شناسهٔ خبر: 22931033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یمن حرم ندارد اما حریم محسوب می‌شود

یمن عمق استراتژیک سرزمینی برای ایران نیست اما عمق استراتژیک عقیدتی بی مانندی برای ایران محسوب می‌شود که در ارتباط با مفاهیم بلند انقلاب اسلامی و آرمانهای اعلام شده آن قابل چشم پوشی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،‌ مصطفی تاجزاده در توییتی آورده است :"یمن در اشغال داعش نیست، حرم ندارد و هم مرز اسرائیل هم نیست که به اصطلاح آقایان عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب شود. اعلان کمک مستشاری ایران در یمن توسط سردار جعفری درشرایطی که ترامپ در پی اثبات دخالت سپاه در امور داخلی کشورهای دیگر است، چه معنا و چه لزومی دارد؟"

چند ماه پیش نیز تاجزاده در مصاحبه‌ای درباره حضور ایران در سوریه سخنانی گفت که اگر چه عباراتش با عبارات فوق تفاوت ظاهری داشت اما به لحاظ مفهوم و نتیجه چیزی مانند مفهوم و نتیجه عبارت فوق بود، یعنی وی با حضور ایران در سوریه کاملا مخالف بود همانگونه که با کمک مستشاری به یمنی‌های مظلوم و محروم مخالف است. برای درک درست پیامدهای اینگونه مخالفتها کافی است منصفانه و غیرمغرصانه به این پرسش پاسخ داد: "اگر ایران در قضیه سوریه نقش آفرینی نمی‌کرد، امروز آرایش سیاسی منطقه چگونه بود، به نفع ایران یا به ضرر آن؟" پر واضح است با کناره گیری ایران از قضیه سوریه مجموعه حزب الله، فاطمیون، حیدریون، زینبیون و حتی به احتمال زیاد روسها هم از ادامه حضور در سوریه و حمایت از دولت قانونی آن باز می‌مانند و داعش به همراه سایر گروههای تروریستی بر آن کشور مسلط می‌شدند و وضعیت عراق نیز متفاوت از آنی می‌شد که الان است و در این میان فهم وضعیت ایران در آن شرایط چندان سخت نیست.

با وجود پیروزی بر داعش در عراق و سوریه که از دستاوردهای حضور ایران در این دو کشور است، ابراز سخنان فوق آن هم به شکلی طعن آمیز حداقل تعجب برانگیزی است. اگر قرار باشد به گونه توییتی به آن پاسخ داده شود باید گفت: یمن در اشغال داعش نیست بلکه در اشغال و زخم خورده اربابان داعش و کسانی است که داعش را آفریدند. یمن حرم ندارد اما مردم مظلوم و بی‌پناه و ستمدیده‌ای دارد که به دلیل تسلیم نشدن در برابر زورگویی بیگانگان و متجاوزان حرامیانی وحشیانه آنها را بمباران می‌کنند و به خاک و خون می‌کشند. یمن با اسرائیل غاصب هم مرز نیست اما با رژیم کودک کش و جنایتکاری مرز مشترک دارد که در تبانی با رژیم صهیونیستی از پشت به مسلمانان و به ویژه ملت تحت ستم فلسطین خنجر می‌زند. یمن عمق استراتژیک سرزمینی برای ایران نیست اما عمق استراتژیک عقیدتی بی مانندی برای ایران محسوب می‌شود که در ارتباط با مفاهیم بلند انقلاب اسلامی و آرمانهای اعلام شده آن قابل چشم پوشی نیست. صرف اینکه فردی مانند ترامپ در پی اثبات دخالت سپاه در امور داخلی کشورهای دیگر است؛ بنابراین سپاه نباید به تشخیص راهبردی خود عمل کند؛ سخن واهی، بسیار محافظه کارانه و حتی بزدلانه‌ای است که با محاسبات دم دستی هم پذیرفتنی نیست. سخن فردی مانند ترامپ که برجام برآمده از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی را قبول ندارد و به دنبال آن است که کاتسای غیرقانونی و ناقض متن برجام را به جای آن نشانه هیچ اعتبار و ارزشی برای وقع نهادن ندارد.

در وضعیت حاضر و با در نظر گرفتن همه جنایاتی که در یمن روا داشته می‌شود از جمله کشتن غیرنظامی‌ها، بمباران مساجد، بیمارستانها، مدارس، بازار، مناطق مسکونی و ...، محاصره غیرانسانی که عامل شکل‌گیری بزرگترین قحطی و نسل کشی دوران معاصر است، شیوع وبا مسری و مرگ آفرین و ...، حمایت همه جانبه از مردم یمن که اسیر پنجه‌های خون آشام عربستان، امارات، انگلیس، آمریکا و ... هستند در ابتدا وظیفه‌ای انسانی و در مراحل بعد دینی، مذهبی و در نهایت در چارچوب منافع و مصالح ملی است. آنچه گفته شد تنها با وجود حرم مشروع نیست اگر به عمق نکات اشاره شده پی برده شود و در باور بگنجد؛‌ آنها حریمی را شکل می‌دهند که دفاع از آن حریم بر همه واجب است و به بهانه‌های واهی که در ابتدای نوشتار از قول آقای تاجزاده آورده شد؛ نمی‌توان از انجام این واجب سرباز زد و چنانچه افرادی جرئت انجام این واجب را ندارند؛ حداقل بهتر است مانع انجام آن از سوی دیگران نشوند. ان‌شاءالله     

     

رضا گرمابدری

نظر شما