شناسهٔ خبر: 22918166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ابراز نگرانی اصلاح‌طلبان از معطل‌ماندن مطالبات

مردم از امید عبور خواهند کرد؟

صاحب‌خبر -

انجمن‌اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف روز گذشته ۱۸ آذر، مراسم بزرگداشت روز دانشجو را با حضور محمدرضا خاتمي، عبدالله رمضان‌زاده، محمود صادقي و قاسم ميرزايي‌‌نکو برگزار کرد. بعد از تشريفات عادي مراسم، دبير جديد انجمن، حنيف حضرتي، بيانيه روز دانشجوي اين تشکل را قرائت کرد. بيانيه با گراميداشت شهداي دانشجو از ۱۶ آذر تا سال ۸۸ آغاز شد. در بخش‌هاي ابتدايي بيانيه، نوشته شده بود: «دانشجو و دانشگاه هرچند رنجور و بيمار از جور دشمن و هرچند دل‌شکسته و دل‌آزرده از جفاي دوست، ايستاده و مي‌ايستد». انجمن‌اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف در بيانيه خود به مسائل جهان اسلام نيز توجه کرده بود؛ از فاجعه‌اي که در يمن در حال رخ‌دادن است، تا مسئله جريان تکفيري در جهان اسلام و موضوع فلسطين و هفت دهه ظلمي که بر آن رفته. در اين بيانيه درباره مسائل داخلي نوشته شده بود: «کمتر از يک سال پيش، مردم ما به پشتوانه تمامي اقشار بالاخص زنان، جوانان، دانشجويان و اقليت‌هاي مذهبي، پاي صندق‌هاي رأي آمده و انتخاب کردند که به عقب بازنگردند. رئيس‌جمهور وعده داد که پاسدار حقوق شهروندي باشند و در اين راه ايستادگي کنند؛ اما بسياري از آنچه در صحنه عمل رخ داده، اين را القا مي‌کند که ظاهرا در بر همان پاشنه سابق مي‌‌چرخد». در ادامه به موضوع سپنتا نيکنام، عضو زرتشتي شوراي شهر يزد و برخي محدوديت‌هاي ديگر اشاره شد. در اين بيانيه بر مشکلات صنفي دانشجويي ازجمله صدها دانشجوي ستاره‌دار، بيش از ۲۰ پرونده قضائي براي فعالان دانشجويی و مشکل دانشگاه صنعت نفت آبادن نيز تأکيد شده بود.
خاتمي:  هرکسي مسئوليت بيشتري دارد، بايد پاسخ‌گوتر باشد
محمد‌رضا خاتمي، اولين سخنران اين مراسم بود. نايب‌رئيس مجلس ششم شوراي اسلامي رسالت اصلي دانشگاه را تلاش براي آبادي و عمران کشور دانست و گفت: «شايد اگر از مردم عام بپرسيم مشکل چيست، بگويند بي‌کاري؛ اما اگر از دانشجويان بپرسيم به ريشه‌هاي بي‌کاري اشاره مي‌کنند». خاتمي معتقد است اين رسالت باعث مي‌شود دانشجويان به نقد و بازخواست نهادهاي مسئول بپردازند. او افزود: «امروز اجماع عموم مردم و عموم حاکمان اعم از چپ، اصلاح‌طلب يا اصولگرا، تندرو يا کندرو، بر اين است که اوضاع کشور خوب نيست». خاتمي ادامه داد: «فارغ از هياهوي سياسي و حواشي، بعضي از بحث‌ها بايد در دانشگاه بررسي شود؛ مباحثي که اگر به آنها بپردازيم، از دور عقب‌افتادگي خارج مي‌شويم. او درباره مبارزه با فساد گفت: «ما ناظر بر ناظر گذاشتيم. بايد بررسي شود دنيا با فساد چطور مقابله کرده است. مگر مي‌شود در پشت درِ بسته بنشينيم و مسائل را حل کنيم. بايد شفافيت و پاسخ‌گويي وجود داشته باشد و افراد به نسبت اختيارات خود، بايد پاسخ‌گو باشند». خاتمي در‌اين‌باره افزود: «هرکسي بيشترين مسئوليت و اختيار را دارد، بايد بيشترين پاسخ‌گويي را داشته باشد».
در ادامه برنامه، میهمانان ديگر، هرسه روي سن حاضر شدند تا به سؤالات داشجويان پاسخ دهند.  ميرزايي‌نکو، عضو فراکسيون اميد، در جواب به عملکرد فراکسیون امید گفت: «روزي تحکيم وحدت از خاتمي عبور کرد و اگر اين فراکسيون نيز نتواند مردم را نمايندگي کند، مردم از آن عبور خواهند کرد». در ادامه پرسش‌هاي شفاهي، يکي از دانشجويان دختر، سه مسئله را با محمود صادقي در ميان گذاشت؛ نخست به موضوع بازگشت استادي که به جرم تعرض به يکي از دختران دانشگاه در حکم بدوي از دانشگاه اخراج شد اما با دادگاه تجديدنظر به دانشگاه برگردانده شد، اشاره کرد و صادقي دراين‌باره گفت: «البته اين اتفاق رخ نداده است. بنده از طريق وزارت علوم اين موضوع را پيگيري و با قائم‌مقام وزير صحبت کردم که طبق اطلاعات رسيده، ايشان هنوز به کار برنگشته و احتمالا به‌عنوان عضو پژوهشي در يکي از پژوهشکده‌ها به کارش ادامه مي‌دهد. بنده از تعهد دانشجويان براي پيگيري اين موضوع خشنود هستم». مسئله دوم حمايت صادقي از مسعود غلامي در جريان رأي اعتماد بود که صادقي هرچند عمل‌کرد فعلي غلامي را «خوب» دانست؛ اما گفت: «با وجود حمايت از غلامي براي کسب رأي اعتماد در مجلس، ولي تعارفي با او يا هيچ‌يک از وزرا نداشته؛ چون ما با هيچ‌کسي عقد اخوت نبسته و چک سفيدامضا نداده‌ايم؛ حتي اگر لازم باشد سؤال و استيضاح خواهيم کرد». مسئله نهايي، موضع محمود صادقي در ورود زنان به ورزشگا‌ه‌ها بود؛ صادقي با تأکيد بر اينکه در فراکسيون اميد دنبال حل اين موضوع است، افزود: «بايد در فضاي کلي توسعه سياسي و آزادي‌ها حرکت کنيم، ولي از وضعيت معيشتي مردم يعني مسئله فقر، بي‌کاري، حاشيه‌نشيني، طلاق، اعتياد و... غافل نشويم. قطعا نبايد از اين مسائل اصلي و بااولويت مهم غافل شويم. خيلي از مسائل اصلي‌تر از حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد که بايد به آنها توجه کنيم».
رمضان‌زاده: منتقد دولت هستم اما  اولويت‌هاي آن  را قبول دارم
عبدالله رمضان‌زاده نيز در‌اين‌باره گفت: «بنده جزء موافقان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستم اما واقعيت آن است که حکومت و دولت فقط به خواسته‌هاي ما روشنفکران جواب نمي‌دهد و اولويت‌هاي ديگر جامعه را در نظر مي‌گيرد که يکي از مهم‌ترين آنها رفع بي‌کاري است». سخنگوي دولت اصلاحات افزود: «بر همين اساس آقاي روحاني اولويتش را تأمين نيازهاي اوليه براي رفع فقر مطلق گذاشته است. آقاي روحاني از هر کاري که باعث تنش و مانع از دستيابي به اين هدف مي‌شود، پرهيز مي‌کند. بنده از منتقدان دولت روحاني هستم اما معتقدم اولويت‌بندي‌هاي درستي را در پيش گرفته است». او در ادامه گفت: «اگر از هزار خانواده اولويت‌هايش را بپرسيم، قطعا بين رفع حصر و رفع بي‌کاري به رفع مشکل بي‌کاري تأکيد مي‌کند؛ چون خانواده‌هايي وجود دارد که در آن مادر، پدر و فرزندان بي‌کار هستند. در چنين شرايطي اگر دولت دنبال اولويت‌هاي دسته دوم برود، شرايط کشور به سمت تنش پيش مي‌رود؛ نتيجه تنش، عدم سرمايه‌گذاري، فرار سرمايه و فرار نخبگان از کشور است. اين يعني روحاني بايد از اين موارد پرهيز کند». رمضان‌زاده هرچند خود را منتقد دولت دانست اما اولويت‌هاي آن را تأييد کرد. استاندار سابق کردستان در پاسخ به اين پرسش که جنبش دانشجويي در‌حال‌حاضر بايد چه کاري انجام دهد، ضمن توضيح شرايط نامناسب سرمايه‌هاي اجتماعي در ايران و نبود سازمان‌هاي مردم‌نهاد قابل اعتماد مردمي گفت: «در چنين شرايطي جنبش دانشجويي مي‌تواند با تشکيل حلقه‌هاي اعتمادساز کوچک منشأ اعتمادسازي شود. ما به جنبش دانشجويي نياز داريم که اين نياز در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. جنبش دانشجويی و دانشگاه‌ها بايد دوباره به‌عنوان مرجع اعتمادساز شکل بگيرند که اين يک ضرورت براي کشور محسوب مي‌شود».
ميرزايي‌نکو:  رفع حصر نبايد برنده‌اي داشته باشد
قاسم ميرزايي‌نکو به‌عنوان عضوي از کميته رفع حصر مجلس اهم بحث خود را به حصر اختصاص داد. او در اين زمينه گفت: «زماني که آقاي کروبي در بيمارستان بستري شد، بنده و آقايان حيدري و هاشم‌زايي از نمايندگان تهران به ملاقات ايشان رفتيم که به ما اجازه ملاقات داده نشد و با همسر ايشان هم صحبت کرديم... .بعد از اين مسئله به اين جمع‌بندي رسيديم که ما حرکتي را در داخل فراکسيون در اين زمينه انجام دهيم. نهايتا کميته‌اي تشکيل و مقرر شد ابتدا با سران قوا و سپس شوراي عالي امنيت ملي کشور و وزارت اطلاعات هم صحبت‌هايي انجام شود». اين عضو فراکسيون اميد دو مؤلفه مهم رفع حصر را يکي «برنده‌نداشتن» آن و ديگر پررنگ‌نشدن نام کسي در اين زمينه دانست و در‌اين‌خصوص کمي از خبري‌شدن جزئيات آن خودداري کرد. اين نماينده مجلس همچنين در رابطه با شرايط و وضعيت جريان اصلاحات به دانشجويان توصيه کرد که مقاله اخير سعيد حجاريان را در مجله «چشم‌انداز ايران» بخوانند.

نظر شما