شناسهٔ خبر: 22935791 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

سفر پوتین به ترکیه در سایه تنش‌های آنکارا- واشنگتن

در شرایطی که روابط ترکیه و ایالات متحده بیش از پیش متشنج شده و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در روزهای گذشته تندترین انتقادها را از همتای امریکایی خود دارد،

صاحب‌خبر -

گروه جهان|

در شرایطی که روابط ترکیه و ایالات متحده بیش از پیش متشنج شده و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در روزهای گذشته تندترین انتقادها را از همتای امریکایی خود دارد، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه عازم ترکیه می‎شود. به گزارش تی‌آر‌تی ترکیه، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهور ترکیه گفته پوتین به دعوت رجب طیب اردوغان همتای ترک خود، دوشنبه(امروز) به آنکارا سفر می‌کند.

تحولات اخیر خاورمیانه ازجمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم‎ صهیونیستی از سوی امریکا، تحولات سوریه و توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی ازجمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو طرف اعلام شده است. گفته شده، این سفر در دستور کار پوتین نبوده اما ظاهرا تحولات اخیر وی را به این سفر وا داشته است.

کاخ کرملین روسیه نیز با انتشار اطلاعیه‌یی اعلام کرده که ولادیمیر پوتین در سفر کاری 11دسامبر خود به آنکارا به بررسی تحولات اخیر خاورمیانه، پروژه‌های مشترک انرژی و مسائل مربوط به همکاری‌های دو جانبه خواهد پرداخت. براساس این اطلاعیه، پوتین همچنین بحران سوریه را ارزیابی کرده و در دیدار خود با اردوغان به تبادل‌نظر درخصوص موضوعات مهم جهانی می‌پردازد. در همین حال به گزارش روسیا‌الیوم به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی ترامپ با اعتراض‌های گسترده همراه بود و پوتین و اردوغان هر دو تاکید کرده‌اند این اقدام امریکا فرصت صلح میان اسراییل و فلسطین را از بین می‌برد.

رییس‌جمهوری ترکیه یک‌شنبه گفت که تصمیم دولت امریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل ناقض قوانین بین‌المللی و حقایق منطقه‌یی است. اردوغان گفته است:«ترامپ می‌خواهد بگوید این کار را کردم و درست بود؛ اما وظیفه رهبران جهان ایجاد صلح و حفظ آن است نه ایجاد درگیری.» وی ادامه داد:«اسراییل کشوری را اشغال کرده و پلیسش به روی جوانان و کودکان شلیک می‌کند. آنها با

اف-۱۶‌های خود نوار غزه را هدف قرار می‌دهند.» درخصوص سوریه، پوتین اخیرا دیدگاه خود را درباره حل‌و‌فصل بحران اعلام و بر برگزاری کنفرانس مردمی سوریه به عنوان نخستین گام برای آغاز مرحله سیاسی جدید تاکید کرد. میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت، مسکو تماس‌های خود را برای تسریع حل بحران سوریه افزایش داده است. این درحالی است که دیروز ژنو میزبان نشست دیگری برای حل بحران سوریه بود.

 

نظر شما