شناسهٔ خبر: 22920420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تصمیم روحانی به کاهش ردیف‎های بودجه علی‎رغم فشارها/ باید بدانیم پول‌ها کجا می‎رود و چه می‎شود/۲

سیاست > دولت - رئیس‌جمهور گفت: اگر روند سال‌های گذشته ادامه پیدا کند به فرض محال دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند، اما دولت بعدی نخواهد توانست. در واقع ما در یک بن بست قرار می‌گیریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست علنی امروز یکشنبه 19 آذرماه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال 97 که به مجلس تقدیم شد، گفت: سال‌های گذشته در قانون بودجه، ردیف اندر ردیف درست شده بود. ردیف ها در لایحه بودجه امسال کاهش پیدا کرده است. به ما کمک کنید که این تغییر تصویب شد. حتما به شما مراجعه می کنند و فشار می آورند، باید بتوانیم بر این ردیف ها نظارت کنیم تا روشن باشد این پول کجا می رود؟ کجا مصرف می شود؟ اگر روند سال های گذشته ادامه پیدا کند، به فرض محال دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند اما دولت بعدی نخواهد توانست. در واقع ما در یک بن بست قرار می‌گیریم.

اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است:

*در بودجه امسال برای همه چالش های اصلی کشور ورود کردیم و این روند را در 4 سال آینده ادامه خواهیم داد. تلاش در دولت یازدهم ثبات و آرامش اقتصادی بود. می خواستیم لوکوموتیو و قطار روی ریل قرار گیرد، حالا سرعت و قدرت لازم می خواهیم. باید با سرعت پیش برویم و به اهداف مان برسیم. سال‌های گذشته از ابتدای سال نگران رشد اقتصادی بودیم چون با رشد منفی مواجه بودیم.

*می خواهیم اقتصاد کشور دارای رشد، تورم قابل کنترل، اشتغال قابل قبول، قرار گرفتن صندوق های بازنشستگی و بانک ها در مسیر درست و بودجه ریزی شفاف باشد. در اشتغال حرکت بزرگ بوجود بیاوریم و در حوزه رفع فقر قدم بلند برداریم.

*بودجه 97 بودجه ای براساس اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است. در گذشته شرایط ما به گونه ای بود که می بایست دولت مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. در دولت یازدهم در همه سال ها رشد مثبت داشتیم جز در سال 92. که رشد سال قبلش براساس اعلام بانک مرکزی منفی 6.7 و براساس اعلام مرکز آمار منفی 7.4 بود.

*قدم های بلندی در دولت دوازدهم برداشته شد تا به طور متوسط، سالانه رشد بالای 5 درصد داشته باشیم. اگر دست به دست هم دهیم از این مشکلات عبور می کنیم.

*تورم در دولت یازدهم مهار شد و هدف‎گزاری این بود که تورم یک رقمی شود. می خواستیم سال آخر دولت، تورم یک رقمی شود اما یک سال زودتر تورم یک رقمی شد، تلاش ما این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

*در حوزه اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ما است، در انتخابات نیز یکی از مسائل اصلی اشتغال بود و همه کاندیداها به مردم قول اشتغال و کاهش بیکاری می دادند. در دو فصل آغازین امسال نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما 750 هزار نفر است که تا پایان سال متناسب با فصل های بعدی باید ببنیم آمار چه طور می شود. البته این اشتغال با نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد.

*پیش بینی می شود در سال آینده نیروهای فعال جدید در بازار کار حدود 840 هزار نفر باشد. یعنی ما باید حرکت بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم. در لایحه بودجه امسال یک مسئله مهم اشتغال است، با درآمدی که در تبصره 18 پیش بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‎ها این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می گذارد.

*در گذشته تجربه بسیار بدی در اشتغال داشتیم. هر دولتی آمده در اشتغال کاری کند، وامی را تقسیم کرده ولی به نتیجه مثبت نرسیده است. تلاش ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه صرف کنیم.

27214

برچسب‌ها:

نظر شما