شناسهٔ خبر: 22935841 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اروپا در انتظار قرعه‌های هیجانی

شهر نیون در سوئیس امروز شاهد مراسم قرعه‌کشی مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا است تا 16 تیم راه‌یافته به این مرحله حریفان خود را بشناسند. براساس قوانین، دو سید قرعه‌کشی وجود دارد که در سید اول تیم‌های اول صعود‌ کرده از هشت گروه مقدماتی و در سید دوم، تیم‌های دوم هر مرحله قرار دارند. با مشخص شدن قرعه‌کشی، بازی‌های رفت در دو هفته و در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) و 20 و 21 فوریه (اول و دوم اسفند) برگزار می‌شود. بازی‌های برگشت نیز به همین ترتیب در روزهای 6 و 7 مارس (15 و 16 اسفند) و 13 و 14 مارس (22 و 23 اسفند) برگزار می‌شود. تیم‌هایی که در سید اول قرار دارند، در بازی‌های دور رفت میهمان هستند. براساس قوانین موجود، تیم‌هایی از یک کشور و همچنین تیم‌هایی که در مرحله مقدماتی در یک گروه بودند، در این مرحله رو به روی هم قرار نمی‌گیرند.

صاحب‌خبر -

در مرحله گروهی امسال لیگ قهرمانان، نتایج دور از انتظاری رقم خورد. به عنوان مثال بشیکتاش که کمتر کارشناس فوتبالی برای آن شانس صعود از مرحله خود را متصور بود،در گروه G توانست به عنوان تیم صدرنشین صعود کند. قرار گرفتن رئال به عنوان قهرمان دو دوره قبل این مسابقات در گروه تیم‌های دوم صعود کرده نیز از دیگر شگفتی‌های این مرحله بود. بر همین اساس برخی از تیم‌های حاضر در سید نخست ممکن است عنوان بدشانس‌ترین تیم‌ها پس از قرعه‌کشی را به خود اختصاص دهند. در این زمینه، بشیکتاش ممکن است با بدترین قرعه روبه‌رو شود.

این تیم از بین هشت تیم دوم صعود کرده، فقط با پورتو و به دلیل هم گروهی در مرحله مقدماتی رو‌به‌رو نمی‌شود. بنابراین بازی با تیم‌های بایرن، چلسی، یووه و رئال بدترین قرعه برای این تیم به حساب می‌آید. در ادامه تیم‌های صدرنشین هر هشت گروه و احتمال رویارویی آنها با دیگر تیم‌ها بررسی می‌شود:

تیم‌های صدرنشین: منچستر(انگلیس)، پاری‌سن ژرمن (فرانسه)، رم (ایتالیا)، بارسلونا (اسپانیا)، لیورپول (انگلیس)، منچسترسیتی (انگلیس)، بشیکتاش (ترکیه)، تاتنهام (انگلیس).

تیم‌های دوم: بازل (سوئیس)، بایرن مونیخ (آلمان)، چلسی(انگلیس)، یوونتوس (ایتالیا)، سویا (اسپانیا)، شاختار (اوکراین)، پورتو (پرتغال)، رئال مادرید (اسپانیا).

صدرنشین گروه A

منچستر یونایتد

براساس قوانین ذکر شده، شاگردان مورینیو در این مرحله ممکن است با بایرن، یووه، رئال، سویا، شاختار و پورتو روبه‌رو شوند. در واقع سه قرعه ابتدایی برای این تیم سخت و سه تیم بعدی به مراتب راحت‌تر به نظر می‌رسد. رویارویی منچستر و رئال می‌تواند مورینیو را بار دیگر مقابل تیم سابقش قرار دهد. این تیم در مرحله گروهی با 15 امتیاز صدرنشین شد و روملو لوکاکو بلژیکی با چهار گل، بهترین گلزن آن
به حساب می‌آید.

صدرنشین گروه B

پاری‌سن ژرمن

شاگردان اونای امری در این گروه با بایرن مونیخ در کسب امتیاز 15 برابر شدند، اما به لطف پیروزی 3 بر صفر در پاریس، توانست تیم نخست نام بگیرد. این تیم احتمال دارد در مرحله یک شانزدهم نهایی با بازل، چلسی، یووه، سویا، شاختار، پورتو و رئال مادرید بازی کند. در واقع این تیم، از بین تیم‌های دوم فقط با بایرن بازی نمی‌کند و بنابراین ممکن است با قرعه‌های سختی رو به رو شود. ادیسون کاوانی و نیمار با زدن 6 گل، بهترین بازیکنان PSG در مرحله مقدماتی بوده‌اند.

صدرنشین گروه C

آث.رم

گروه C با بودن تیم‌های رم، اتلتیکو مادرید و چلسی یکی از سخت‌ترین گروه‌ها بود و در نهایت تیم ایتالیایی با چلسی 11 امتیازی شد، اما به واسطه بازی رو در رو، توانست به عنوان تیم نخست صعود کند. بازل، بایرن، سویا، شاختار، پورتو و رئال، تیم‌هایی هستند که احتمال دارد با این تیم در مرحله حذفی بازی کنند. خوش‌شانسی این تیم این است که از 6 حریف ممکن، تنها رئال و بایرن می‌توانند حریف‌های سرسخت‌تری باشند. ادین ژکو بوسنیایی با زدن 3 گل، بهترین گلزن این تیم در مرحله گروهی بوده است.

صدرنشین گروه D

بارسلونا

شاگردان والورده در این گروه توانستند با وجود یوونتوس، با 14 امتیاز در صدر قرار بگیرند. این تیم در مرحله حذفی ممکن است با بازل، بایرن، چلسی، شاختار و پورتو بازی کند که مطمئنا بازی با بایرن مونیخ می‌تواند یکی از فینال‌های زودرس این مسابقات نام بگیرد. همچون سال‌های گذشته، مسی ستاره این تیم به حساب می‌آید و در مرحله گروهی موفق به زدن 3 گل شده است.

صدرنشین گروه E

لیورپول

لیورپول بعد از سال‌ها توانسته با کسب 12 امتیاز به عنوان تیم نخست به این مرحله پا بگذارد. البته بازی‌های احتمالی او در مرحله یک شانزدهم نهایی بسیار دشوار است زیرا تیم‌های بازل، بایرن، یوونتوس، شاختار، پورتو و رئال امکان رویارویی با شاگردان یورگن کلوپ را دارند. روبرتو فرمینیو با زدن 6 گل، بهترین عملکرد را در بین بازیکنان این تیم در مرحله مقدماتی داشته است.

صدرنشین گروه F

منچسترسیتی

شاگردان پپ گواردیولا امسال در بهترین فرم خود هستند و در مرحله گروهی با 15 امتیاز، به راحتی صعود کردند. با توجه به آماده بودن این تیم، هر حریفی مقابل آن کار سختی در مرحله یک شانزدهم نهایی دارد. این تیم ممکن است در این مرحله با بازل، بایرن، یووه، سویا، پورتو و رئال مادرید بازی کند. گرچه رحیم استرلینگ با زدن 4 گل بهترین گلزن سیتیزن‌ها در مرحله گروهی بوده است، اما در تیم امسال گواردیولا تمام بازیکنان در بالاترین سطح خود قرار دارند.

صدرنشین گروه G

بشیکتاش

شگفتی این تیم ترکیه‌ای در مرحله مقدماتی امسال زمانی بیشتر نمود دارد که آمار می‌گوید بهترین عنوان آنها رفتن به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان در سال 1987 بوده است.

این تیم با 14 امتیاز به مرحله بعد صعود کرد و حالا ممکن است با تیم‌های بازل، بایرن، چلسی، یووه، سویا، شاختار و رئال رو به رو شود. چنگ توسون با زدن 4 گل بهترین گلزن این تیم ترکیه‌ای بوده است.

صدرنشین گروه H

تاتنهام

شاگردان پوچتینو در این مرحله دست به کار بزرگی زدند و در گروهی که رئال و دورتموند حضور داشتند، با 16 امتیاز به این مرحله آمدند. بازل، بایرن، یووه، سویا، شاختار و پورتو در این مرحله ممکن است با سفیدپوشان لندنی روبه‌رو شوند.

هری کین انگلیسی با زدن 6گل، بهترین گلزن این تیم محسوب می‌شود.

حسین خلیلی

ورزش

نظر شما