات عوارض خروج به سازمان تعلق خواهد گرفت. مونسان در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام ناشی از حساسیت‌های رئیس جمهوری نسبت به خروج ۹ میلیون ایرانی از کشور بوده است یا خیر، گفت:‌ آنچه رئیس‌جمهوری تاکید داشتند، به موضوع رونق گردشگری و ارتقاء این صنعت و افزایش تورهای ورودی مربوط است. به همین خاطر در زمان تدوین لایحه بودجه، دولت برای عوارض خروج از کشور تصمیمی گرفت که بر این اساس بخشی از اعتبار به این سازمان تعلق می‌گیرد و سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را در بودجه سازمان برای سال ۹۷ در نظر گرفته است. او در پاسخ به اینکه آیا سازمان میراث فرهنگی برای افزایش عوارض نظر مشورتی داشته است، گفت:‌ حتما در تدوین بودجه دستگاه‌ها نظر دارند و همه بخش‌ها موظف به همکاری هستند و برای ما مهم، افزایش منطقی است و اگر قرار است درآمدی به دست آید، باید صرف حمایت‌ از تورهای ورودی شود. مونسان در پاسخ به این سوال که چند درصد از این عوارض به سازمان تعلق گرفته، گفت: این موضوع باید در بودجه سال ۹۷ پس از تصویب مجلس نهایی شود، اما در گذشته ۱۰ هزار تومان از عوارض خروج از کشورِ هر شخص به سازمان می‌رسید که اکنون به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته و در کل ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت.
پاسخ به انتصاب‌های اخیر در سازمان میراث
معاون رئیس جمهوری سپس در پاسخ به سوالی درباره انتصاب‌های غیرمرتبط در این سازمان که یا از دانشگاه آزاد و یا جزیره کیش بوده، با اشاره به مدیریت سعدآباد که یک مهندس صنایع در این مجموعه به کار گرفته شده توضیح داد: این موضوع را یا باید اصلاح و یا رد کنم، چرا که بنده کمترین انتصاب را در این سازمان داشتم و اگر تغییر بوده، به خاطر فعالیت مدیران در دستگاه‌های دیگر بوده است. انتصابِ صورت گرفته در سعدآباد هم به دلیل نداشتن رئیس و مشاهداتی بود که هنگام بازدید از این مجموعه داشتم و متوجه شدم به بدترین وجه اداره می‌شود. از خبرنگاران دعوت می‌کنم از سعد آباد بازدید کنند تا متوجه تحولات مدیریتی که در آن رخ داده باشند. ضمن آنکه مدیر سعدآباد سابقه فرهنگی در برج میلاد داشته و دیگر اینکه مهندسی صنایع به منزله مدیریت با برنامه است. ما هم دنبال خروجیِ کار هستیم، اگر عملکرد در سعد آباد بد بود، می‌توانیم این نقد را وارد کنید.
سازمان میراث منزوی نشده
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مسکوت ماندن پرونده مفاسد اداری که در زمان زهرا احمدی‌پور به جریان افتاده بود و با توجه به اظهارات اخیر پروانه سلحشور، نماینده مجلس مبنی بر به انزوا رفتن این سازمان و مطرح‌شدن بحث‌های حاشیه‌ای از مسائل خانوادگی و مفاسد از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد:‌ ما اسم این را انزوا نمی‌گذاریم، ضمن اینکه احساس ما هم این است که جایگاه سازمان باید ارتقاء یابد و در این ر استا تلاش می‌کنیم؛ یکی از اقدامات ما نیز افزایش رقم بودجه سال ۹۷ و دریافت سهم بیشتر در طرح اشتغال است. مونسان متذکر شد: باز کردن این مباحث شاید خوب نباشد، اگر فسادی هم باشد پرونده آن باید از طریق مراجع قضایی و نظارتی رسیدگی شود. انتشار گسترده این موضوعات آسیب‌های جدی به سازمان وارد کرده و باعث شده ما خیلی از فرصت‌ها را از دست بدهیم.
پاسخ به حاشیه‌های یک سفر خانوادگی
مونسان همچنین درباره موضوع حاشیه‌سازِ سفر یکی از معاونان این سازمان به همراه خانواده به نمایشگاهی در خارج از کشور و علت واکنش نشان ندادن وی به این ماجرا گفت: علی‌القاعده به همه خبرها واکنش نشان نمی‌دهم، اما بر اساس آنچه ما رسیدگی کرده‌ایم، این معاون که تلاش‌های زیادی هم تاکنون انجام داده و اتفاقا در دوره بنده منصوب نشده و فردی با سابقه بوده است، خانواده خود را به خاطر علاقه و به هزینه شخصی به این سفر برده است، ولی متاسفانه خبر طور دیگری منتشر شد. این رفتار خوب نبود، ما هم به آن پاسخ ندادیم.

نظر شما