شناسهٔ خبر: 22928706 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در نشستی خبری صورت گرفت؛

تشریح فعالیت‌های پژوهشی جامعه المصطفی در هفته پژوهش

معاون پژوهشی جامعه المصطفی از فارغ‌التحصیلی ۴۵ هزار غیرایرانی از ۱۳۰ کشور و تحصیل ۴۰ هزار نفر در سطوح مختلف تحصیلی این مرکز علمی و تربیتی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا بی نیاز پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در ساختمان مرکزی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد به ارائه گزارشی از اقدامات پژوهشی المصطفی پرداخت.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی اظهار داشت: جامعة المصطفی العالمیه یک مرکز علمی و تربیتی بین المللی است که در شهرهای ایران بیش از 40 واحد آموزشی، مجتمع علمی و مراکز پژوهشی و فرهنگی دارد و همچنین در حدود 60 کشور نمایندگی دارد. 

وی در ادامه گفت: تا الان از 130 کشور بیش از 45 هزار نفر از طلاب و دانشجویان، معارف اسلامی را آموخته و فارغ التحصیل شده اند؛ حدود 40 هزار نفر در داخل و خارج از ایران نیز در سطوح مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری و همچنین از سطح یک تا سطح 5 و درس خارج مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام بی نیاز با بیان اینکه آموزش به مثابه شاخه و برگ های یک درخت است که شاخ و برگ های سبز آن آموزش هستند و گل ها و ثمرات آن تولیدات علمی وپژوهشی است، خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش مکمل و در کنار هم هستند و پژوهش سبب تعمیق شده و عمق علمی به آموزش می دهد و درخت تنومند سبز علم و معرفت، با پژوهش به ثمر می نشیند.

وی ادامه داد: هفته پژوهش فرصتی است تا تولیدات علمی و پژوهشی مراکز علمی و پژوهشی در معرض دید و سمع دیگران گذاشته شود و همچنین فرصتی برای تقدیر از نخبگان، پژوهشگران و محققان علمی است.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی بیان داشت: این مرکز هر ساله به لطف الهی تولیدات علمی و نتایج پژوهشی متنوع و مختلفی دارد که دارای برکات زیادی بوده است؛ در این فرصت مختصر گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های این مرکز در هفته پژوهش ارائه خواهم کرد.

وی تأکید کرد: هفته پژوهش در تمام مراکز علمی، تربیتی، فرهنگی و پژوهشی جامعة المصطفی در داخل و خارج ایران برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد؛ برخی از همایش ها، نشست های علمی و تخصصی و نمایشگاه های متنوعی در داخل و خارج کشور برگزار می شود؛ همچنین در برخی کشورها همزمان با هفته پژوهش، نمایشگاه های بین المللی کتاب برگزار می شود.

حجت الاسلام بی نیاز ابراز داشت: معاونت پژوهش این مرکز به عنوان متولی اصلی امر پژوهش و سیاست گذار امر پژوهش، به شکل متمرکز چند برنامه در این هفته خواهد داشت؛ يکي از اين برنامه ها افتتاح نمايشگاه آماری و اطلاع رسانی فعاليت های پژوهشی سالانه المصطفی است که در سالن نمايشگاه طبقه همکف ستاد مرکزی از روز شنبه ساعت 8:30 برگزار می شود.

وی ادامه داد: برنامه دوم در هفته پژوهش، برگزاری جلسات و سرکشی در مراکز آموزشی و پژوهشی المصطفی در ايران است؛ در این برنامه مسؤولان و مدیران پژوهشی مجموعه هر روز به یکی از مدارس و مراکز پژوهشی رفته و در جریان فعالیت های آن مرکز قرار خواهند گرفت.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی افزود: اقدام سوم که کاری متمرکز و با همکاری همه بخش های مجموعه انجام می شود، برگزاری نمايشگاه متمرکز و جامع دستاوردهای پژوهشی جامعة المصطفی در سالن قدس مجتمع امين است که با حضور حجت الاسلام مهدوي مهر قائم مقام ریاست جامعة المصطفی افتتاح می شود و به مدت یک هفته از 25 تا 30 آذر و در قالب 15 غرفه از 9 صبح تا 16 خواهد بود.

وی به تشریح دیگر اقدامات معاونت پژوهش در هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: برگزاری شورای جامعة المصطفی در پژوهشگاه بين المللی المصطفی که هر ساله اين شورا در هفته پژوهش برگزار می شود؛ در این شورا گزارشی از عملکرد و فعالیت های يکساله ارائه می شود و هم از زحمات پژوهشگاه و پژوهشگران تقدير می شود که با حضور رياست و مديران کل المصطفی همراه خواهد بود.

حجت الاسلام بی نیاز تصریح کرد: تکريم سالانه فعالان پژوهشی از دیگر برنامه های معاونت پژوهش المصطفی در این هفته است که کليه مدير مسؤولان مجلات و نشريات المصطفی در اين مراسم حضور خواهند داشت و از آن ها تقدير می شود.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: بيش از يکصد مجله و نشريه در جامعه المصطفی منتشر می شود که بخشی دارای مجوز و بخش دیگر در حال اخذ مجوز هستند؛ تا الان 48 مجله به عنوان مجلات تخصصي، علمی و دانش پژوهشي مجوز گرفته و فعال هستند.

معاون پژوهشی المصطفی یادآور شد: در همان جلسه از دبيران پژوهشي گروه هاي علمي تربيتي جامعه المصطفی نیز تجليل خواهند شد؛ جامعة المصطفی مجموعا 220 گروه علمي تربيتي داشته که هر گروه يک معاون پژوهشي دارد.

وی با بیان اینکه به اساتيد پژوهشگر برتر هديه اي به عنوان پژوهانه تعلق مي گيرد، تصریح کرد: جامعه المصطفی نيز به اساتيدی که پژوهش هاي فاخري داشته اند هديه اي تقديم خواهد کرد.

حجت الاسلام بی نیاز ادامه داد: اعضاي هيأت علمي که با معاونت پژوهش همکاري دارند و همچنين فعالان علمي و پژوهشي اين مرکز که در طول سال با معاونت هاي پژوهشي ارتباط داشته و يا طرح ها و پژوهش هايي ارائه داه اند، تقدير خواهند شد؛ این مراسم در روز دوشنبه 27 آذر در سالن عارف حسيني مدرسه علمیه امام خميني(ره) فلکه جهاد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه 68 انجمن و 20 تشکل پژوهشی در جامعة المصطفی قرار دارد، گفت: تجليل و تکريم از طلاب و پژوهشگران و فارغ التحصيلان نمونه در زمينه پژوهشي و همچنين تجلیل از انجمن هاي پژوهشي این مرکز از دیگر اقدامات در هفته پژوهش است.

معاون پژوهشی با اشاره به وجود 16 مرکز پژوهشی المصطفی در سراسر ایران، اظهار داشت: افزون بر تجلیل از این مراکز پژوهشی، از 18 پژوهشگر برتر نیز به شکل ویژه تقدير مي شود.

وی ادامه داد: مرکز مديريت حوزه های علمیه در مصلای قدس قم در هفته پژوهش يک نمايشگاه جامع دستاوردهاي حوزوي از سراسر کشور را برگزار خواهد کرد که جامعة المصطفی نيز در اين نمايشگاه شرکت خواهد کرد.

حجت الاسلام بی نیاز خاطرنشان کرد: در پايان هفته پژوهش، يکنشبه 3 دی، شورای پژوهش المصطفی در سالن اجتماعات ساختمان مرکزي با حضور آیت الله اعرافي برگزار مي شود که کليه مديران ارشد و معاونين پژوهشي واحدهاي جامعة المصطفی در آن جلسه حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نخستین برنامه شورای پژوهشی المصطفی رتبه بندي و اعلام نتيجه صفوف و مراکز داخلي و خارجي کشور است که هر سال در ایران و دو سالانه در خارج برگزار می شود، گفت: همچنين در اين شورا از برخي آثار جديد المصطفي رونمايي مي شود که براي نخستين بار در سال گذشته منتشر شده و از بيش از 100 اثر رونمايي مي شود.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی ابراز کرد: جامعة المصطفی ده ها همايش و صدها نشست علمي و پژوهشي در بخش هاي مختلف، در سال برگزار می کند که با همکاری معاونت پژوهشی این مرکز انجام می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: حدود 500 هزار جلد در کتابخانه جامعة المصطفی فهرست نويسي شده و تهيه سامانه جامع اطلاعات پژوهشي، سامانه محققان، نشريات و مجلات المصطفي از ديگر ان اموراتي است که در دست اقدام است.

حجت الاسلام بی نیاز در پایان گفت: کتابخانه مرکزي جامعة المصطفی در مجتمع امين این مرکز در منطقه سالاریه شهر مقدس قم و بخش های ديگر در کتابخانه هاي مجتمع هاي آموزشي المصطفي است که محققان با عضویت در آن ها، مي توانند به این منابع دسترسي داشته باشند./840/پ۲۰۱/ی

نظر شما