شناسهٔ خبر: 22935831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

محصورین هیچ اسمی‌ برای ملاقات 
به مسئولین امنیتی نداده‌اند

جماران‌: فرزند مهدی کروبی در واکنش به اظهارات میرزایی نکو نماینده مجلس، در مورد آزادی محصورین در ملاقات با افراد مختلف گفت: در پی درخواست مسئولین امنیتی از آقایان کروبی و موسوی مبنی بر اعلام اسامی ‌مدنظر آنها برای ملاقات، هر دوی این عزیزان گفته‌اند که ما هیچ اسمی‌در نظر نداریم و هرکس که خودتان می‌خواهید برای ملاقات انتخاب نمایید.حسین کروبی در واکنش به اظهارات قاسم میرزایی نکو (نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی) در مراسم روز دانشجو اظهار کرد: آقای میرزایی، یکی از اعضای کمیته رفع حصر، در سخنرانی روز دانشجوی خود اظهار داشتند که آقای کروبی می‌تواند اسامی‌ هر کس که بخواهد را برای ملاقات به مسئولین مربوطه بدهد. فرزند مهدی کروبی گفت: ابتدا از اعضای کمیته رفع حصر که در حد توان خود در حال رایزنی برای رفع حصر هستند تشکر می‌کنم. ولی لازم است که توضیح دهم، اشتباه به عرض ایشان رسانده شده است. زیرا در پی درخواست مسئولین امنیتی از آقایان کروبی و موسوی مبنی بر اعلام اسامی‌مدنظر آنها برای ملاقات، هر دوی این عزیزان گفته اند که ما هیچ اسمی‌در نظر نداریم و هرکس که خودتان می‌خواهید برای ملاقات انتخاب نمایید؛ که تا به حال سه نفر به نام‌های آقایان دوستی، ذوالنور و عباسی فر با آقای کروبی ملاقات کرده‌اند و هیچ کس به دیدار آقای موسوی نرفته است.

بازداشت 42 متهم در پرونده بانک سرمایه
 و صندوق ذخیره فرهنگیان

ایسنا: دادستان تهران در توضیح پیرامون آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، تعداد متهمانی که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند را 80 نفر و تعداد افراد بازداشتی را 42 نفر اعلام نمود. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌پیرامون معوقات بانکی، اظهار داشت: عده‌ای گفته‌اند در دوران احمدی‌نژاد فهرستی از بدهکاران بانکی به قوه قضاییه ارائه شد که تاکنون اقدام نشده است. همچنین نماینده دیگری به تعبیر خود افشاگری نموده و اسامی‌20 نفر از بدهکاران بانکی را اعلام کرده که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشته است.دادستان تهران در خصوص فهرست ارسالی به قوه قضاییه اعلام داشت: اولاً فهرست اولیه که در رسانه‌ها به آن اشاره شد، متضمن پرونده‌های کیفری، ثبتی و حقوقی بوده و شمار کمی‌از این فهرست مربوط به پرونده‌های کیفری است.وی افزود: بانک‌ها به چند طریق می‌توانند معوقات بانکی را مطالبه و پیگیری نمایند. روال معمول مطالبه، از طریق دوایر اجرای ثبت اسناد رسمی‌است که اصولاً ارتباطی با مراجع قضایی پیدا نمی‌کند. طریق دیگر برای مطالبه از سوی بانک‌ها، تقدیم دادخواست است که در محاکم حقوقی رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌شود. هم‌چنین دادخواست‌های ورشکستگی در این محاکم رسیدگی می‌شود که ارتباطی به دادسرا ندارد. وی در رد برخی ادعاها مبنی بر کم کاری قوه قضاییه در بحث معوقات بانکی، با اشاره به پرونده بانک سرمایه اظهار داشت: در این پرونده که نماد فساد اقتصادی است، پیگیری‌های زیادی انجام شده است. بانک سرمایه در آبان ماه سال 1395 فهرست 31 نفره از بدهکاران خود را به دادستانی تهران اعلام نمود که در حال حاضر 10 نفر از افراد مرتبط با بدهکاران این بانک در بازداشت به سر می‌برند که مجموع بدهی سی و یک نفر، 8 هزار میلیارد تومان است. برخی از این افراد که به لحاظ منع قانونی از ارائه مشخصات آن‌ها معذوریم، طبق تصمیم دادگاه آزاد شدند که با اعتراض دادستانی و پذیرش آن در محکمه، مجدداً بازداشت شدند، لذا این ادعا که دستگاه قضایی اقدامی‌نکرده، دور از انصاف است. جعفری دولت‌آبادی در توضیح پیرامون آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، تعداد متهمانی که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند را 80 نفر و تعداد افراد بازداشتی را 42 نفر اعلام نمود که تعدادی از آن‌ها با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.وی افزود: در حال حاضر 10 نفر در رابطه با معوقات و تسهیلات کلان بانک سرمایه در بازداشت به سر می‌برند و تاکنون هزار میلیارد تومان از 8 هزار میلیارد معوقات بانک سرمایه وصول شده است.

اعلام آمادگی تاج‌زاده برای مناظره 
با محمود احمدی‌نژاد

ایلنا‌: معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات از موافقت خود با انجام مناظره با حمید رسایی و محمود احمدی‌نژاد خبر داد.سید مصطفی تاجزاده درباره  دعوت یک تشکل دانشجویی اصولگرا برای برگزاری مناظره با حمید رسایی درخصوص حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ در دانشگاه تهران گفت: من با انجام این مناظره با آقای رسایی در دانشگاه تهران موافقم. البته مناظره‌ درباره این دو حادثه باید به صورت جداگانه برگزار شود تا مشخص شود در هر کدام از آن سال‌ها چه بر جامعه گذشته است. وی با اشاره به برگزارکننده این مناظره اظهار داشت: برگزارکننده این مناظره صلاح نیست طرفدار یکی از طرفین باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب و اصولگرا با همکاری و توافق با یکدیگر آن مناظره را برگزار کنند تا حرف و حدیثی پیش نیاید.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: البته اکثریت مردم می‌دانند که در هر کدام از این سال‌ها چه اتفاقاتی رخ داده است ولی این مناظره می‌تواند به روشن‌تر شدن ابعاد آن فجایع کمک کند.
تاجزاده همچنین درباره دعوت از وی برای مناظره از سوی یکی از طرفداران احمدی‌نژاد هم تصریح کرد: من آن جوان رانمی‌شناسم ولی با انجام این مناظره درباره عملکرد آقای احمدی‌نژاد هم موافقم البته با خود وی. وی افزود: من حاضر به انجام مناظره با آقای احمدی‌نژاد درباره عملکرد وی در هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش و مقایسه آن با عملکرد دولت‌ اصلاحات هستم. سرپرست وزارت کشور در دولت اصلاحات یادآور شد: احمدی‌نژاد هر زمان که برای مناظره اعلام آمادگی کند، من آماده‌ام.

نمایندگان در دوراهی تعیین نحوه
 انتخاب شهرداران از سوی مردم یا شوراها

خانه ملت: سخنگوی کمیسیون شوراها با اشاره به جلسه این کمیسیون گفت: کمیته تخصصی این کمیسیون نحوه انتخاب شهرداران را در دو مدل رای‌گیری مردمی ‌و انتخاب در شوراهای اسلامی‌شهر بررسی می‌کند.اصغر سلیمی‌با اشاره به دستورکار جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: طرح مدیریت جامع شهری در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل اهمیت موضوع قرار شد موارد آن در کمیته تخصصی رسیدگی شود.نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ‌در ادامه با بیان اینکه طبق این طرح 3 مدل برای انتخاب شهرداران بیان شده، اظهار داشت: نخستین مدل این است که هم شهردار و هم اعضای شورای شهر با رأی مردم انتخاب شوند که این مورد در کشورهایی که احزاب قوی دارند بیشتر مد نظر است.
وی افزود: مدل دوم همان شیوه کنونی است که انتخاب اعضای شورای شهر ازسوی مردم و انتخاب شهردار توسط شوراها صورت گیرد که اکثر نمایندگان روی همین مورد دوم نظر دارند چرا که مدل سوم انتخاب شهرداران ازسوی وزارت کشور و دولت بود که چندان مورد توجه واقع نشد.
سلیمی ‌در ادامه در توضیح مدل نخست که شهرداران توسط مردم انتخاب شوند تصریح کرد: برخی نمایندگان بر این نظر بودند صرفا شهرداران کلانشهرها و شهرهایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر ازسوی مردم انتخاب شوند که این مورد نیز بررسی خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه در این جلسه ویژگی‌های شهرداران نیز مورد بررسی قرار گرفت، افزود: همچنین موضوع واگذاری‌ها به شهرداری‌ها در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت که لازم است راهکارهای آن در کمیته مربوطه بررسی شود چرا که قرار است بسیاری از ادارات زیرمجموعه شهرداری شوند و لازم است با هماهنگی دولت صورت گیرد و درآمدها و هزینه‌های آن تعیین شود.

نظر شما