شناسهٔ خبر: 22929440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خیانت اتحادیه عرب به قدس: دو کشور اسرائیل و فلسطین تشکیل شود!

اتحادیه عرب بر تعهد خود در قبال حل مناقشه اسرائیل و فلسطین بر مبنای راهکار همزیستی مسالمت‌آمیز دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اتحادیه عرب بر تعهد خود در قبال حل مناقشه اسرائیل و فلسطین بر مبنای راهکار همزیستی مسالمت‌آمیز دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی تأکید کرد. بنابر این گزارش، وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در پایان نشستی که در قاهره درباره وضعیت قدس پس از تصمیمات اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا داشتند، بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شده است که کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد. در این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب از تمامی کشورهای جهان این را می‌خواهد که کشور فلسطین را بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس شرقی به رسمیت بشناسند.

کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند که تصمیمات اخیر دولت واشنگتن در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را بازبینی کند. این کشورها در تلاش برای صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت هستند که تاکید کند تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با قطعنامه‌های بین‌المللی تناقض دارد.

اتحادیه عرب همچنین اعلام کرده است که به دنبال تعامل با سازمان‌های بین‌المللی مختلف در راستای کاستن از تأثیرات سیاسی اقدام اخیر دولت ترامپ خواهد بود. قرار است کشورهای عضو اتحادیه عرب در ماه آینده نیز نشست را در رابطه با بیت‌المقدس داشته باشند. بیش از ۲۰ کشور عضو اتحادیه عرب تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده‌ و گفته‌اند این اقدام به تنش و تخاصم در منطقه خواهد انجامید.

این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا بی‌طرفی این کشور در روند صلح خاورمیانه را به شدت خدشه‌دار کرده؛ به طوری که تشکیلات خودگردان فلسطینی رسما آمریکا را فاقد صلاحیت برای ادامه میانجی‌گری در بحران خاورمیانه دانسته‌ است و دیدار از پیش تعیین شده محمود عباس، رئیس این تشکیلات با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ را که قرار بود طی روزهای آینده صورت گیرد، لغو کرده است. بیانیه ۲۲ عضو اتحادیه عرب در حالی منتشر شد که در نوار غزه و مناطق فلسطینی برای سومین روز متوالی درگیری میان نیروهای اسرائیلی و معترضان فلسطینی ادامه یافت.

آمریکا متحدان بسیار نزدیکی در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب دارد. مصر، عربستان و امارات سه کشوری بودند که با وجود روابط نزدیک با کاخ‌سفید، بیانیه محکومیت تصمیم ترامپ را امضا کردند. در متن این بیانیه آمده، ایالات متحده با این اقدام ترامپ عملا خود را از میانجی بودن در روند مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان خلع کرد و این تصمیم به تنش‌های موجود عمق داد، بر خشم‌ها افزود و منطقه را با خطر خشونت و آشوب بیشتر روبرو ساخت.

آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خود را منزوی و در برابر اجماع ۱۴ عضو دیگر این شورا تنها دید.

منبع:اعلام الحربی

نظر شما