شناسهٔ خبر: 22919092 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

شکل بدن شما اطلاعاتی در مورد سلامتی تان می دهد

شکل بدن تنها ظاهر یک نفر را توصیف نمی‌ کند، بلکه اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت کلی نیز به ما می‌ دهد

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت> به شکل بدن و سایز اندام های خود بیشتر توجه کنید. این مسئله نه تنها به زیبایی شما مربوط می شود، بلکه ارتباط مستقیم با سلامت جسمی تان دارد.

 شکل اندامتان در مورد سلامت شما حرف می زنند، به آنها گوش دهید

به گزارش شفا آنلاین:شکل بدن تنها ظاهر یک نفر را توصیف نمی‌ کند، بلکه اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت کلی نیز به ما می‌ دهد. در اینجا 5 شکل بدنی و هشدارهای آنها در مورد وضعیت سلامت <health status>شما معرفی شده است:


1. ارتباط پاها و مچ پای ضخیم با سلامت بدن

شکل بدن شما اطلاعاتی در مورد سلامتی تان می دهد

ضخیم شدن تدریجی مچ پا می ‌تواند نشانه ورم و تجمع مایع در بافت های پای شما باشد. در بسیاری از زنان این مورد ممکن است در دوره قاعدگی اتفاق بیفتد. در برخی از افراد نیز خوردن نمک زیاد موجب تورم مچ ‌ها خواهد شد. بسیاری از ما نیز به هنگام پرواز با هواپیما با این عارضه مواجه می ‌شویم. اما در طولانی مدت این عامل می ‌تواند نشانی از بروز عارضه قلبی و یا کلیوی باشد و نشان ‌دهنده آن است که این ارگانها نمی ‌توانند به طرز صحیح مایعات و سموم را از بدن خارج کنند. از آنجایی که تجمع مایع در دراز مدت با خطرات جدی همراه است بهتر است که با دیدن این علامت هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

2. ارتباط افزایش سایز گردن با سلامت بدن

سایز دور گردن به همان اندازه شاخص توده بدنی می تواند حاوی اطلاعات سلامتی باشد. حتی سایز دور گردن را می ‌توان به جای شاخص توده بدنی جهت تشخیص چاقی در کودکان به حساب آورد.سایز دور گردن شاخص عوارض قلبی و عروقی نیز هست. علاوه بر این به طور مستقیم با آپنه خواب و یا قطع تنفس در خواب مرتبط است که می‌ تواند میزبان مشکلات سلامتی بسیاری باشد. برای تشخیص غیر طبیعی بودن سایز گردن باید بدانید گردنتان زمانی که در وزن ایده‌ آل بوده ‌اید چه ضخامتی داشته است. در غیر این صورت می‌توانید از محاسبه ‌گرهای آنلاین که جهت اندازه گیری چربی بدن ساخته شده ‌اند استفاده کنید.


3. ارتباط چاقی کمر با سلامت بدن



بر اساس مطالعات، مشخص شده افرادی با وزن متوسط که چنین چربی‌ های شکمی دارند بیش از افراد چاق در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. مقصر اصلی لایه ‌ای از چربی به نام امنتوم omentum است. امنتوم به چربی داخل شکمی هم معروف است و به دلیل نزدیک بودنش به ارگانهای مهم شکمی به سرعت می ‌تواند خود را به کبد برساند و یا از دیواره رگ‌ها وارد جریان خون شود. چربی شکمی یکی از علائم ابتلا به سندرم متابولیک metbolic syndrome است و با بیماری قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. پزشکان برای تشخیص رسمی سندرم متابولیک، چاقی را با داشتن حداقل دور کمر ۱۰۱ سانتی ‌متر برای مردان و ۷۶ سانتی ‌متر برای زنان شناسایی می‌ کنند. هرچند که این سایز می‌ تواند در نژادهای مختلف متفاوت باشد.


4. ارتباط هیکل گلابی شکل با سلامت بدن

اندام گلابی شکل نشانه ‌ای از داشتن رژیم نامناسب غذایی است و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش خواهد داد. نتایج مطالعات اخیری که در آمریکا انجام شده نشان می‌ دهد که چربی ‌های ذخیره شده در باسن (چربی‌ های گلوتئال gluteal fat) نیز با خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط مستقیم دارند.



5. ارتباط پاهای استخوانی با سلامت بدن

پاها و بازوهای لاغر و در واقع توده عضلانی کم هم می ‌تواند یکی از فاکتورهای داشتن بیماری قلبی و زندگی کوتاه باشد. در طول چند سال گذشته مطالعات پژوهشی نشان داده اند که توده عضلانی به طور مستقیم با سلامت و طول عمر در ارتباط است. با افزایش سن، توده عضلانی به تدریج شروع به کوچک شدن می‌ کند. توده عضلانی به طور طبیعی در سنین نوجوانی با نرخ یک درصد در سال کاهش می یابد و این میزان در ۴۰سالگی به ۸ درصد می رسد. پس از این سن نیز درصد کاهش باز هم افزایش خواهد یافت. اما کاهش بیش از این مقدار می ‌تواند خطرناک باشد.avayesalamati

نظر شما