شناسهٔ خبر: 22920938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سبوی ساسانی در تور صیادان گیلان

رشت - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: ظرف سفالی به شکل سبو متعلق به اوایل دوره اسلامی و شاید اواخر ساسانی، در تور پره صیادان روستای پشته جوکندان از توابع شهرستان تالش در غرب استان کشف شد.

صاحب‌خبر -

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صیادان پره ماهی گیری روستای پشته جوکندان در پی فعالیت های تورریزی در ساحل، ظرف یاد شده را کشف کردند.
وی در تشریح جزئیات این خبر ادامه داد: این ظرف سفالی که به شکل کوزه یا سبوی شکسته بزرگ است، به صورت یک کوزه بزرگ دسته دار بوده که رنگ بدنه آن نخودی تیره و دارای خمیره ای به رنگ خاکستری است.
جهانی افزود: در زیر لبه تزئینات نقش کنده به صورت دوایر افقی و خطوط عمودی در میان کادرهای افقی وجود دارد و بر روی بدنه این کوزه سفالی بویژه داخل ظرف، رسوبات دریایی که شامل صدف های دریایی است، مشاهده می شود که نشانگر قرار گرفتن طولانی مدت در زیر آب دریاست.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رنگ و فرم بدنه و خمیره این ظرف سفالی که به شکل یک کوزه یا سبوی بزرگ است، می توان عنوان کرد که این ظرف متعلق به اوایل دوره اسلامی و یا شاید اواخر ساسانی باشد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: به دلیل فقدان نمونه های قابل مقایسه در منطقه هم اکنون نمی توان با قطعیت دوره تاریخی مرتبط به اثر را کشف کرد ولی تحقیقات و بررسی های باستان شناختی و علمی بر روی ظرف کشف شده، ادامه دارد.
تالش در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و از مناطق کهن استان با سابقه تمدنی باستانی محسوب می شود. این شهرستان از سه جهت به کوه‌های تالش که ادامه رشته کوه‌های البرز هستند و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی می‌شود. کشف آثار تمدن 4500 ساله در ییلاق نوه دیی تالش جلوه‌های بیشتری به این منطقه خوش آب و هوا داده ‌است.
خبرنگار:مرضیه ضامن ** انتشاردهنده:امیرحسین کبیری
1881/2007

انتهای پیام /*

نظر شما