شناسهٔ خبر: 22934603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ویژه برنامه‌های سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم ‏

صاحب‌خبر -
قم ـ‌ خبرنگار اطلاعات: حرکت حضرت فاطمه معصومه(س) از مدینه به سمت مشهد وحدت و همگرایی را در جهان اسلام افزایش داد.
معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در نشست خبری با اشاره به این که حرکت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از مدینه به سمت مشهد یک حرکت الهی، دینی و سیاسی بوده است، اضافه کرد: این حرکت وحدت و همگرایی را در جهان اسلام افزایش داد.
حجت‌الاسلام صفر فلاحی از شکل‌گیری حوزه‌های علمیه به برکت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در شهر قم یاد کرد و افزود:‌ پررنگ شدن معارف اهل بیت(ع) در زندگی مردم قم دیگر دستاورد سفر بانوی کریمه اهل بیت(ع) به قم بوده است.
وی زمینه‌سازی برای ترویج وقف، ایجاد مراکز عبادی همانند مساجد و شبستان‌ها، جلوه‌گری هنر در ساحت‌های مقدس دینی و ترویج روحیه انقلابی‌گری، مجاهدت و ایثار را از دیگر برکات سفر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم برشمرد و گفت: حرکت ایشان یک حرکت انقلابی، سیاسی و برای دفاع از امام زمان(ع) و مبارزه با طاغوت بوده است.
حجت‌الاسلام فلاحی از بانوی کریمه اهل بیت(ع) به عنوان یک الگوی مناسب برای بانوان و ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع) یاد کرد و افزود: نزدیک به ۳۳۰ برنامه در بخش‌های مختلف آستان به مناسبت سالروز ورود و رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برنامه‌ریزی شده است که ۱۵۰۰ نفر از خادمان آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در حوزه‌های مختلف برای اجرایی شدن این برنامه‌ها مشارکت خواهند داشت.
وی با اشاره به دیدار مسئولان آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) با مراجع تقلید به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم اضافه کرد: برگزاری آیین معنوی غبارروبی، نقاره‌زنی و ویژه برنامه بیست و سوم ربیع‌الاول به مناسبت آغاز برنامه‌های فرهنگی همزمان با ۲۰ آذر‌ از دیگر برنامه‌هایی است که امسال دنبال می‌شود.
حجت‌الاسلام فلاحی از برگزاری محفل شعر آیینی همزمان با شهادت بانوی کریمه اهل بیت(ع) در تالار شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) با حضور شاعران برجسته یاد کرد و ادامه داد: ویژه برنامه زمزمه معرفت از ۲۱ آذر تا ۸ دی انجام و زنگ شکرانه در سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در مدارس قم زده می‌شود. وی با بیان این‌که امسال از کاروان نمادین سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم با حضور گروه‌های مختلف مردمی و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی استقبال می‌شود، افزود: امسال حضور طلاب بیش از ۲۰ کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی، اهدای هدایای ویژه به کودکان و نوجوانان و اختصاص ۵۰ دستگاه ویلچر به معلولان برای کاروان نمادین برنامه‌ریزی شده است.
معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) یادآور شد: با همکاری شهرداری قم و نهادهای مختلف فضاسازی شهر قم انجام می‌شود تا قضای شهر یادآور مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم باشد.
وی با تأکید بر این‌که طرح زائر اولی‌ها به صورت گسترده‌تر و مطلوب‌تر در این ایام دنبال می‌شود، گفت: با مشارکت مؤسسه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از بیش از ۵۰۰۰ زائر اولی میزبانی می‌کنیم. حجت‌الاسلام فلاحی از برپایی نمایشگاه‌های مختلف یاد کرد و افزود: دوره‌های آموزشی «کوثر کبیر» نیز با موضوع شخصیت‌شناسی ویژه خواهران و برادران برگزار می‌شود.
وی به برگزاری ویژه برنامه‌های بانوان در رواق‌های طباطبایی و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها اشاره کرد و گفت: جشن تکلیف دختران نیز در شبستان نجمه خاتون(س) در نظر گرفته شده است و محفل ویژه نوجوانان هم در ایام شهادت بانوی کریمه اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.
او با بیان این‌که امسال ویژه برنامه کتابخوانی “شهید غربت” و “خواهر خورشید” در سطح استانی و ملی دنبال می‌شود، اضافه کرد: روز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برنامه دعای ندبه در حرم مطهر با همکاری هیأت رزمندگان اسلام و انعکاس شبکه‌های مختلف دنبال می‌شود. معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) از برپایی دسته‌‌های عزاداری خادمان این آستان مقدس یاد کرد و ادامه داد: خادمان از بیت‌النور و مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که آیین شمع‌گردانی خادمان آستان با حضور علما و شخصیت‌های برجسته همزمان با هشتم دی‌ برگزار می‌شود، اعلام کرد: در حوزه خدمات رسانه‌ای نیز تشکیل قرارگاه رسانه‌ای بانوی کریمه اهل بیت(ع) را به منظور بازتاب مطلوب برنامه‌ها دنبال کرده‌ایم.

نظر شما