شناسهٔ خبر: 22917604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح مرتعداری چندمنظوره در سطح 105 هزار هکتار در گلستان اجرا می شود

گرگان – ایرنا – معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تهیه و اجرای طرح مرتعداری چند منظوره در سطح 105 هزار هکتار از مراتع استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

عبدالرحیم لطفی روز شنبه در گزارشی از آخرین وضعیت مراتع استان به ایرنا اعلام کرد که این طرح با هدف اصلاح، احیا و تقویت مراتع وافزایش درآمد ذینفعان این منابع ملی پیگیری می شود.
او افزود: بررسی تخریب های احتمالی موجود در مراتع، وضعیت اجتماعی- اقتصادی و طبیعی، مطالعه پوشش گیاهی، برنامه ریزی های اصلاحی و احیا، برنامه های مدیریتی و بهره برداری، حفاظتی، آموزشی و ترویجی و نظارت و پایش از جمله اقداماتی است که در طرح های چند منظوره مرتعداری بررسی می شود.
لطفی گفت: در طرح مرتعداری چند منظوره سایر ظرفیت و کاربری های سازگار با طبیعت عرصه های مرتعی شناسایی و معرفی می شود تا برای بهره برداری از آن و کمک به اقتصادی کردن واحدهای بهره برداری و همچنین ساماندهی جمعیت بهره بردار استفاده شود.
وی با تاکید بر شناسایی سایر استعدادهای مراتع گلستان تصریح کرد: مراتع استان دارای توانمندی های بالقوه ای است که با شناسایی این ظرفیت ها، بستر مناسبی برای بهره برداری اصولی و بهینه از اراضی مرتعی با مشارکت جوامع محلی و دامداران ایجاد می شود.
معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان افزود: دراین طرح به جای استفاده از علوفه مراتع برای دام ها از سایر استعدادهای مراتع مثل کشت گیاهان دارویی، نهال های مثمر و غیرمثمر (زارعت چوب) و تولید علوفه و یونجه، آبزی پروری، زنبورداری، کشت نباتات علوفه ای، طبیعت گردی، پرواربندی دام و پرورش ماکیان نیز استفاده می شود.
به گفته وی؛ این طرح در برخی از مراتع استان تهیه شده و در حال ارسال به کمیته فنی اداره کل برای تصویب جهت اجرا است.
وی افزود: طبق آمار سال 1396 مراتع استان در قالب 275 محدوده یا سامانه عرفی برنامه ریزی شده که 208 فقره آن دارای طرح مرتعداری بوده و 122 طرح مرتعداری به دامداران ذیحق واگذار شده است.
مساحت مراتع گلستان حدود 862 هزار هکتار می باشد که دارای غنای گونه ای فراوانی هستند و نقش مهمی در توسعه دامپروری استان دارد.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

نظر شما