شناسهٔ خبر: 22921811 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهرازگرانی برنج دراصفهان گزارش می‌دهد

ممنوعیت واردات بهانه‌ای برای افزایش چندبرابری قیمت برنج

اصفهان- به دنبال ممنوعیت واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی شاهد افزایش چند برابری قیمت برنج در اصفهان ظرف ۲۴ ساعت و باز شدن راه احتکار از سوی سودجویان هستیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - عاطفه قلعریز: واردات بی رویه برنج خارجی طی سال های گذشته ضربه سنگینی بر بازار عرضه و فروش برنج ایرانی زد اما اکنون در تصمیمی ناگهانی، شاهد اعلام ممنوعیت واردات برنج هستیم که در گام اول افزایش چند برابری قیمت برنج در عرض ۲۴ ساعت را رقم زد.

این وضعیت به گونه ای است که هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج خارجی در عمده فروشی که نرخ آن ۴۶ هزار تومان بود و با نرخ ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید اکنون در مراکز عمده فروشی هر کیسه ای ۶۰ هزار تومان شده و با قیمت گزاف به دست مصرف کننده می رسد.

ممنوعیت واردات برنج راه مافیای برنج را برای سودجویی در چنین شرایطی بازتر کرد و با اعلام این دستورالعمل به فکر انبار کردن برنج‌های خارجی افتادند تا در شرایط کمبود برنج در بازار آن را با قیمت های چندبرابر مصوب به فروش برسانند. این در حالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار استان اصفهان می‌گویند برنج به حد کافی در بنادر و حتی انبارهای اصفهان ذخیره داریم و جای نگرانی وجود ندارد.

ممنوعیت واردات برنج در حالی است که عمده خانوار ایرانی برنج خارجی مصرف می کردند

نگرانی از زمانی آغاز می‌شود که مسئولان امر تا جلسه تنظیم بازار تشکیل دهند و وارد عمل شوند و انبارهای استان را به گفته خود ماهانه رصد کنند، مافیای برنج بدنبال جمع کردن برنج در انبارهای مخفی در بنادر است و گزارش‌های مردمی به خبرنگار مهر حکایت از افزایش بی رویه قیمت در سطح بازار و کمبود برنج دارد.

مسئله ممنوعیت واردات برنج خارجی در حالی است که عمده خانوار ایرانی به خاطر گران بودن قیمت برنج ایرانی، برنج خارجی مصرف می کردند و در شرایطی که دولت انتظار دارد با کمبود برنج خارجی در بازار، مردم مصرف خود را به برنج داخلی تغییر دهند با قیمت ۱۴۰ هزار تومانی هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی، عملا این خواسته محقق نمی شود و در نهایت این طرح منتج به گران تر شدن برنج مصرفی غالب مردم که همان برنج خارجی است، می شود.

 انتظار دولت برای مصرف برنج ایرانی در کشور با این ابهام روبرو است، که آیا تنها مناطق شمال ایران می توانند مصرف برنج کل ایرانیان را تامین کنند و دوم اینکه آیا تمام اقشار مردمی توان خرید برنج ایرانی را با این قیمت دارند که چه بسا وقتی سفره برنج خارجی به طور کامل جمع شود، قیمت برنج ایرانی بیش از نرخ کنونی می‌شود.

 به طور قطع پر واضح است که جواب هر دو سوال منفی است و ممنوعیت کامل برنج خارجی یک امر غیر ممکن است.

برنج های خارجی در انبار سودجویان

رئیس اتحادیه سقط فروشان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: قیمت برنج به دنبال ممنوعیت واردات برنج، گران شد و برخی گروه های مافیایی با انبار کردن برنج خارجی به دنبال افزایش چند برابری قیمت آن هستند.

وی بیان داشت: برنج خارجی ۱۰ کیلویی که کیسه ای ۴۶ هزار تومان بود در کمتر از ۲۴ ساعت در ابتدا به ۵۰ هزار تومان رسید و هم اکنون قیمت برنج در عمده فروشی ها به ۵۸ هزار تومان می‌رسد.

جریانی که امروز در خصوص برنج پیش آمده، چند ماه پیش در خصوص شکر رخ داد و باید مردم برای تهیه چند کیلو شکر به فروشگاه های خاصی، مراجعه کرده و این کالا را با قیمت چندبرابری می خریدند

رضا منتظری تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان باید ناظر و پاسخگوی افزایش قیمت و کمبود برنج باشد.

وی با اشاره به اینکه برنج یکی از اقلام اساسی در سبد غذایی مردم است، گفت: جریانی که امروز در خصوص برنج پیش آمده است و با کمبود و گران شدن قیمت آن مواجه هستیم چند ماه پیش در خصوص شکر رخ داد و باید مردم برای تهیه چند کیلو شکر به فروشگاه های خاصی، مراجعه کرده و این کالا را با قیمت چندبرابری می خریدند.

رئیس اتحادیه سقط فروشان اصفهان با اظهار اینکه انبار کردن برنج و عدم توزیع مناسب آن در سطح بازار به منظور افزایش قیمت برنج بزرگترین آسیب را به مردم وارد می‌سازد، ادامه داد: این نوع مسائل در حالی اتفاق می افتد که وقتی یک مغازه دار قیمت کالایی را هرچند اندک، افزایش می‌دهد تذکرات متعددی از سوی تعزیرات و بازرسی اصناف دریافت می کند و در نهایت ملزم به پرداخت جریمه می شود.

ستاد تنظیم بازار اصفهان منفعل در برابر تصمیم دولت

با ممنوعیت واردات برنج شاهد آشفتگی و به هم خوردن تنظیم بازار برنج در اصفهان بودیم و بر همین اساس تلاش کردیم، با اعضای ستاد تنظیم بازار استان مصاحبه ای در این خصوص داشته باشیم، که سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان، توپ را داخل زمین روابط عمومی انداخت و حسین توکل، مدیر روابط عمومی این سازمان در خصوص افزایش قیمت، کمبود برنج و فضای احتکاری که در این بازار رخ داد، گفت: به دلیل اینکه وزارت جهاد کشاورزی جلوی واردات برنج را گرفته، تنظیم بازار به هم خورده است.

در پی تماس با جهاد کشاورزی اصفهان نیز سخنگوی این سازمان با اعلام اینکه قطعا بدنبال دستورالعمل ممنوعیت واردات برنج، بازار عکس العمل نشان می‌دهد، به مهر گفت: این یک امر عادی است.

محمد موسوی با اشاره به اینکه برنج به میزان کافی در انبارها هست و کمبود برنجی وجود ندارد، ادامه داد: این دستور العمل یک دستور العمل کشوری است و باید مسئولان کشوری پاسخگو باشند.

البته این گفته وی در حالی است که با این دستور العمل کشوری امروز بازار برنج اصفهان، به هم ریخته است و شاهد احتکار برنج در اصفهان هستیم که بیشتر به نظر می‌رسد به جای حمایت از تولید داخلی، این دستورالعمل تنها در جهت داغ کردن بازار برنج خارجی و در نهایت پس از مدتی افزایش قیمت آن، سوق پیدا کند.

نظر شما