شناسهٔ خبر: 22935445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز خبر

صاحب‌خبر -

آمار دانشجویان ستاره‌دار امسال اعلام شد
محرومیت از تحصیل ۲۷ دانشجوی دکتری و ارشد

ایلنا|  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که امسال ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵نفر هم در مقطع ارشد، مردود شده و اجازه ادامه تحصیل ندارند، از پیگیری وزارت علوم و رایزنی مسئولان این وزارتخانه با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذیربط برای حل مشکل این دانشجویان خبر داد. «محمود صادقی» با بیان این‌که عنوان دانشجوی ستاره‌دار اصولاً به کسانی اطلاق می‌شود که با وجود قبولی در آزمون کنکور، با مشکل ثبت‌نام در دانشگاه مربوطه مواجه هستند، گفت: «با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند.»او با اشاره به این‌که علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، امسال ۱۲نفر در مقطع دکتری و ۱۵نفر هم در مقطع ارشد مردود و اجازه ادامه تحصیل ندارند، گفت: «وزارت علوم همچنان درحال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذی‌ربط است تا مشکل این افراد نیز حل شود.»صادقی در پاسخ به این پرسش که راهکار پیشنهادی‌اش برای از میان بردن این مشکل چیست؟ گفت: «راهکار رفع این مسأله به اصلاح روش‌ها و رویکردهای نهادهای ذی‌ربط برمی‌گردد تا سختگیری‌ها را کم کرده و بپذیرند که حضور دانشجوی فعال و دانشگاه پویا، به مراتب بهتر و ثمربخش‌تر از دانشگاهی با فضای مرده و دانشجوی کم‌تحرک است.»
مجلس پیگیر
 موضوع دانشجویان ستاره‌دار
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره پیگیری این کمیسیون برای حل مشکل تعدادی از دانشجویان هم گفت: «بعضاً دانشجویی به من مراجعه کرده و به صرف این‌که درحین انتخابات، فعال و از پشتوانه‌ها و به عبارتی سرمایه‌های اجتماعی آقای روحانی بوده، از تحصیل محروم شده است.» صادقی ادامه داد: «معتقدم این روا نیست که دانشجویی به دلیلی که گفتم یا این‌که چون در فلان فعالیت شرکت و گرایش خاصِ سیاسی دارد، از ادامه‌تحصیل باز بماند، لذا بر این باور هستم که عمدتاً باید اصلاح رویکرد صورت بگیرد. البته ما نیز از طریق کارهای نظارتی در مجلس موضوع را پیگیری می‌کنیم، همچنان که تاکنون نیز تا حد زیادی پیگیری کرده و پاسخ گرفته‌ایم.» صادقی با تأکید بر این‌که با اخذ تعهد از دانشجویان موافق نیست، این محرومیت‌ها را نوعی مجازات در وزارت علوم دانست: «در چنین شرایطی دانشجو تحت‌فشار قرار می‌گیرد و با سپردن تعهد، امکان تحصیل پیدا می‌کند، اما با این‌حال با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، همین مقدار هم که با اخذ تعهد، دانشجو را از تحصیل محروم نمی‌کنند، به نوعی یک قدم رو به جلو است.»
وزیر علوم؛ پیگیر محرومان از تحصیل
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر غیرقانونی‌بودن این احکام، خواستار ایجاد شرایطی برای دفاع دانشجویان شد: «وقتی بررسی توسط محکمه ذی‌صلاح صورت نگرفته است، چگونه می‌توان حکمی داد و براساس آن حکم، حق ادامه‌تحصیل را از فردی سلب کرد. در چنین مواردی باید به دانشجو حق دفاع، دادخواهی و تجدیدنظر بدهند، لذا چنین رویه‌ای که صرفاً به صلاحدید مراجع اطلاعاتی و امنیتی صورت می‌گیرد، کاملاً برخلاف موازین حقوقی است و مسلماً با هیچ‌کدام از موازین قانونی سازگاری ندارد.» صادقی از پیگیری‌های وزیر علوم برای حل این مسأله هم خبر داد: «تغییر این رویکردهای مغایر با قانون، چیزی است که ما باید دنبال و از وزارت اطلاعات و وزارت علوم پرسش کنیم. البته بنده مطمئن هستم که وزارت علوم و شخص وزیر علوم، پیگیر حل ماجراست.»

فرمانده سپاه تهران ديروز میهمان اعضاي شوراي شهر تهران بود
ایجاد گشت‌هایی برای برخورد با سرقت در تهران

شهروند| حضور میهماني كه هفته قبل لغو شده بود، ديروز به بهانه هفته بسيج در جلسه شوراي شهر تهران قطعي شد. فرمانده سپاه تهران به صحن پارلمان شهري رفت و درباره شناسايي آسيب‌هاي اجتماعي توسط سپاه و بسيج حرف زد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه در واقع قرارگاه خاتم‌الانبيا يكي از مهمترين زيرمجموعه آن است که در سال‌هاي گذشته همكاري زيادي در اجراي پروژه‌هاي شهري تهران با شهردار سابق تهران داشته است و حالا قصد دارد در حوزه مسائل اجتماعي هم حضور جدي‌تري داشته باشد. سردار يزدي به‌عنوان مهمترين مقام اين نهاد در تهران انتظار دارد كه اعضاي شوراي شهر اگر انتقادي از آن مجموعه دارند، در تريبون عمومي اعلام نكنند. سردار یزدی در اين جلسه از ایجاد گشت‌های جلوگیری از وقوع سرقت و برخورد با اوباش در تهران خبر داد و گفت كه در تهران در هر ساعت زلزله‌هایی به نام فقر، اعتیاد و... رخ می‌دهد که باید برای حل آنها با یکدیگر همراهی و همکاری داشته باشیم. او در ادامه به زلزله احتمالي تهران اشاره كرد و گفت كه اميدوار است اين زلزله اتفاق نيفتد: «به دنبال زلزله در غرب کشور مدیریت 15روستا که از 70 تا صددرصد تخریب داشته‌اند، به عهده سپاه تهران گذاشته شد. در این مدت حدود 500 تریلی و کامیون حاوی اقلام امدادی و غذایی به مناطق اعزام شده و 700 کانکس به مناطق زلزله غرب کشور ارسال شده است.» سردار يزدي اين را هم گفت كه بسیج و سپاه حدود 23 نوع آسیب اجتماعی را احصا کرده‌اند: «می‌توانیم بحث تکدی‌گری، فقر و اعتیاد و... را در تهران با کمک یکدیگر حل‌وفصل کنیم. برای حل مشکلات نیاز به همراهی، همکاری به دور از نگاه سازمانی و قشری هستیم. هرکسی و دستگاهی بخواهد در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی وارد شود، بسیج و سپاه در کنار آنها قرار خواهند گرفت. برای ارتقای وضع تهران چند طرح در دستور کار داریم، یکی از این طرح‌ها آن است که به‌ زودی گشت‌هایی در تهران ایجاد می‌شود که از وقوع سرقت، اوباش و... جلوگیری کنیم.» او گفت: «ما فرزندان، برادران و خواهران شما هستیم و ممکن است جرم و تخلفی صورت گیرد، ما را انتقاد کنید اما از تریبون عمومی انتقاد نکنید. شماره تلفن و مکان ما مشخص است، از تریبون عمومی ما را صدا نزنید و اگر انتقادات درست بود، حتما ضمن تشکر، نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنیم.» البته بعد از تمام‌شدن حرف‌هاي فرمانده سپاه تهران اعضا هم قصد ارایه نقطه‌نظراتي در اين‌باره داشتند كه البته محسن‌ هاشمي، رئيس شورا اجازه صحبت نداد.
اما در اين جلسه از شورا بحث‌هاي ديگري هم درباره ارایه‌نشدن گزارش‌های مالی ماهیانه شهرداری تهران، انتقاد از انتصابات شهردار تهران، پشت پرده تخریب کافه نادری و کاندیداتوری یکی از اعضای شورای شهر در کانون وکلا از سوي اعضا شد. حسن رسولي، خزانه‌دار شورای شهر در تذکری به شهردار تهران گفت كه گزارشي ماهانه از وضع درآمد و هزینه‌های شهرداری خواسته‌ايم كه به شورا ارایه نشده است. محمد سالاري، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم گفت كه انتصابات شهردار مبتنی بر مطالبات افکار عمومی بوده و از آن حمایت می‌کنیم، از آنجایی که اشکالاتی وجود داشته، در انتصابات پیام اعتراض خود را به صورت شفاهی اعلام کردیم. محسن ‌هاشمي، رئيس شورا هم درباره تخریب کافه نادری گفت كه در این موضوع ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مظلوم واقع شد؛ چراکه هیچ قصدی برای تخریب نداشته و حتی در صحبت کوتاه این ملک را از لیست مزایده خارج کرده است. جلسه شورا در حالي تمام شد كه بررسی خشک‌شدن چند درخت در کارخانه خودروسازی زامیاد روی میز بود اما به دلیل اتمام وقت به جلسه آینده موکول شد.

نظر شما