شناسهٔ خبر: 22917124 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

معاون تربیت و آموزش ناجا از فراهم شدن امکان جذب سربازانی با مدرک تحصیلی کتابداری در نیروی انتظامی در آینده نزدیک خبر داد. امیرحسین یاوری با اشاره به تفاهمنامه اخیر میان نیروی انتظامی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهارکرد:

صاحب‌خبر -

خبرخوش برای سربازان دارای مدرک کتابداری

معاون تربیت و آموزش ناجا از فراهم شدن امکان جذب سربازانی با مدرک تحصیلی کتابداری در نیروی انتظامی در آینده نزدیک خبر داد. امیرحسین یاوری با اشاره به تفاهمنامه اخیر میان نیروی انتظامی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهارکرد: یکی از موارد مطرح شده در این تفاهمنامه موضوع سربازان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته کتابداری و رشته‌های مرتبط با آن بود.

او ادامه داد: بر این اساس طی هماهنگی‌های انجام شده با نهادکتابخانه‌های عمومی کشور سربازانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته کتابداری یا دیگر رشته‌های تابع آن باشند، می‌توانند دوران سربازی خود را به عنوان کتابدار و مسوول کتابخانه در رده‌های مختلف نیروی انتظامی سپری کنند. معاون تربیت و آموزش ناجا درباره اینکه آیا ممکن است به این افراد کسرخدمت یا معافیت داده شود، به ایسنا گفت: کسرخدمت یا معافیت از سربازی ضوابط خود را دارد و این موارد را شامل نمی‌شود اما نیروی انتظامی برای استفاده بهینه از توانمندی‌های سربازان این افراد را در رده‌های مورد نیاز و مرتبط با تخصص خود به‌کارگیری خواهد کرد. به گفته یاوری، سازوکار جذب این سربازان به زودی اعلام و اجرایی خواهد شد.

یاوری اوایل هفته پیش از هدف‌گذاری این نیرو برای ترویج کتابخوانی و احداث کتابخانه در کلانتری‌ها خبر داده بودکه به نظر می‌رسد تصمیم اخیر نیز در همین راستا اتخاذ شده باشد.

۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر؛ آخرین آمار تخمینی ایدز در کشور

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مبتلایان به ایدز در ایران شناسایی نشده‌اند، گفت: تخمین زده می‌شود ۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند.

پروین افسر کازرونی درباره افزایش انتقال ایدز از طریق ارتباط جنسی گفت: این مساله که انتقال ایدز از طریق ارتباط جنسی رو به افزایش است به مداخلات جامعی برمی‌گردد که در ارتباط با بحث پیشگیری از انتقال اعتیاد تزریقی از سال ۸۴ و ۸۵ شروع شد و به صورت جامع در قالب مراکز کاهش آسیب، درمان متادون نگه‌دارنده و توزیع سرنگ در جمعیت معتادان تزریقی به آن پرداخته و باعث شد گسترش انتقال در این گروه کنترل شود. او با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد افرادی که مبتلا هستند از وضعیت خود خبر ندارند، به ایلنا گفت: یعنی فردی بوده که سال‌ها قبل اعتیاد تزریقی داشته و بعد بهبود پیدا کرده و دیگر اعتیاد ندارد، ازدواج کرده و بچه‌دار شده اما نسبت به تست اچ‌ای وی آگاه نبوده و آن را انجام نداده است. آن ۶۰ درصدی که مبتلا هستند و از وضعیت خودشان آگاه نیستند در اکثر مواقع آلودگی را به همسر یا شریک جنسی‌شان منتقل می‌کنند. کازرونی با اشاره به مواردی که از نظر انتقال جنسی شناسایی شده‌اند، گفت: از همه زنانی که تشخیص داده شده‌اند، حدود ۵۰ درصد زنانی هستند که همسر فرد مبتلا بوده و آنها تحت عنوان انتقال جنسی مبتلا شده‌اند.

در حق سمن‌ها جفا کرده‌ایم

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از نحوه تعامل دولت با سازمان‌های مردم نهاد در ایران گفت: ما در حق سمن‌ها جفا کرده‌ چون آنها را به درستی هدایت نکرده‌ایم.

کاوه مدنی افزود: واقعیت این است آنچه امروز در ایران در مورد سمن‌ها دیده می‌شود با تعریف استاندارد سمن در دنیا فاصله بسیاری دارد.

او با اشاره به وابستگی مالی برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد به بخش‌های دولتی اظهار کرد: در همه کشورها، تشکل‌ها برای پیشبرد امور مورد نظرشان به دنبال تامین بودجه هستند اما نحوه تامین آن موضوع بسیار مهمی است زیرا اگر بخش دولتی بخواهد به سمن‌ها بطور مستقیم پول تزریق کند، به آنها جفا کرده‌ است. معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کمک مالی مستقیم بخش‌های دولتی به سمن‌ها در برخی از موارد می‌تواند باعث انحراف آنها از وظایف و رسالت اصلیشان ‌شود، تاکید کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید به نحوی بودجه مورد نیاز خود را تامین کنند که استقلال آنها از دولت خدشه‌دار نشود. دلیل اهمیت استقلال مالی سمن‌ها، آن است که بتوانند در موارد لازم، بخش‌های دولتی را بازخواست کنند و به چالش بکشند.

به گفته مدنی، در شرایط کنونی، برخی سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل دریافت بودجه از بخش‌های دولتی به همکار و دوست آنها تبدیل می‌شوند و رسالت اصلی خود یعنی انتقاد را فراموش می‌کنند بنابراین در شرایط کنونی اطمینان دارم که اسم «سازمان مردم‌نهاد» برازنده بسیاری از سمن‌های داخل کشور در حوزه‌های مختلف نیست و یکسان کردن ‌اینگونه سمن‌ها با سمن‌های واقعی و مستقل عادلانه نیست. او در ادامه با تاکید بر اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد نباید قائم به شخص باشند، به ایسنا گفت: در سمن‌ها همواره باید به روی افراد جدید باز و فرصت عضوگیری مستمر وجود داشته باشد همچنین این گروه‌ها باید با آرمان مشخصی پیش بروند و عملکرد و آرمانشان هم راستا باشد. افزون بر این، شفافیت مالی از الزامات کاری سمن‌ها است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شرایط کنونی تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار خوب عمل می‌کنند و ویژگی‌ مردمی بودن خود را حفظ کرده‌ و توانسته‌اند در بسیاری از اوقات تصمیم‌گیرندگان دولتی را به درستی به چالش بکشند و آنها را از انجام برخی امور منصرف کنند اما متاسفانه برخی از تشکل‌ها تنها به دنبال ایجاد هیاهو و تنش در جامعه هستند و خروجی موثری نیز ندارند. لازم است سمن‌ها در این زمینه خود را تقویت کنند و تحرک را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا فعالیت است که یک سمن را زنده نگه می‌دارد. مدنی تاکید کرد: امیدوارم معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در زمینه بازتعریف معنای سمن و فعال محیط زیست موفق‌ عمل کند و با برنامه‌ریزی‌ها و تغییرات ساختاری که در معاونت آموزش و پژوهش صورت می‌گیرد، بتوانیم حرکت جدی در این زمینه داشته باشیم. او افزود: معاونت آموزش و پژوهش بخشی است که به ازای هر ریال هزینه می‌تواند برداشت بسیاری در عرصه جامعه در بازه کوتاه‌مدت و درازمدت داشته باشد. اما لازم است بدانیم بهبود وضعیت محیط زیست کشور نیازمند تقویت دانش مردم، مسوولان، مدیران و فعالان محیط زیست است.

 

نظر شما